DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Cum să eșuezi cu succes în campania electorală!

content-image

În ultimii ani, campaniile electorale s-au mutat preponderent în mediul online și pe ecranul televiziunilor cu acoperire națională și internațională. Mass-media locale și regionale sunt prea puțin uzitate; chiar și alegerile locale se desfășoară, în bună măsură, pe „marile scene” amintite mai sus.

În același timp, instrumentele de comunicare folosite în campaniile electorale recente, au coborât foarte mult nivelul dezbaterilor, ba chiar putem afirma că, pe alocuri, au dus comunicarea politică la extrem. Nu neapărat din punct de vedere al limbajului sau adevăratele clivaje ale urii folosite pe conținut ci, mai degrabă, din punct de vedere al abordării și al strategiei folosite, mai ales, în mediul online.
Celebrele „fake news” au devenit „real news”, cel puțin pentru cei care le emit și apoi încep dezbaterea pornind de la ele. Ceea ce nu își dau seama aceștia este că electoratul cu acces la media variate a început să discearnă destul de bine o știre sau un material real, față de falsuri, jumătăți de adevăr și minciuni. Este adevărat ca sunt și unele știri false care trec și care, uneori, pot avea consecințe de luat în seamă, dar acelea sunt foarte fin realizate, iar gradul de manipulare sau minciună pe care îl conțin este unul destul de mic, tocmai pentru a nu deforma realitatea până la punctul în care consumatorul de media să înceapă să își pună întrebări și să verifice. De asemenea, aceste știri sunt transmise, de obicei, folosind mai ulți vectori media influenți deodată și contra-cost. Deci, fiind mai laborios și costisitor de răspândit, ele nu reprezintă neapărat ceva cotidian în peisajul media.
Pe de altă parte, există acele fake news, vizibile din avion, folosite masiv în campaniile electorale, iar abuzul de ele, bunăoară chiar fundamentarea unei strategii electorale pe așa ceva este, poate, cea mai mare greșeală de strategie posibilă. De ce? Pentru că, într-o perioadă în care consumatorii de media sunt mai sensibili decât de obicei, un fake news grosolan, mai ales unul repetat, poate discredita grav emițătorul sau emițătorii, fie ei  persoane, organizații, instituții etc. Mai mult decât atât, nu odată, această discreditare s-a dovedit a fi permanentă sau foarte greu de acoperit.
La fel, se întâmplă și în cazul creării de pagini web (site-uri) dedicate, atât timp cât servesc răspândirea de fake news; șansele acestora să devină relevante sunt extrem de mici iar resursele (umane și financiare) necesare popularizării lor aproape că fac un asemenea demers inutil de încercat.
Se vede cu ochiul liber atunci când cineva promovează mesaje pozitive, dar trebuie mare atenție la conținut. Munca voluntară trebuie să fie apreciată. Însa trebuie şi dublată de munca unor profesioniști de resort, deoarece altfel, există riscul ca tot să se transforme în resurse risipite şi, într-un final, în eşec.
Revenind la campaniile pe online, observăm, ca destul de mulţi lideri politici au pagina publică de socializare „sponsorizată” (adică plătesc pentru promovare). Astfel, aceştia beneficiază constant de celebrele „likeuri” şi „shareuri”. Acesta este motivul pentru care unii au o vizibilitate aşa de mare, pe când cei care preferă promovarea organică se străduie mult mai mult, nereușind niciodată să obțină aceleași rezultate, indiferent de cât de mult efort și timp dedică promovării.
Fireşte că, în secolul XXI, mediul online rămâne pricipalul teren de comunicare, dar, ca orice unealtă, se perfecţionează şi, în timp, va deveni destinata celor care ştiu să o folosească. Pentru cei care vor rămâne la nivel de amatori, rezultatele vor fi, din păcate, pe măsură.
În condițiile în care majoritatea românilor au smartphone, acces la internet, cont pe cel puţin o reţea de socializare şi, cel mai important, se informează preponderent de pe Internet, este clar că actorii politici trebuie să îşi acordeze tehnicile de comunicare în concordanță cu mijloacele receptorilor lor. Adică, pe scurt, să investească foarte serios în comunicarea publică via Internet. Altfel, aşa cum spune şi în titlu, au şanse foarte mari de a eşua cu succes.

 

COMENTARIUL ESTE ASUMAT DE AUTOR
ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.