Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a reacționat sâmbătă, 14 iunie, la informațiile apărute în spațiul public privind riscul opririi circulației trenurilor din cauza dificultăților financiare ale operatorului național CFR Călători.
„Având în vedere rolul esențial al CFR Călători în asigurarea serviciilor de transport public contractate de ARF, inclusiv operarea materialului rulant achiziționat din fonduri europene, considerăm absolut necesară o clarificare instituțională urgentă”, a transmis ARF într-un comunicat oficial.
Instituția a invitat conducerea CFR Călători la o întâlnire luni, 16 iunie, pentru identificarea de soluții legale și operaționale care să prevină o blocare a traficului feroviar de călători.
Contextul: O scrisoare internă avertizează asupra unui colaps iminent
Reacția ARF vine după ce STIRIPESURSE.RO a publicat o scrisoare oficială transmisă de conducerea CFR Călători către Ministerul Transporturilor, în care este semnalat riscul real al incapacității de plată și al opriri circulației trenurilor, în special pe secțiile neelectrificate
Potrivit documentului semnat de directorul general Traian Preoteasa și de directorul financiar Aida Hanganu, datoriile companiei au ajuns la 510 milioane de lei, iar veniturile din bilete — circa 50 milioane lei pe lună — sunt insuficiente pentru a acoperi cheltuielile lunare, estimate la 365 milioane lei.
Printre cele mai mari restanțe:
110 milioane lei către CFR SA (infrastructură),
95 milioane lei către furnizorii de motorină,
70 milioane lei pentru reparații,
53 milioane lei pentru energie electrică,
40 milioane lei către firme de salubritate.
Furnizorul principal de motorină a notificat deja compania că va opri livrările, fapt ce a determinat suspendarea temporară a vânzării de bilete cu anticipație, „din cauza incertitudinii privind circulația trenurilor în perioada următoare”, potrivit conducerii.
Subfinanțare și tăieri bugetare
Pentru anul 2025, CFR Călători primește o compensație de 1,73 miliarde lei, cu 20% mai puțin decât în 2024. Conducerea avertizează că această sumă nu acoperă cheltuielile minime de operare, cu atât mai puțin nevoile suplimentare din sezonul estival, când ar fi necesare 150 de vagoane și 40 de locomotive în plus.
„În lipsa unei intervenții rapide pentru creșterea nivelului de compensație și rezolvarea situației financiare, România riscă paralizarea circulației feroviare de călători”, se arată în documentul transmis Ministerului Transporturilor și altor instituții responsabile, inclusiv ARF.































Comentează