Prețurile mașinilor noi din Rusia au crescut în medie cu 40% în martie, din cauza inflației și a suspendării livrărilor. Cea mai mare creștere a prețurilor - de până la 60% - a fost înregistrată pentru mașinile premium, ale căror livrări către Rusia sunt limitate nu numai din cauza problemelor logistice, ci și din cauza sancțiunilor impuse de SUA, UE și Japonia.
Prețurile pentru mașinile noi au crescut în medie cu 40% în martie, potrivit unui sondaj Kommersant realizat în rândul dealerilor, citat de sia.ru.
Prețurile mașinile a 26 de companii auto reprezentate oficial pe piața rusă, care nu au ascuns listele de prețuri de pe site-urile lor, au crescut cu 35-45%. Importatorii și distribuitorii elimină prețurile recomandate de vânzare cu amănuntul de pe site-urile lor - acest lucru se întâmplă din cauza cursului de schimb instabil și a necesității revizuirii frecvente a listelor de prețuri.
Lada a crescut și ea de două ori prețul în martie, cu 11-47%, în funcție de model și de echipare. Costul celei mai populare mașini străine, Kia, a crescut cu 24-39%.
Cel mai mult, în medie cu 50-60%, au crescut prețurile mașinilor din segmentul superior de preț, spune Renat Tyukteev, director al Avilon Mercedes-Benz. Dar disponibilitatea mașinilor premium este mult mai scăzută, deoarece SUA, UE și Japonia au impus o interdicție asupra noilor livrări: „Aici s-a dezvoltat principalul deficit, care va crește pe zi ce trece, iar noi îl simțim deja”.
Andrey Olhovsky, directorul general al GC Avtodom (specializat în mărci premium), subliniază că toate mărcile prezentate sunt în stoc: „În medie, din 50 de bucăți din fiecare marcă, fără a lua în calcul rezerva de stoc a importatorului. Cea mai accesibilă este Mercedes-Benz, cea mai puțin accesibilă dintre toate mașinile Jaguar.”
Tot ceea ce au primit dealerii de la producători în urmă cu o săptămână constituie acum stocul principal de marfă pentru luni de zile de lucru, iar acest lucru a afectat în mod direct costul. Stocul comercianților va fi suficient pentru două până la cinci luni.
Vânzările din martie au scăzut cu aproximativ 60%, spune Andrey Olhovsky: „Tendința de scădere va continua și în aprilie, iar dacă rata cheie a Băncii Centrale nu se va modifica, scăderea ar putea ajunge la 70%. Traficul la dealeri este minim.”
Distribuitorii regionali sunt și mai puțin optimiști. „Piața este înghețată, nu există cerere în toate segmentele de preț”, spune Vladimir Sipko, beneficiar al Premiere Holding (Samara și Togliatti).
Oamenii și-au investit deja economiile în cumpărături mari, iar acum se pare că își cumpără cereale și zahăr. Există stocuri în depozite, dar acestea sunt suficiente pentru două sau trei luni.
Vladislav Rydaev, directorul general al Pragmatica Group of Companies (dealer oficial al Kia și Lada, centre auto din nord-vestul Federației Ruse), spune că stocul de mașini noi este acum la 25% din cantitatea lunară necesară, dar dealerul compensează acest lucru prin cumpărarea de mașini uzate.
„În viitorul apropiat, piața secundară este cea care va crește și va aduce venituri pentru retailerul autorizat, mai ales dacă ținem cont de faptul că la sfârșitul lunii costul lor a scăzut ușor, în medie cu 5-10%, dar în bani este vorba de sute de mii de ruble”, spune Denis Migal, directorul general al Fresh Auto.
„Piața mașinilor de ocazie este clar supraîncălzită, a fost ridicată chiar de dealerii auto”, este de acord Andrei Oljovschi. El se așteaptă ca în următoarele trei luni, vânzările de mașini second-hand să scadă. Cursul de schimb al rublei s-a stabilizat, iar prețurile actuale ale mașinilor de ocazie sunt în mod clar supraevaluate, explică Olkhovsky, iar costul creditelor este prea ridicat pentru a permite unui număr mai mare de persoane să cumpere o mașină.
Comentează