Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Legea de reducere a CAS mai are doar 2 zile până la promulgare

administratia prezidentiala
Şeful statului susţine că aşteaptă în continuare ca de la guvern să-i fie prezentate sursele de acoperire a noului deficit rezultat ca urmare a reducerii contribuţiei de asigurări înainte de a promulga legea, în vreme ce de la Palatul Victoria nu vin date care să indice că guvernul ar mai dori să facă vreun pas suplimentar. Discuţia în jurul „sustenabilităţii“ măsurii de reducere a CAS este una ipocrită, mai ales când ea este condusă de un reprezentant al dreptei politice cum este preşedintele Băsescu, afirmă economistul Florin Câţu, scrie Ziarul Financiar. Şi argumentează: reducerea de taxe este unul dintre pilonii gândirii liberale. Chiar dacă în acest caz punctual al reducerii CAS măsura ar putea avea drept consecinţă majorarea altor taxe, ea tot este bună, pentru că va antrena un PIB potenţial mai mare cu toate beneficiile ce rezultă de aici. La întâlnirea de săptămâna trecută dintre preşe­dintele Traian Băsescu şi reprezentanţii oamenilor de afaceri, aceştia din urmă au spus că îşi doresc redu­cerea CAS, dar se tem că măsura va majora deficitul, care va trebui acoperit din alte taxe sau din taxe majorate. „Să admitem că o să crească taxele după reducerea CAS. Iată un motiv ca să economiseşti – şi, evident, că ţii banii în bănci - ştiind că vei plăti taxe mai mari. Iar o economisire mai mare înseamnă invesţitii mai mar şi, implicit, un PIB potenţial mai mare. Orice reducere de taxe înseamnă un transfer de la stat la privat – decizia se va lua în sectorul privat. Efectul de multiplicare este întotdeauna mai mare când scad taxele“, afirmă Florin Câţu. Cât despre posibilul deficit majorat, economistul aminteşte de constrângerile Uniunii şi de regula deficitului bugetar de 3% din PIB, prin urmare guvernul nu va putea să se joace cu deficitul. Pe de altă parte, arată el, o discuţie asemănătoare a avut loc şi în 2005, când FMI spunea că nu există resurse pentru scăderea taxelor (introducerea cotei unice). A existat un deficit câteva luni, dar apoi golul a fost recuperat din veniturile mai mari din TVA, dar şi din creşterea cotei implicite de taxare întrucât conformarea voluntară este mai solidă când taxele scad. Potrivit calculelor guvernului, reducerea CAS va majora deficitul bugetului general consolidat cu aproximativ 6,5 miliarde de lei anual, dar statul va recupera 1,5 miliarde de lei anual pentru că va plăti şi el CAS mai mic. Rămân, prin urmare, de acoperit aproximativ cinci miliarde de lei anual. Potrivit Consiliului Fiscal, deficitul bugetului de asigurări va atinge anul viitor 19 miliarde de lei şi 21 de miliarde de lei peste doi ani. Preşedintele amână să promulge legea de modificare a Codului fiscal, afirmând că va face acest lucru (termenul limită de promulgare este 23 iulie) doar dacă va fi convins că măsura este sustenabilă economic. El a precizat la sfârşitul săptămânii că aşteaptă încă de la Guvern o evaluare pentru a se convinge că reducerea CAS nu va fi compensată cu introducerea de noi taxe. “Până nu voi fi convins că măsura este sustenabilă economic, nu voi promulga legea. Acest punct de vedere: Da, de acord cu reducerea CAS, dar vrem să ştim condiţiile în care se face, este nu numai al meu ci şi al comunictăţii de afaceri este şi al FMI. Şi Fondul Monetar Internaţional susţine reducerea CAS, ca o reducere de povară fiscală, cu condiţia să ştie cum se compensează această adâncire a deficitului şi dacă este bună pentru economia românească sau nu“, a spus Băsescu, citat de Mediafax. Potrivit Consituţiei, o lege adoptată de Parlament se trimite spre promulgare preşedintelui României, iar promulgarea legii se face în termen de cel mult 20 de zile de la primire. Înainte de promulgare, preşedintele poate cere Parlamentului, o singură dată, reexaminarea legii. Dacă preşedintele a cerut reexaminarea legii ori dacă s-a cerut verificarea constituţionalităţii ei la Curtea Constituţională, promulgarea legii se face în cel mult 10 zile de la primirea legii adoptate după reexaminare sau de la primirea deciziei Curţii Constituţionale prin care i s-a confirmat constituţionalitatea.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.