Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

La un pas de a prelua guvernarea, PNL se lansează cu putere pe tărâmul populismului: Bani pentru bone pentru creșterea natalității

Romania TV
bone bona copii

Este evident de pe acum că liberalii vor prelua guvernarea. E o chestiune de zile sau doar câteva luni, dar aleșii PNL tropăie deja pe margine pentru a pune mâna pe putere cât mai repede. Pare că alegerile locale și parlamentare de anul viitor le arată că nu proiectele mari, autostrăzile, spitalele sau căile ferate aduc voturile repede și ușor, ci populismul repede aruncat, explicat și adjudecat. O dovadă o dă deputatul Florin Roman, voce importantă din PNL, care vine cu o propunere prin care se dau bani de la stat pentru angajarea de bone pentru familiile care nu au cu cine lăsa copiii acasă. Iată propunerea și justificarea inițiatorului:

Vezi și: Retras din viaţa politică, Adriean Videanu prosperă în afaceri! Din ce câștigă bani fostul ministru PDL

”PNL susține familia și creșterea natalității! Tocmai de aceea am inițiat o propunere legislativă prin care urmărim să încurajăm acele familii care își doresc copii, dar care de multe ori sunt descurajate de costurile ridicate pentru angajarea unor bone, în contextul în care ne confruntăm cu o lipsă acută de creșe și grădinițe pentru copiii de vârstă preșcolară.

Chiar dacă, în ultimul timp, numărul creșelor și al grădinițelor private este în creștere, trebuie să recunoaștem că mulți părinți nu își permit să își înscrie copiii la o astfel de instituție privată. Singura soluție este să le oferim sprijin financiar acelor părinți aflați în dificultate pentru a-și putea angaja o bonă!

Potrivit proiectului, pot beneficia de ajutor pentru plata bonelor categoriile de persoane ale căror venituri nete lunare pe membru de familie nu depășesc 3.500 lei, iar suma propusă a fi acordată se va stabili în mod diferențiat, variind între 250 și 710 lei pentru fiecare copil de vârstă antepreșcolară.

De asemenea, trebuie menționat că de acest sprijin financiar va putea beneficia părintele sau reprezentantul legal la care copilul locuiește în mod statornic și care nu beneficiază de concediul și de indemnizația acordată pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv de până la 3 ani în cazul copilului cu handicap.

Adoptarea acestei propuneri legislative va reprezenta, de fapt, o investiție în viitor prin susținerea familiei și prin creșterea natalității! Consider că România are nevoie de o strategie pe termen lung, precum și de politici de dezvoltare a serviciilor sociale în vederea stimulării natalității, cu respectarea și promovarea cu prioritate a interesului superior al copilului!”, susține liderul PNL în comunicatul remis STIRIPESURSE.RO

Iată proiectul de lege:

PARLAMENTUL ROMÂNIEI

CAMERA DEPUTAŢILOR - SENAT

LEGE privind acordarea unui  ajutor financiar familiilor pentru plata serviciului de bonă Parlamentul României adoptă prezenta lege:

Capitolul I

Dispoziții generale

Art. 1. Prin prezenta lege, pentru asigurarea suportului necesar în îngrijirea, creșterea, formarea, dezvoltarea și educarea copilului de vârstă preșcolară în cadrul familiei, autoritățile administrației publice locale, prin Direcțiile Generale de Asistență Socială, pot acorda un ajutor financiar familiilor pentru plata serviciului de bonă.

Art. 2.  Sunt eligibile pentru acordarea ajutorului financiar pentru plata serviciului de bonă următoarele categorii de persoane:

a) părinții/părintele singur al copilului la care acesta locuiește în mod statornic;

b) reprezentantul legal al copilului la care acesta locuiește în mod statornic.

Art. 3. (1) Pot beneficia de ajutor pentru plata serviciului de bonă categoriile de persoane prevăzute la art. 2 ale căror venituri nete lunare pe membru de familie nu depășește 3500 lei.

(2) La stabilirea venitului net lunar se ia în considerare media veniturilor nete realizate de familie/ părinte singur/ reprezentant legal al copilului în ultimele șase luni anterioare solicitării dreptului la ajutor pentru plata serviciului de bonă, prevăzute în formularul de cerere – Declarație pe propria răspundere pentru acordarea unui ajutor financiar familiilor pentru plata serviciului de bonă, cu excepția următoarelor categorii de venituri:

a) alocația pentru copii acordată în baza Legii nr. 61/1993 privind alocația de stat pentru copii, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

b) sumele primite cu titlu de buget complementar acordate în baza Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

c) ajutorul social acordat în baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare;

d) alocația de susținere a familiei acordată în baza Legii nr. 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

e) sumele acordate ca burse sau alte forme de sprijin financiar destinate exclusiv pentru susținerea educației preșcolarilor, elevilor și studenților, prin programe ale Ministerului Educației Naționale, altor instituții publice și private, inclusiv organizații neguvernamentale;

f) sumele primite de persoanele apte de muncă din familie ca urmare a participării la programe de formare profesională organizate în condițiile legii, dacă acestea nu au titlu de venituri salariale;

g) sumele primite cu titlu de ajutor de urgență de la bugetul de stat sau de la bugetul local;

h) ajutorul pentru încălzirea locuinței, acordat în baza nr. 70/2011 privind măsurile de protecție socială în perioada sezonului rece, cu modificările și completările ulterioare;

i) tichetele sociale.

Art. 4. (1) Ajutorul financiar pentru plata serviciului de bonă dat familiilor/ părintelui singur/ reprezentantui legal al copilului se  va acorda după cum urmează:

 

Nr crt.

Nivel de venituri nete lunare pe mebru de familie (lei)

Coeficient de multiplicare x ISR*

Cuantum ajutor pentru plata serviciului de bonă (lei)

1

Până la 2080 lei

1,42 x ISR

710 lei

2

Între 2081-2500 lei

1,10 x ISR

550 lei

3

Între 2501-3000 lei

0,78 x ISR

390 lei

4

Între 3001-3500 lei

0,50 x ISR

250 lei

*Conform legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor de șomaj și stimularea ocupării forței de muncă,  art. 331, ”valoarea indicatorului social de referință este de 500 lei”

(2) Ajutorul financiar pentru familiile/ părintele singur/ reprezentantul legal al copilului pentru plata serviciului de bonă se acordă lunar, pentru fiecare copil de vârstă preșcolară.

Art. 5. (1) Persoanele care solicită acordarea ajutorului financiar pentru plata serviciului de bonă trebuie să îndeplinească următoarele condiții generale:

a) solicitantul să fie cetățean român, cetățean al altui stat sau apatrid cu domiciliul în România, în condițiile legislației române;

b)ambii părinți/părintele singur/ reprezentantul legal se află în una din următoarele situații: sunt angajați/ angajat cu contract individual de muncă, cu normă întreagă (cu excepția persoanelor încadrate în  handicap grav sau accentuat), desfășoară activități independente, sunt/este funcționar publici/public sau exercită o funcție de demnitate publică;

c) să aibă în întreținere unul sau mai mulți copii de vârstă antepreșcolară;

d)copilul să nu fie înscris la creșă/ categoriile de persoane prevăzute la art. 2 să nu fi refuzat un loc la creșă/ să nu fi retras copilul minor de la creșă;

(2) În situația în care părinții/ părintele singur/reprezentantul legal nu se află în una din situațiile prevăzute la alin. (1), lit. b), aceștia/ acesta  trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

a) să fie șomeri înregistrați în evidențele Agenției Naționale /Județene de Ocupare a Forței de Muncă, la data solicitării, ca persoană în căutarea unui loc de muncă;

b) să nu refuze/ să nu fi refuzat 2 oferte de muncă din partea Agenției Naționale /Județene de Ocupare a Forței de Muncă.

(3) Condiția cu privire la domiciliu prevăzută la alin (1) lit. a) este obligatorie doar pentru titularul cererii.

Art. 6. Nu se acordă ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă în cazul copiilor de vârstă preșcolară pentru care:

a) unul din părinți/ părintele singur/ reprezentantul legal este asistent maternal profesionist în conformitate cu legislația română în vigoare;

b) pentru persoana/ persoanele la care este găzduit copilul și pentru care s-a instituit măsura plasamentului în regim de urgență, în temeiul Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

c) unul din părinți/ părintele singur/ reprezentantul legal este asistent personal angajat sau beneficiază de indemnizație în locul asistentului personal, în cazul copilului încadrat în grad de handicap grav;

d) părintele sau reprezentantul legal la care copilul locuiește în mod statornic beneficiază de concediu și indemnizația acordată pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv până la vârsta de 3 ani, în cazul copilului cu handicap;

e) unul din părinți/ părintele singur/ reprezentantul legal au obligații fiscale de plată față de bugetele locale.

Art. 7. (1) Pentru acordarea ajutorului financiar pentru plata serviciului de bonă, categoriile de persoane prevăzute la art. 2 trebuie să prezinte un contract de prestări servicii semnat în condițiile legii:

a) cu o persoană juridică, acreditată ca furnizor de servicii sociale și care deține licență de funcționare pentru serviciile de îngrijire și supraveghere a copilului în timpul zilei prestate de bone, în condițiile Legii nr. 192/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;

b) cu o persoană fizică autorizată, acreditată ca furnizor de servicii sociale și care dețin licența de funcționare pentru servicii de îngrijire și supraveghere a copilului în timpul zilei prestate de bone, în condițiile Legii nr. 192/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;

(2) Pentru situațiile prevăzute la alin (1) lit. a), categoriile de persoane prevăzute la art. 2 trebuie să prezinte un contract individual de muncă încheiat între bonă și persoana juridică.

Capitolul II

Acordarea dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă

Art. 8. În vederea acordării dreptului pentru primirea unui ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă, solicitanții vor depune la sediul Direcției de Asistență Socială din raza căruia își au domiciliul următoarele documente:

a) cerere - Declarație pe propria răspundere pentru acordarea unui ajutor financiar familiilor pentru plata serviciului de bonă, stabilită prin Normele metodologice la prezenta lege;

b) copie și original, pentru conformitate, după contractul de prestări servicii încheiat cu o persoană juridică sau o persoană fizică autorizată, în conformitate cu  dispozițiile cuprinse în art. 7 din prezenta lege;

c) declarație de consimțământ – stabilită prin Normele metodologice la prezenta lege.

d) copie și original, pentru conformitate, după certificatul de naștere al copilului de vârstă antepreșcolară;

e) copie după actele de identitate ale părinților/părintelui singur / reprezentantului legal;

f) copie după hotărârea judecătorească/sentința judecătorească, după caz;

g) copie și original, pentru conformitate, după certificat de deces, după caz;

h) documente privind veniturilor nete realizate in ultimele șase luni anterioare depunerii cererii de părinți/ părintele singur/ reprezentantul legal al copilului;

i) copie și original, pentru conformitate, după carnetul de șomer vizat la zi, după caz;

j) alte documente, după caz – stabilite prin Normele metodologice la prezenta lege.

Art. 9. (1) Verificarea îndeplinirii condițiilor de eligibilitate se realizează de către Direcția de Asistență Socială în baza:

a) documentele depuse de solicitant;

b) informațiile existente în bazele de date ale autoritățile administrației publice centrale sau locale;

c) anchetei sociale, după caz.

(2) În cazul în care, în urma verificărilor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) se constată neîndeplinirea condițiilor de eligibilitate, ancheta socială nu se mai efectuează.

Art. 10. În vederea respectării condițiilor de acordare a dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă, ancheta socială se efectuează la interval de 6 luni sau ori de câte ori este nevoie.

Art. 11. În vederea acordării dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă, a respingerii cererii dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă, a modificării dispoziției de acordare dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă  sau a încetării dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă, la nivelul Direcției Generale de Asistență Socială se va constitui o comisie prin dispoziție a directorului executiv, care va analiza fiecare dosar și va face propuneri în consecință. Modul de organizare și funcționare a comisiei se va stabili prin Ordin al Ministrului Muncii și Protecției Sociale.

Art. 12. În baza propunerii scrise a comisiei, constituite conform art. 11  și a anchetei sociale realizate, autoritățile administrației publice locale, prin dispoziție a primarului, acordă dreptul la dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă.

Art. 13. Ajutorul financiar pentru plata serviciului de bonă se acordă începând cu luna următoare depunerii cererii.

 

Capitolul III

Respingerea cererii privind dreptul la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă

Art. 14. Constituie motive de respingere a cererii privind dreptul la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă:

a) neîndeplinirea condițiilor de eligibilitate;

b) situația în care solicitantul refuză să furnizeze informațiile necesare pentru întocmirea anchetei sociale;

c) situația în care nu prezintă documentele necesare finalizării anchetei sociale, în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii sub semnătura înștințării.

Art. 15. (1) Respingerea cererii privind dreptul la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă se va realiza de autoritățile administrației publice locale, prin dispoziție a primarului, în baza rezoluției comisiei constituite conform prevederilor art. 11 și a anchetei sociale, după caz. Dispoziția se va comunica solicitantului în termen de 15 zile de la data emiterii.

 

Capitolul IV

Modificarea dispoziției de acordare a dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă

Art. 16. În cazul în care după acordarea dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă apar schimbări ale situației socio-economice a părintelui singur/ familiei se va emite o nouă dispoziție a primarului de modificare a dispoziției de acordare a dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă, în conformitate  cu prevederile prezentei legi, urmând procedura prevăzută în Capitolul II – Acordarea dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă..

Art. 17. Constituie motive de modificare a dispoziției de acordare a dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă:

a) modificări ale veniturilor nete lunare pe membru de familie, fără a depăși nivelul de venituri prevăzut la art. 3 alin. (1);

b) modificări ale elementelor contractului de prestări servicii prevăzut la art. 7 alin. (1).

 

Capitolul V

Încetarea dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă

Art. 18. (1) Încetarea de drept intervine în una din următoarele situații:

a) la data împlinirii termenului până la care s-a acordat ajutorul pentru plata bonelor;

b) la data împlinirii vârstei de 3 ani;

c) la data decesului copilului;

d) la data la care copilul intră în sistemul de creșă;

e) la data încetării contractului de prestări servicii prevăzut la art. 7 alin. (1);

f) la data schimbării domiciliului în altă localitate.

(2) Încetarea dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă se face începând cu luna următoare, în următoarele situații:

a) la depășirea nivelurilor de venituri prevăzute de art. 3 alin. (1);

b) în cazul în care beneficiarul refuză un loc la creșă;

c) în situația prevăzută la art. 20 alin. (2).

(3) Încetarea dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă la cererea titularului se face prin dispoziția primarului începând cu luna următoare, cu excepția situației în care cererea menționează expres o dată certă de la care nu mai sunt îndeplinite condițiile de eligibilitate.

(4) În caz de suspiciune sau sesizare privind modificarea/ neîndeplinirea criteriilor de eligibilitate se vor efectua anchete sociale în termen de 5 zile lucrătoare de la data suspiciunii/sesizării.

(5) În situația în care, în urma anchetei sociale efectuate, se constată că titularul dreptului nu mai îndeplinește condițiile de eligibilitate, se va dispune încetarea dreptului la ajutorul financiar pentru plata serviciului de bonă începând cu data neîndeplinirii condițiilor de acordare și, după caz, se va proceda la recuperarea sumelor plătite necuvenit, în condițiile legii.

(6) Încetarea dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă se va realiza prin dispoziția primarului, în baza rezoluției comisiei constituite conform prevederilor art. 11 și a anchetei sociale. Dispoziția se va comunica solicitantului în termen de 15 zile de la emitere.

 

Capitolul VI

Dispoziții finale

Art. 19. Cererile însoțite de documentele justificative se analizează în ordinea înregistrării acestora.

Art. 20 (1) Orice modificare a condițiilor generale sau a criteriilor sociale de eligibilitate care au stat la baza acordării dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă, se comunică de către solicitant către Direcția Generală de Asistență Socială în termen de 5 zile lucrătoare de la producerea acestora.

(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) atrag după sine încetarea dreptului la ajutor financiar pentru plata serviciului de bonă.

Art. 21. În situațiile în care norma de îngrijire este mai mică de 8 ore/zi, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 17 alin. (2)  din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 96/2003 privind protecția maternității la locurile de muncă, cu modificările și completările ulterioare, ajutorul financiar pentru plata serviciului de bonă nu se acordă.

Art. 22. În cazul în care se constată faptul că sumele acordate pentru plata ajutorului financiar pentru asigurarea serviciului de bonă a fost acordat necuvenit, acesta va fi recuperat, în condițiile legislației în vigoare.

Art. 23. (1) Recuperarea sumelor încasate necuvenit cu titlu de ajutor pentru plata serviciului de bonă se face de către Direcția de Asistență Socială, în baza dispoziției primarului, care se comunică debitorului în termen de 15 zile de la data emiterii.

(2) Sumele încasate necuvenit cu titlu de ajutor pentru plata serviciului de bonă se recuperează de la titularul dreptului în termenul general de prescripție prevăzut de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare.

Art. 24. Ajutorul financiar pentru plata serviciului de bonă se va acorda în limita fondurilor bugetare anuale aprobate cu această destinație în bugetul Direcției Generale de Asistență Socială.

Art. 25. În aplicarea prevederilor prezentei legi se emit norme metodologice, aprobate prin Hotărâre de Guvern, în termen de 90 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 26. Prezenta lege intră în vigoare la 120 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

EXPUNERE DE MOTIVE

Fenomenul scăderii natalităţii nu este izolat în România, majoritatea ţărilor dezvoltate suferind de aceasta problemă. Scăderea natalităţii în România este legată de mai mulţi factori şi trebuie privită într-un context mai larg, atât geopolitic, cât şi social.

În România este necesară o politică de dezvoltare a serviciilor sociale pentru stimularea natalității, cu respectarea și promovarea cu prioritate a interesului superior al copilului.

România se află în situația unei lipse acute de creșe și grădinițe pentru copii de vârstă preșcolară, iar cele existente sunt într-o stare neadecvată de funcționare, mult prea puține fiind cele modernizate și conforme cu ceea ce este nevoie la ora actuală. Mai mult, deși numărul creșelor și a grădinițelor private este în creștere, numărul acestora nu acoperă cererea de înscriere, iar mulți părinți nu își permit o astfel de instituție privată. Legislația permite angajarea de bone, dar pentru familiile aflate în situații de dificultate angajarea unui astfel de specialist este dificilă mai ales din motive financiare.

Prin această propunere legislativă dorim să venim în sprijinirea părinților care au copii de vârstă antepreșcolară pentru depășirea unor situații de dificultate prin concilierea vieții de familie cu viața profesională și încurajarea ocupării pe piața muncii.

Sprijinul financiar va fi acordat în baza prezentei legi se acordă în mod clar în baza unor condiții de eligibilitate și criteriile sociale în funcție de care acest ajutor se poate obtine raportat si la venitul net pe membru de familie.

Suma propusă a fi acordată cu acest titlu se va stabili în mod diferentiat în functie de criteriile și condițiile stabilite prin prezenta lege, iar suma maximă propusă este echivalentul în lei a sumei de 150 EUR pentru fiecare copil de vârstă anteprescolară.

Pot beneficia de ajutor pentru plata bonelor categoriile de persoane eligibile, ale căror venituri nete lunare pe membru de familie nu depășesc 3.500 lei. Ajutorul pentru plata bonelor, pentru categoriile de persoane prevăzute în prezenta propunere legislativă se acordă după cum urmează:

Nr. crt.

Nivel de venituri nete lunare pe membru de familie (lei)

Coeficient de multiplicare x ISR

Cuantumul ajutorului pentru piata bonelor (lei)

1

Până la 2080 lei

1,42 x ISR

710 lei

2

Între 2081-2500 lei

1,10 x ISR

550 lei

3

Între 2501-3000 lei

0,78 x ISR

390 lei

4

Între 3001-3500 lei

0,50 x ISR

250 lei

 

În accepțiunea prezentei propuneri legislative acest sprijin financiar se acordă pentru fiecare copil de vârstă antepreșcolară, părintelui sau reprezentantului legal la care copilul locuiește în mod statomic și care nu beneficiază de concediul și de indemnizația acordată pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv de până la 3 ani în cazul copilului cu handicap.

Inițiator,
Deputat PNL, Florin Roman

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.