Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Porturile italiene se tem că afacerile lor vor avea de suferit de pe urma atacurilor din Marea Roşie

timesofisrael.com
houthi marea rosie

Atacurile lansate de rebelii Houthi asupra navelor din Marea Roşie au provocat perturbări majore în porturile italiene, iar operatorii se tem că o criză prelungită ar putea forţa companiile să redirecţioneze şi mai mult trafic în afara Mării Mediterane, transmite Reuters.

În ultimii ani, Italia a profitat de poziţia sa din centrul Mediteranei pentru a controla o cotă cât mai mare din traficul maritim care vine din Canalul Suez şi este destinat pieţelor din Europa. Datele furnizate de centrul de reflexie SRM arată că aproximativ 40% din comerţul maritim internaţional al Italiei se bazează pe acea rută, echivalentul a aproximativ 154 de miliarde de euro în 2022, potrivit Agerpres.

Ca răspuns la atacurile lansate de rebelii Houthi în Marea Roşie, marile companii de transport maritim au decis să îşi redirecţioneze navele pe o rută mai lungă şi mai scumpă, care presupune ocolirea Capului Bunei Speranţe.

Operatorii susţin că noua rută, care adaugă 10 până la 15 zile la durata unei călătorii între Asia şi Europa, ar putea face mai convenabil pentru nave să se îndrepte direct spre Europa de Nord, ocolind centrul Mediteranei.

"Teama noastră este că clienţii noştri din Germania, Austria şi Ungaria, pe care în ultimii ani am reuşit să îi convingem să renunţe la porturile din Nordul Europei, vor reveni acolo", spune Zeno D'Agostino, preşedintele Autorităţii portului Trieste. Potrivit acestuia, unii exportatori, în special de bunuri cu valoare adăugată mare, analizează varianta transportului spre Asia pe calea ferată, pentru care durata unei călătorii este la aproximativ jumătate faţă de cea cu navele, dar este mai scumpă decât transportul maritim.

"Seamănă cu o furtună perfectă", spune Rodolfo Giampieri, preşedintele organizaţie profesionale Assoporti, subliniind că atacurile rebelilor Houthi au venit într-un moment în care Marea Mediterană devenea mai centrală pentru comerţul mondial. Giampieri a estimat că multe lucruri vor depinde de cât va dura criza dar că cel mai probabil vor creşte costurile pentru companii şi preţurile pentru materialele care sunt transportate cu navele.

Importurile din Asia sunt foarte importante pentru multe afaceri italiene şi există îngrijorări crescute că actuala criză din Marea Roşie ar putea afecta activitatea economică în întreaga Italie.

În portul Genoa din nord-vestul Italiei, patru nave port-container nu au ajuns la timp luna trecută iar autorităţile portuare se tem că va apărea un blocaj deoarece prea multe nave vor să tragă la chei în acelaşi timp.

"Escaladarea situaţiei din Orientul Mijlociu nu pare să se îndrepte spre o soluţie aşa că noi, în calitate de operatori de logistică dar şi ca industrie, va trebui să regândim ciclurile de livrări", spune Giampaolo Botta, directorul general al Asociaţiei agenţilor maritimi din Genoa. Potrivit acestuia, industriile ar putea să se confrunte cu probleme pe partea de achiziţii la finele lunii februarie şi începutul lunii martie şi ar putea fi nevoite să îşi facă stocuri de bunuri pentru a fi siguri că au tot ce au nevoie.

Antonio Majocchi, profesor de afaceri internaţionale la Universitatea Luiss din Roma, spune că cel mai probabil sectoare precum computerele, construcţiile de automobile şi semiconductori vor fi cele mai afectate dacă criza se prelungeşte. Potrivit lui Majocchi turbulenţele din Marea Roşie ar putea să determine companiile să cumpere ce au nevoie de pe pieţe mai apropiate de casă, chiar dacă asta înseamnă preţuri mai mari. "Criza a accelerat un proces care era deja în derulare: regionalizarea lanţurilor de creare de valoare. Toată lumea se gândeşte la asta, la reducerea distanţei", spune Antonio Majocchi.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.