DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

De la Orban pentru Orban: Lecția de maghiară despre cum se atrag miliarde de euro din străinătate (III)

Viktor Orban Ludovic Orban

Viktor Orban predă lecții când vine vorba despre atragerea investitorilor străini! Deși Ungaria se confruntă cu critici externe, din cauza afectării statului de drept, când vine vorba despre bani, Orban al lor este specialist. Dacă în România a funcționat mulți ani acuzația că investitorii nu vin la noi din cauza unui stat de drept puternic afectat de intervențiile politicului, în Ungaria, țară împotriva căreia este activat articolul 7 din Tratatul UE, asta nu merge. Deși România nu s-a aflat în situația vecinilor de la vest, banii atrași de București din străinătate pălesc în fața miliardelor de euro pe care Orban cel rău le aduce în țara ”oprimată” de Bruxelles.

Citește AICI PRIMUL episod al serialului De la Orban pentru Orban: Lecția de maghiară poate fi citit AICI

Citește AICI De la Orban pentru Orban: Lecția de maghiară despre cum se investesc banii în diaspora (II)

La București, din noiembrie 2019, Ludovic Orban, liderul celui mai mare partid din România, conduce guvernul printr-o mare trădare din interiorul PSD. În lunile petrecute la Palatul Victoria, Orban nu a reușit nicio mutare de maestru, nu a putut schimba statutul României de ”stat invizibil” pentru marii investitori. În schimb, la vest, Orban, dat afară din PPE-ul în care PNL este pe cai mari, a mai adus un miliard de euro, în tot acest timp.

Lecția de maghiară pornește de la ultima informație oferită de Budapesta. În timp ce PNL a anulat toate proiectele pentru două importante autostrăzi, iar ministrul Transporturilor a găsit ca variantă un drum forestier, Ungaria a anunțat ca va finaliza, în cursul acestui an, a doua autostradă care va face legătura cu România. În ultimii ani, ungurii au realizat 500 de kilometri de autostradă. În ultimul deceniu, vecinii care, nu-i așa, vor să ne fure Ardealul, au modernizat 6.000 de kilometri de drumuri. Ministerul Inovației și Tehnologiei a anunțat că Ungaria va da în folosință 160 de kilometri de autostradă, în 2020, cu o valoare de circa 1,2 miliarde de euro, iar una dintre secțiuni este autostrada care va face legătura între orașul Beretty-ouj-falu și granița cu România, în zona Bihor. Începând din 2010 şi până la finele lui 2019, au fost cheltuiţi 755 miliarde forinţi pentru modernizarea a 6.000 de kilometri de drumuri.

Obiectivul strategic al Ministerului ungar al Inovaţiei şi Tehnologiei este ca toate localităţile ungare să aibă acces în maximum 30 de minute la un drum cu două benzi de mers pe sens. La lansarea acestui obiectiv, în 2016, mai puţin de jumătate dintre localităţile din Ungaria îndeplineau această cerinţă, însă la finele lui 2020 ponderea va ajunge la două treimi din localităţi.

La noi, Ludovic Orban a decis să subfinanțeze toate lucrările de infrastructură, indiferent de dimensiunea lor, în bugetul pe 2020.

Însă, adevăratele lecții abia vin. Samsung își extinde cu 1,2 miliarde de euro a fabricii de baterii pentru maşini electrice din Ungaria. În urma investiţiei, vor fi create 1.200 de locuri de muncă, iar fabrica ar putea fi una dintre cele mai mari la nivel mondial. Investiția Samsung înseamnă că Ungaria va fi una dintre fortărețele industriei auto europene în noua eră a automobilelor.

BMW a început, deja, de câteva zile, construcţia fabricii de un miliard de euro din Debrecen, la doar 40 de kilometri de România. Deși Orban al lor nu vorbește nemțește și nici nu are o relație privilegiată cu Angela Merkel, așa cum este situația lui Klaus Iohannis, Germania își bagă banii în țara în care Bruxellesul se plânge de încălcarea statului de drept. Ciudată alegere, nu?

Ministrul ungar al Inovaţiei şi Tehnologiei, Laszlo Palkovics, a anunţat recent că Guvernul de la Budapesta a contribuit cu 130 miliarde forinţi (388,4 milioane euro) pentru îmbunătăţirea infrastructurii de transport din jurul zonei industriale amplasată în nord-vestul oraşului Debrecen, care va găzdui şi viitoarea uzină BMW. Alte 35 de miliarde de forinţi urmează să fie cheltuite pentru dezvoltarea sistemului educaţional din Debrecen, în ideea de a furniza mână de lucru calificată companiilor din oraş.

Un alt miliard de euro vine tot din Coreea de Sud. Patru companii sud-coreene fac ca valoarea investiţiilor sud-coreene în Ungaria să ajungă, în acest an, la 900 de miliarde de forinţi, ceea ce este fără precedent în istoria Ungariei. Datorită acestui fapt, în Ungaria se construieşte cea mai mare fabrică de acumulatoare electrice din lume. În acest context, pentru prima dată în istoria economiei ungare, companiile coreene constituie cea mai mare comunitate de investitori în acest an, cele mai multe investiţii fiind realizate în Ungaria de Coreea de Sud.

Ungaria a devenit fruntaşul european al noii industrii de auto, deoarece aici va fi produsă o parte importantă a acumulatoarelor electrice care vor fi comercializate pe piaţa Europei.

Mercedes-Benz vrea să investească un miliard de euro într-o nouă uzină, în Ungaria, acolo unde are, deja, unități de producție cu mii de angajați. Ford are fabrică la Craiova, dar a deschis la Budapesta cel mai mare centru administrativ din Europa. Audi a început să producă motoare electrice la Győr și a fost încheiat un acord cu producătorul francez Peugeot în privinţa fabricării la Szentgotthárd a motoarelor destinate unor noi modele. Uzina Suzuki va produce, în fabrica sa din Ungaria, numai mașini hibride, pentru UE.

Ca între ”dictatori”, Viktor Orban și Vladimir Putin fac și ei afaceri de miliarde între țările lor, fără ca Ungaria să fie arătată cu degetul de Europa Occidentală. Rușii vor să mărească centrala nucleară de la Paks și se vorbește despre suma de 12,5 miliarde de euro.

În domeniul bancar, Orban de la Budapesta a dat câteva lovituri de răsunet, în 2019. Viktor Orban a facilitat relocarea Băncii Internaționale de Investiții de la Moscova la Budapesta, negociind imunitatea diplomatică pentru personalul său. Băncii i s-a acordat statut legal în afara teritoriului și neimpozabil, precum și dreptul de a gestiona numerar fără a utiliza sistemul internațional Swift. Ungaria tocmai și-a majorat cota în IIB, introducând încă 10 milioane de euro la bancă, devenind al doilea cel mai mare acționar după Rusia. În plus, Ungaria este gata să înceapă discuţiile privind aderarea la Banca Eurasiatică de Dezvoltare (EDB) în calitate de membru cu drepturi depline.

Ungurii devin ”miezul” gazoductelor, după ce TurkStream și BRUA trec și alimentează țara cu gaze ieftine, de la ruși și aliații europeni.

Guvernul lui ”Orban cel rău” a impus de mult o taxă pe activele bancare și nu a părăsit nicio bancă Ungaria, așa cum era amenințată România, țara în care băncile au cea mai mare rată de profit din toată UE. Grupul OTP Bank din Ungaria este interesat să cumpere mai multe bănci în Slovenia, după ce a achiziționat subsidiara slovenă a grupului francez Societe Generale.

Toate acestea sunt posibile într-o țară aflată într-o situație extrem de dificilă în raport cu Bruxellesul și arată că investițiile de multe miliarde nu țin cont de ceea ce spun politicienii care vor să facă jocurile în Uniunea Europeană, ci interesele geopolitice.

În episodul următor vom vedea o altă lecție de maghiară despre cum se merge fără viză în SUA, chiar dacă Orban al lor nu a mers la Casa Albă, așa cum a făcut-o Klaus Iohannis, de două ori într-un mandat.

 

 

 

 

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.