DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Dacian Cioloș îngroapă, discret, Legea salarizării unitare

coins-295506_960_720

Premierul Cioloș a făcut miercuri, 6 aprilie, o serie de declarații care mă fac să pun la îndoială voința sa de a avea o lege a salarizării unice. Iar mijloacele prin care pare a dori să evite această responsabilitate sunt discutabile. Posibilele scopuri urmărite ar putea fi întărirea poziției în fața Parlamentului sau promovarea propriului profil politic.

Care urgență?

Prima parte a declarației făcute la începutul ședinței de guvern privește un OUG care aduce măriri de salarii.

„Deci vom veni cu o mobilizare bugetară pe care ne-o putem asuma din a doua jumătate a acestui an şi pentru 2017, care va avea ca obiectiv o corectare a acestor disfuncţionalităţi salariale, care au dus la suprapuneri de salarii între clasele salariale de jos şi care vor corecta şi o parte din problemele care apar acolo unde în aceeaşi categorie de funcţionari, cu aceleaşi responsabilităţi putem avea salarii diferite pentru că oamenii au fost recrutaţi în perioade diferite.

(...) rezolvând astfel o problemă de echitate, dar şi de legalitate, pentru că sunt situaţii în care funcţionari care asumând aceeaşi responsabilitate au salarii diferite, merg în justiţie şi câştigă tocmai pentru că e o abordare aşa cum se dau salariile astăzi, una incorectă.

(...) Astăzi vom avea o primă discuţie pe acest proiect de ordonanţă (de urgență, n. red) pe care Ministerul Muncii l-a pregătit în coordonare cu Ministerul de Finanţe şi cu Cancelaria, cu obiectivul de a-l adopta săptămâna viitoare după discuţii pe care doamna ministru le va avea încă începând de astăzi cu partenerii sociali, cu sindicatele.”

Reținem următoarele:

  • baza piramidei salariilor s-a aplatizat și Cioloș vrea să refacă ierarhia;
  • unii funcționari au câștigat procese în instanță;
  • aceste probleme se rezolvă prin OUG.

Prima obiecție care se poate aduce acestei gândiri este că lipsește urgența. Faptul că Guvernul a omis să țină cont de efectele măririi salariului minim asupra „claselor salariale de jos” nu este în sine o urgență.

Nici problema de legalitate nu este neapărat urgentă, deși este de apreciat șiretenia cu care a fost adusă în discuție. Câte procese are pe rol Guvernul care să fie atât de avansate încât să nu își permită timpul necesar pentru a trece legea prin Parlament (care are și el propriile proceduri de urgență)? Și chiar dacă situația ar fi o urgență legală, ea tot nu justifică decât o parte din măriri, cealaltă rămânând nejustificată.

Problema este cu atât mai serioasă cu cât CCR, printr-o decizie relativ recentă, a semnalat disponibilitatea de a cenzura falsele urgențe.

Citiți și: Premieră: CCR respinge o ordonanță de urgență constatând… lipsa urgenței

A doua problemă este suspiciunea de populism. Cioloș trage din curtea Parlamentului în curtea lui meritul de a fi mărit salariile bugetarilor. Totul în an electoral. Și nu are scuza că „nu a avut de ales”. El a moștenit o problemă pe care, dacă dorea să nu fie populist putea să o rezolve mai devreme sau să spună clar că nu o rezolvă deloc.

A treia problemă este că o cârpeală de acest fel deschide drumul spre blocarea netransparentă a Legii salarizării unitare.

„O a doua abordare cu care vom veni, complementară acestui proiect de ordonanţă, este un proiect de lege pe care vreau să-l punem doar în dezbatere publică, un proiect de lege care să vină cu o abordare multianuală, din 2018 încolo, în ideea de a evolua spre o salarizare unitară pe care s-o gândim şi în corelare cu reforma administraţiei publice pe care o pregătim”, spune premierul.

Singura șansă a aplicării legii este să înceapă să producă efecte în timpul mandatului. Altfel, sunt cuvinte pe hârtie. Calin Popescu Tăriceanu a avut o lege pe hârtie și degeaba. Emil Boc a avut o lege pe hârtie și nu a folosit la nimic. Victor Ponta a avut o lege a salarizării unitare și a rămas pe hârtie.

Dealtfel, după ședința de Guvern, purtătorul de cuvânt Dan Suciu a avut un moment revelator. Vorbind de legea care ar produce efecte din 2018 el a spus că aceasta va fi "eventual" adoptată.

Efectul în cadrul luptei de putere între Guvern și Parlament

Premierul pornește, probabil, de la premisa că Parlamentul nu îi va respinge ordonanța, fiind vorba de măriri de salarii în an electoral. Și, odată angajați banii, va avea scuze să refuze alte cheltuieli cerute de forul legiuitor.

Dacian Cioloș a planificat un anume excedent bugetar încă de când a venit la putere. Este interesant, spuneam atunci, cum premierul are deja planuri pentru bani care încă nu au fost eliberați.

Citiți și: Gradele de libertate ale lui Dacian Cioloș

Gestul PNL de a lega, declarativ măcar, indemnizațiile pentru mame de acest excedent se poate să nu fi plăcut Guvernului, iar acesta să încerce să pună banii la adăpost de Parlament.

Efectul politic

Cealaltă posibilitate este ca premierul să încerce pur și simplu să își ridice profilul politic personal. Dacă acesta este scopul, el trebuia urmărit de mai demult. Conform cifrelor INSCOP, premierul nu a putut opri deteriorarea încrederii privind direcția în care merge țara.

directie Sursa:INSCOP

Transformarea treptată a optimismului în pesimism a anunțat (sau cel puțin precedat) scăderea încrederii în Klaus Iohannis. Personal, nu mă îndoiesc că același fenomen se întâmplă cu Dacian Cioloș. Poate INSCOP va anunța cifre relevante zilele acestea. Dar, chiar dacă nu se va vedea o scădere încă de luna asta, mă aștepta să o vedem în mod clar în maxim două luni.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.