Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Guvernanții nu au învățat din greșelile făcute în perioada 2007-2013

Din păcate România a început cu stângul și în cadrul financiar multianual 2014-2020 exact cum s-a întâmplat și în cadrul financiar multianual 2007-2013. Deși au trecut aproximativ 2 ani și 4 luni din acest cadru financiar multianual România nu a finalizat nici măcar procedurile impuse de Uniunea Europeană pentru a atrage cele aproximativ 23 miliarde euro, sumă ce reprezintă fonduri structurale și de coeziune alocate României. Acești bani sunt puși la dispoziția României în mod gratuit de Uniunea Europeana pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere, creșterea competitivității și dezvoltare regională în vederea asigurării României o dezvoltare durabilă comparativă cu țările din Uniunea Europeană.

În momentul de față în ceea ce privește atragerea fondurilor europene nerambursabile România se află exact în situația de la începutul anului 2009. Din banii puși la dispoziție de Uniunea Europeană în cadrul financiar multianual 2007-2013 România nu a atras nici un euro din aceste fonduri. Prin faptul că România a pornit cu stângul în cadrul financiar multianual 2007-2013 rezultatul la sfârșitul acestui exercițiu financiar a fost catastrofal. S-au pierdut aproximativ 8 miliarde de euro puși gratuit de Uniunea  Europeană la dispoziția României pentru stimularea dezvoltării economice în mod sustenabil și crearea de noi locuri de muncă.

Deși liderii PSD critică situația absorbției fondurilor europene din cadrul financiar 2014-2020 uită că în anii 2014-2015 au fost la guvernare, perioadă în care aveau obligația să finalizeze întreaga procedură cerută de Uniunea Europeana necesară atragerii de fonduri europene nerambursabile. Guvernul Ponta și majoritatea parlamentară care a susținut acest Guvern sunt vinovați și pentru întârzierea în adoptarea legislației în domeniul achiziției publice cerută de Uniunea Europeană pentru a asigura transparență, responsabilitate și simplificarea derulării procedurilor de achiziții publice. Din păcate Parlamentul nu a adoptat nici până în momentul de față pachetul de legi din domeniul achizițiilor publice. Neadoptarea legislației în domeniul achizițiilor publice reprezintă o piedică în plus pentru atragerea de fonduri europene.

Schimbarea Guvernului Ponta nu a dus la înregistrarea unor performante în domeniul atragerii fondurilor europene. Nici până în momentul de față procedurile în domeniul atragerii de fonduri europene nu sunt finalizate. Așa se explică nivelul redus al investițiilor publice în trimestrul I din 2016. Investițiile publice efectuate în aceasta perioadă sunt cu 6,7 miliarde lei mai mici față de prevederile bugetare. Această situație se datorează în primul rând lipsei de proiecte de investiții din timpul guvernării Ponta, dar și a lipsei de performanță a unor miniștri din Guvernul Cioloș. De exemplu la CNADNR nu s-a reușit de la începutul anului să se înceapă nici un proiect în domeniul infrastructurii rutiere deși Ministrul Transporturilor anunța la începutul anului 2016 că vor începe lucrările la tronsonul Comarnic-Brașov. Nici până în momentul de față nu s-au finalizat procedurile pentru începerea lucrărilor la acest tronson. Așa se explică suma modică de 170 milioane lei cheltuită pentru investiții în primul trimestru de către CNADNR deși în bugetul Ministerului Transporturilor pentru anul 2016 este prevăzută suma de aproximativ 6 miliarde lei. Liderii PSD ar trebui să nu uite că Victor Ponta a spus în 2013 că nu va mai candida la nici o funcție în 2016 dacă până atunci tronsonul Comarnic-Brașov nu va fi finalizat. Mai grav este că pe timpul guvernării Victor Ponta nici măcar nu s-au finalizat toate procedurile pentru începerea lucrărilor la acest tronson. Ar fi foarte bine ca Guvernul Cioloș să înceapă anul acesta lucrările la tronsonul Comarnic-Brașov având în vedere importanta acestui tronson pentru dezvoltarea zonei Brașov și a împrejurimilor acesteia. Sigur că și celelalte proiecte din domeniul infrastructurii rutiere solicitate de mediul de afaceri ar trebui demarate de urgență de Guvernul Cioloș având în vedere efectele pozitive a acestor proiecte asupra creșterii economice și a locurilor de muncă în sectorul privat.

Sperăm că prin numirea unui nou ministrul la Ministerul Fondurilor Europene și prin schimbarea atitudinii miniștrilor care gestionează fondurile europene, execuția bugetară de la sfârșitul semestrului I să nu arate la fel ca execuțiile bugetare din perioada Guvernului Ponta și anume excedentele bugetare să nu aibă la bază nerealizările din domeniul investițiilor publice.

Realizarea de investiții publice înseamnă o dezvoltare economică sustenabilă, mai multe locuri de muncă în sectorul privat, atractivitatea economiei României pentru investitori, mai mulți bani la buget pentru sănătate, învățământ, salarii și pensii.

COMENTARIUL ESTE ASUMAT DE AUTOR
ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.