Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

ROMATSA devine o bombă cu ceas

secundatv.ro
Romatsa

În Guvern s-a discutat joi despre situația dramatică de la ROMATSA, unde deși s-au luat măsuri severe de reducere a cheltuielilor, cu toate eforturile regia nu o să mai poată să furnizeze servicii de navigație aeriană pe teritoriul României din septembrie 2020. ROMATSA s-a dus cu căciula în mână la bănci să ceară un împrumut de 100 de milioane de Euro și până la urmă, soluția avansată este ca statul român prin Guvern să garanteze pentru ROMATSA un împrumut de la Eximbank astfel încât regia să nu clacheze până la sfârșitul anului.

Vă prezentăm integral o notă internă prezentată în Guvern de ministrul Transporturilor, Lucian Bode, în care este prezentată situația de la ROMATSA:

„NOTA privind situația financiară a Regiei autonome "Administraţia română a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA

Sectorul aviației este unul dintre cele mai afectate de criza generată de răspândirea noului coronavirus SARS-CoV-2, prin reducerea la nivel european cu aproximativ 90% a traficului aerian comparativ cu aceeași perioadă a anului 2019, iar toate statele caută soluții de sprijin financiar pentru aeroporturi, transportatori aerieni și furnizori de servicii de navigație aeriană.

Regia autonomă "Administraţia română a serviciilor de trafic aerian" – ROMATSA este înființată și funcționează în baza hotărârii Guvernului nr. 74/1991, pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, putând beneficia de subvenţii de la bugetul de stat.. În prezent ROMATSA se finanțează exclusiv din tarifele pentru serviciile de navigație aeriană prestate, cele mai mari venituri fiind cele obținute din tarifele de rută, colectate de EUROCONTROL .

Situația economico-financiară a ROMATSA este afectată atât de scăderea traficului aerian, cât și de acceptarea de către majoritatea statelor membre EUROCONTROL a solicitării companiilor aeriene de a fi amânate plățile pentru serviciile de navigație aeriană prestate în perioada februarie – aprilie 2020, chiar dacă România a votat împotrivă. Astfel, aceste sume urmează a fi încasate eșalonat în perioada noiembrie 2020 - august 2021. De asemenea, statele membre au aprobat propunerea EUROCONTROL de a fi mandatată să contracteze un credit care să acopere necesarul de finanțare aferent acestei amânări și care să asigure un minim de 51% din costurile furnizorilor de servicii de navigație aeriană din Europa. Totuși, nu sunt încă stabilite condițiile de contractare a acestui credit, modalitatea de rambursare și, ceea ce este mai important, corelarea costurilor generate de credit cu Schema de performanță și tarifare care reglementează serviciile de navigație aeriana în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 317/2019 de instituire a unui sistem de performanță și de tarifare în cadrul cerului unic european .

Obiectivul principal al ROMATSA în contextul actual îl reprezintă asigurarea continuității furnizării serviciilor de navigație aeriană de către regie, cu menținerea tuturor condițiilor de siguranță. În acest sens au fost adoptate o serie de măsuri de raționalizare și prioritizare a cheltuielilor și plăților în această situație excepțională, printre care amintim reanalizarea și reducerea semnificativă a planului de investiții (peste 50%) și a celui de achiziții aferent perioadei aprilie-decembrie 2020, suspendarea deplasărilor externe și interne pe perioada nedeterminată, suspendarea/amânarea angajărilor/avansărilor/promovărilor, cât și a unor drepturi/beneficii de natura drepturilor de personal.

Cu toate acestea, în urma efectuării proiecțiilor financiare în noile condiții, se constată că impactul acestor măsuri asupra rezultatelor financiare și a cash-flow-ului regiei este limitat. În condițiile utilizării tuturor rezervelor financiare ale Regiei, inclusiv lichidarea titlurilor de stat scadente în anul 2021, ROMATSA ar putea asigura, în funcție de valoarea la care vor fi vândute acestea, finanțarea cu dificultate a continuității furnizării serviciilor de navigație aeriană până la finalul lunii august 2020.

În acest context, având în vedere că în conformitate cu ultima prognoză de trafic, transmisă de EUROCONTROL la sfârșitul lunii aprilie, estima de nerealizare a veniturilor pe anul 2020 se ridică la aproximativ 550 milioane lei, pentru identificarea unei soluții de finanțare a activității ROMATSA, care să nu pună presiune pe bugetul de stat (cum ar fi în cazul unei subvenții), în data de 16.04.2020 Regia a transmis solicitări către 6 instituții bancare din România (Banca Transilvania, Raiffeisen Bank, CEC Bank, BCR, EximBank, BRD), pentru oferte preliminare cu privire la condițiile necesare contractării unei linii de credit în valoare de aproximativ 100 milioane EURO, luând în calcul și o posibilă garantare de către stat a creditului. Menționăm că în conformitate cu pct. 351 din Comunicarea Comisiei Europene -. Orientări privind ajutoarele de stat destinate aeroporturilor și companiilor aeriene (2014/C 99/03), intervenția statului în asigurarea surselor de finanțare a serviciilor de navigație aeriană nu reprezintă o măsură de ajutor de stat.

Lipsa intervenției urgente a statului român în soluționarea problemelor economico-financiare ale ROMATSA, corelată cu situația disponibilităților Regiei, poate avea consecințe negative asupra stabilității financiare a Regiei, cu posibile repercusiuni asupra asigurării continuității prestării serviciilor de navigație aeriană în spațiul aerian național, în condiții de siguranță.

Având în vedere cele expuse, pentru asigurarea continuității activității de furnizare a serviciilor de navigație aeriană în spațiul aerian național, conform obligațiilor asumate de România prin Convenția privind aviația civilă internațională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, propunem ca Guvernul României să susțină și să faciliteze obținerea de către ROMATSA de la Eximbank a unei linii de credit garantată integral și cu dobânda și celelalte costuri subvenționate de statul român care să permită acoperirea deficitului de finanțare estimat până la sfârșitul anului 2020.

Ministru

Lucian Nicolae BODE”

Citește și: STAREA DE ALERTĂ a trecut de Parlament: 20 de REGULI care îți vor afecta viața de zi cu zi, după 15 mai .

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.