Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Victimizarea ca armă electorală. Studiu de caz - USR

The Stream
fake news

Uniunea Salvați România a acuzat marți, 24 septembrie 2019, prin vocea deputatului lui Cătălin Drulă, șeful de campanie al lui Dan Barna, că partidul și candidatul său la alegerile prezidențiale sunt victimele unei campanii de ”Fake News” orchestrată și plătită de PSD prin intermediul unor ”pagini de Facebook false”. În lipsa unor dovezi clare în acest sens însă, toate aceste afirmații nu par altceva decât campanie electorală pe bază de victimizare.

Campania electorală pentru alegerile prezidențiale este în plină desfășurare, iar echipele candidaților se luptă să acapareze atenția electoratului, pentru a îi convinge să ofere votul celor pe care îi susțin. Practica ultimilor ani ne-au arătat că această luptă se duce din ce în ce mai acerb în mediul on-line.

„În ultimele patru săptămâni, Alianța USR PLUS și candidatul Alianței la Președinție, Dan Barna, au fost țintele unei campanii coordonate, mascate de defăimare, în mediul online, în special pe Facebook. Această campanie se desfășoară prin intermediul unei rețele de pagini de Facebook false, create în mod deliberat astfel încât să inducă în eroare publicul că ar fi vorba despre portaluri de știri, dar care, în realitate, promovează mesaje negative despre Dan Barna și Alianța USR PLUS”, a declarat Cătălin Drulă în cadrul unei conferințe de presă.

Acuzațiile reprezentantului USR continuă cu prezentarea unei liste cu paginile false în cauză și cu sumele cheltuite de acestea pentru promovarea anumitor articole. Mergând mai departe, coordonatorul național al campaniei USR PLUS acuză PSD și pe candidatul acestui partid, Viorica Dăncilă, că se află în spatele sponsorizărilor și cere Autorității Electorale Permanente, Parchetului General și Facebook Europa să investigheze această speță.

Însă aceste afirmații din în ultimele două zile, rostogolite pe toate canalele oficiale și de către toți comunicatorii Alianței USR PLUS, arată mai degrabă ca o strategie electorală bine pusă la punct, care vizează victimizarea în fața electoratului și denigrarea Vioricăi Dăncilă, unul dintre contracandidații direcți ai lui Dan Barna.

Dar haideți să le luăm pe rând. În primul rând, care este definiția conceptului de fake news? Conform Wikipedia,  acest concept constă în răspândirea de informații false difuzate prin mass-media tradițională sau prin social media, în scopul dezinformării. Dacă mergem mai departe și extragem un exemplu din urna cu știri false prezentate de USR, vom da, în mod surprinzător, peste această știre, care a fost preluată și promovată de pagina Guvernare.net. Să înțelegem, deci, că în accepțiunea USR G4Media este un generator de fake news? Este o afirmație cel puțin curioasă, mai ales având în vedere profilul și orientarea platformei media.

Următoarea întrebare la care ne răspundem singuri este următoarea: ce este o pagină de Facebook falsă? Nu există o definiție clară, dar în accepțiunea general acceptată conceptul se referă la o pagină de Facebook care își însușește identitatea unei persoane/organizații/instituții/companii fără acceptul acesteia, cu scopul de a induce în eroare utilizatorii Facebook și de a răspândi știri false, în vederea obținerii unui beneficiu material. Constatăm că niciuna dintre paginile din lista prezentată de USR nu îndeplinește aceste criterii.

Să ne înțelegem: este evident că aceste pagini nu sunt în niciun caz pro-USR sau pro-Barna, ba chiar invers, iar  conținutul pe care ele îl promovează are o direcție politică evidentă. Însă ele nu pot fi catalogate, în niciun caz, drept pagini false.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.