Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Carpații – graniță sau punte?

România intră în al doilea secol de la Unire mai divizată ca niciodată și în cea mai gravă criză pe care a traversat-o în vreme de pace. Ne-am bătut joc de anul Centenarului și suntem pe cale să compromitem și actul de la 1 Decembrie 1918. Să fim cinstiți cu noi înșine: conducători și cetățeni, deopotrivă, ne facem țara praf, de la o zi la alta. Peste o sută de ani ce vor găsi aici urmașii noștri și cum ne vor pomeni ei?
Ies la iveală fracturi centenare, unele estompate de comunismul centralizator, altele născute de oportunitățile libertății de mișcare. Între popor și conducători stă prăpastia, ce pare de netrecut, a crizei legitime de încredere. Între diaspora și cei rămași acasă se cască diferențe de mentalități tot mai profunde.
În mod  alarmant, se accentuează falia istorică de pe Carpați. Munții noștri nu ne mai leagă: sunt tot mai greu de trecut, a devenit un chin să străbați Valea Oltului și Valea Prahovei. De la Oradea la Budapesta sunt 3 ore cu mașina și de acolo până la Viena încă 3 ore. În 6 ore, românii din vestul țării ajung în inima Europei civilizate, pe autostrăzile vecinilor noștri. Oradea-București pe șosea înseamnă 10 ore de coșmar. Și nu e doar despre timp, ci mai ales despre conectarea la alte mentalități.
Un alt exemplu: distanța București-Oradea este aproximativ egală cu distanța Paris-Bordeaux. Trenul românesc face, în mod oficial, 13 ore și 23 minute, în vreme ce trenul francez străbate aceeași distanță în 2 ore și 3 minute. Acesta e decalajul care ne separă de Occident, asta e prăpastia de dezvoltare pe care ar trebui să o străbatem prin muncă îndârjită, cu entuziasmul șansei istorice de a deveni parte a Europei prospere.
Alianța Vestului, încheiată recent de primarii din Cluj-Napoca, Oradea, Arad și Timișoara, poate fi o șansă, dar și o expresie a rupturii de pe Carpați. Da, inițiativa dezvoltării și interconectării acestor orașe prin proiecte comune de infrastructură, pe bază de fonduri europene, este unul din puținele motive de speranță pe care le avem. Vestul țării devine locomotiva dezvoltării naționale, cu o condiție: ca vagoanele să vrea să meargă în aceeași direcție.
Ardealul s-a schimbat parțial la față în ultimii ani, datorită banilor nerambursabili dați de Uniunea Europeană și atrași de primari gospodari, înconjurați de specialiști, nu de clientelă politică analfabetă și hoață. Sibiu, Brașov, Alba-Iulia fac, de asemenea, parte din ”liga campionilor” României. Primarul din Câmpia Turzii, motivându-și interesul pentru aderarea la patrulaterul amintit, a pus degetul pe rană: „Vrem să luăm bani direct de la Bruxelles, fără a mai depinde de Bucureşti“.
În acest ritm, Carpații pot deveni tot mai mult graniță și tot mai puțin punte între frați. Răspunsul patrioților responsabili nu poate fi decât asumarea efectivă a unei agende naționale de dezvoltare, care să vizeze cele două decalaje majore cu care ne confruntăm: cel dintre regiunile țării și cel ce separă România de celelalte state membre ale UE. Mai suntem în stare să ne unim în jurul acestui fundamental obiectiv comun?

COMENTARIUL ESTE ASUMAT DE AUTOR
ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.