DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Alianţa Producătorilor de Film, înfiinţată. Co-fondator: Aşteptăm repornirea filmărilor. Anularea şi suspendarea a patru proiecte internaţionale, pierdere de 60

variety.com
the favourite film

Alianţa Producătorilor de Film a fost înfiinţată recent şi este o platformă pentru toate proiectele şi problemele domeniului cinematografic, cu obiective clar definite pe termen scurt, mediu şi lung, a declarat într-un interviu acordat News.ro producătoarea Carmen Pepelea. Ea a precizat că, la începutul anului, era implicată în patru proiecte internaţionale care se traduceau în buget total cheltuit în România de 60 milioane dolari, conform News.ro.

Pepelea, care a lucrat, între altele, ca manager de producţie pentru lungmetraje precum „Restul e tăcere” (2007), „The Whistleblower” (2010), „War Dogs” (2016) şi ca supervizor de producţie pentru „Wonder Woman” (2017), a declarat că, în prezent, există o mare nevoie de conţinut, la nivel global.

Despre situaţia din ţara noastră, ea a spus că există soluţii pentru repornirea industriei şi că acestea sunt discutate permanent cu autorităţile competente.

Totuşi, a adăugat Pepelea, prin întârzierea preluării schemei de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice, Ministerul Economiei a creat îngrijorări printre producătorii locali şi internaţionali referitor la funcţionalitatea acestui program atât în perioada următoare, cât şi pe termen lung, „generând o lipsă de încredere greu de restabilit”.

Carmen Pepelea a fondat Alianţa Producătorilor de Film împreună cu Ada Solomon, Tudor Giurgiu, Iuliana Tarnoveţchi, Cristian Bostănescu şi Andrei Boncea.

Între obiectivele acesteia se numără deblocarea schemei de ajutor de stat şi posibilitatea ca platformele de streaming care obţin venituri din România şi nu au sediul în ţară să contribuie cu o cotă de minim 2% din veniturile din România la Fondul Cinematografic sau prin contribuţie directă la finanţarea produselor locale susţinute şi de CNC, până la concurenţa cotei de 2%.

Prezentăm integral răspunsurile oferite de Carmen Pepelea la întrebările News.ro:

Cum vedeţi viitorul cinematografiei în contextul pandemiei de Covid-19? Pe ce perioadă preconizaţi că va avea ea impact asupra industriei?

Carmen Pepelea: În acest moment e greu de estimat pe ce perioadă de timp pandemia va influenţa cinematografia. Cert este că se vor schimbă foarte multe lucruri, la nivel mondial se caută soluţii de funcţionare şi repornire a acestui sector în condiţii de siguranţă pentru că există o nevoie mare de conţinut. Producţiile de film şi de televiziune se pregătesc să repornească. La nivel global, fiecare ţară sau, în particular, studio de film a venit cu diverse propuneri de lucru care să asigure implimentarea unor seturi de măsuri care, în mod evident, vor permite desfăşurarea pregătirii şi filmării proiectelor de film, TV şi reclame în condiţii de maximă siguranţă atât pentru pentru echipele de filmare, cât şi pentru actori. Siguranţa lor va fi pe primul loc, mai ales acum când nicio companie de asigurări nu oferă protecţie faţă de Covid-19 şi responsabilitatea cade pe umerii producătorilor. Soluţii există şi ele se discută permanent cu autorităţile competente şi cât de curând aşteptăm o repornire a filmărilor şi în ţară noastră.

Care sunt principalele îngrijorări, acum, ale producătorilor?

Carmen Pepelea: În contextul pandemiei, cinematografia fost afectată la nivel mondial, producţia s-a oprit pentru toate proiectele. Însă încet, încet activitatea a început să fie reluată, cu exemple că Islanda şi Coreea de Sud care au fost primele două ţări în care au reînceput filmările, şi ţări că Cehia, Bulgaria care au anunţat deja reluarea activităţii în acest sector. În mod special, în România, mai avem şi situaţia cu blocarea schemei de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice aflată în administrarea MEEMA (Ministrul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri) din ianuarie 2020. Această schemă de ajutor a fost instituită în anul 2018, România fiind una dintre ultimele ţări din Europa care a apelat la acest instrument pentru atragerea producţiilor de film internaţionale, dar şi pentru susţinerea şi încurajarea producţiilor locale independente. O analiză efectuată de PwC încă din anul 2012 arăta că pentru fiecare euro cheltuit în industria cinematografică, există un efect de multiplicare de până la 4,5 ori. Această schemă de ajutor de stat s-a oprit în noiembrie 2019, odată cu epuizarea bugetului anului respectiv, apoi a început procesul de transfer către Ministerul Economiei.

Ce proiecte aveaţi în lucru în această perioadă? Cum au fost ele afectate?

Carmen Pepelea: La începutul anului discutam despre posibilitatea că 4 proiecte internaţionale să fie filmate în România. Două dintre aceste proiecte au ales să filmeze în alte ţări din cauza nefunctionalităţii schemei de ajutor de stat, celelelalte au amânat începutul producţiei din cauza pandemiei. Erau proiecte cu un buget total cheltuit în România de 60 milioane dolari. Aici vorbesc doar despre proiecte în care eram implicată personal, ştiu din discuţii că şi alţi producători români au pierdut proiecte anul acesta.

Cum aţi cataloga răspunsul autorităţilor române legat de acest sector?

Carmen Pepelea: Dacă vorbim despre MEEMA, prin întârzierea preluării schemei de ajutor de stat a creat îngrijorări printre producătorii locali şi internaţionali referitor la funcţionalitatea acestui program atât în perioada următoare, cât şi pe termen lung, generând o lipsă de încredere greu de restabilit.

Au existat apeluri în care era cerut sprijinul statului. Au avut loc discuţii cu Ministerul Culturii. Bogdan Gheorghiu susţine că este absolut necesară consultarea cu specialiştii în domeniu, şi în general. A venit cu o soluţie concretă?

Carmen Pepelea: Mesajele noastre au fost recepţionate - au ajuns la guvernanţi care au început să organizeze întâlniri cu fiecare segment din sectorul cultural, şi suntem invitaţi la diverse discuţii la Ministerul Culturii şi Guvern, pentru a identifica soluţii. Ministerul Culturii a răspuns promt la fiecare apel al nostru, aşteptăm în continuare o reacţie similară de la Ministerul Economiei.

Spuneţi-ne mai multe despre asociaţia pe care aţi cofondat-o. Care sunt obiectivele ei? Care vor fi primele acţiuni pe care le veţi întreprinde?

Carmen Pepelea: Alianţa Producătorilor de Film este o iniţiativă care s-a dovedit a fi mai mult decât necesară, în această perioadă am avut răgazul să construim o strategie pe termen lung pentru sectorul cinematografic din România prin prisma producătorilor de film, o platformă pentru toate proiectele sau problemele domeniului cinematografic cu obiective clar definite pe termen scurt, mediu şi lung. Primul de ele este deblocarea schemei de ajutor de stat pentru sprijinirea industriei cinematografice şi prelungirea acesteia începând cu 2021. Apoi putem discuta despre propunerea ca furnizorii de servicii video la cerere şi platformele de partajare a materialelor video care obţin venituri din România şi nu au sediul în România să contribuie cu o cotă de minim 2% din veniturile din România la Fondul Cinematografic sau prin contribuţie directă la finanţarea produselor locale susţinute şi de CNC, până la concurenţa cotei de 2%, această măsură fiind în consonanţă şi cu Directiva Europeană 1808/2018. Crearea unui vector distinct de promovare a resurselor creative şi logistice din cinematografie a României ar fi un alt obiectiv. De asemenea, ne-am dori să fim un partener pe termen lung al decidenţilor în ceea ce priveşte producţia de film românesc şi internaţional, în aşa fel încât industrial de film locală să nu mai rămână în urmă industriilor de film din ţările învecinate, aşa cum s-a întâmplat până acum când nu a existat o singură voce a breslei.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.