Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Ziua Mondială a Teatrului se sărbătoreşte online

www.pinterest.com
contre online

Ziua Mondială a Teatrului se sărbătoreşte, anual, pe 27 martie. Mesajul „Teatrul ca Sanctuar”, transmis în 2020, a fost însoţit de o variantă video difuzată online. În fiecare an, un om al scenei este invitat să adreseze un mesaj întregii lumi teatrale, atât profesioniştilor, cât şi spectatorilor, potrivit Mediafax.

Ziua mondială a teatrului se sărbătoreşte din 1962, la iniţiativa Institutului Internaţional de Teatru (ITI), în centrele acestuia, dar şi în teatrele din lume partenere, ca şi în instituţiile de învăţământ artistic.

Din cauza epidemiei provocate de noul coronavirus, Institutul Internaţional de Teatru a decis să îşi mute activităţile de celebrare a teatrului în mediul online astfel că a încurajat colaboratorii să trimită înregistrări video.

Mesajul International pentru Ziua Mondiala a Teatrului trimis în 2020 de Institutul International de Teatru este conceput de Shahid Nadeem, dramaturg din Pakistan.

SCANDAL URIAȘ de față cu Klaus Iohannis: Italia și Spania AU BLOCAT luarea unei decizii la summitul UE și cer asistenţă financiară puternică

„Salutări din satul Ajoka din Pakistan şi o Zi Mondială a Teatrului fericită, tuturor! Ştiu că această zi a teatrului vine într-un moment în care umanitatea traversează una dinte cele mai grave crize din ce ne putem aminti. Dar pentru noi toţi, mai ales pentru oamenii de teatru, provocările şi criza nu sunt lucruri noi. Atunci când ne angajăm contra provocărilor prezentului, ne privăm de posibilitatea unei experienţe spirituale profund emoţionante pe care ar putea-o oferi teatrul. În lumea de azi, în care sectarismul, ura şi violenţa escaladează din nou, naţiile par a se opune unele altora, credincioşii se războiesc cu alţi credincioşi, comunităţile revarsă ură asupra altor comunităţi…şi în acest timp, copiii mor de malnutriţie, mamele mor la naştere din lipsa îngrijirilor medicale prompte, iar ideologiile duşmăniei înfloresc. Planeta noastră e cufundată din ce în ce mai adânc într-o catastrofă climatică şi răsună galopul celor patru călăreţi ai Apocalipsei [Cei patru călăreţi ai Apocalipsei sunt descrişi în ultima carte a Noului Testament, Revelaţia lui Iisus Hristos, după Sf. Ioan din Patmos. În majoritatea povestirilor, cei patru călăreţi sunt consideraţi a simboliza victoria, războiul, foametea şi moartea]. Trebuie să ne reconstruim forţa spirituală, trebuie să combatem apatia, letargia, pesimismul, cupiditatea, dispreţul faţă de lumea în care trăim, faţă de planeta pe care trăim. Teatrul are un rol, un rol nobil, în a dinamiza şi a mobiliza umanitatea să se înalţe din coborârea spre abis. Teatrul poate ridica scena, spaţiul reprezentaţiei, făcându-l să devină sacru. În Asia de Sud, artiştii ating printr-o plecăciune suprafaţa scenei, înainte de a pune piciorul pe ea; o tradiţie străveche în care se împletesc spiritualul şi culturalul. E timpul să regăsim această relaţie simbiotică între artist şi public, între trecut şi viitor. Creaţia teatrală poate fi un act sacru, actorii pot deveni cu adevărat avataruri ale rolurilor pe care le joacă. Teatrul ridică arta jocului la un nivel spiritual superior. Teatrul are potenţialul de a deveni un sancutar, iar sanctuarul un spaţiu al reprezentaţiei”, se arată în mesaj.

În România, mesajul a fost tradus de Ozana Oancea şi difuzat de UNITER, Uniunea teatrală din România.

Shahid Nadeem este cel mai mare dramatug pakistanez şi directorul renumitului teatru Ajoka.

Shahid Nadeem s-a născut în 1947 în Sopore, Caşmir. După războiul din 1948, dintre India şi Pakistan, care îşi disputau statul Caşmir, la vârsta de doar un an, a devenit refugiat, familia lui fiind nevoită să migreze în nou- creatul Pakistan.

A trăit la Lahore, în Pakistan, unde a făcut un master în psihologie la Universitatea Punjab. Ca student, a scris prima sa piesă. A devenit cu adevărat autor atunci când, pe vremea exilului său politic la Londra, a început să scrie piese pentru grupul de teatru dizident Ajoka, creat de Madeeha Gauhar, o pionieră a activismului teatral, cu care, mai târziu, s-a căsătorit.

Shahid Nadeem a scris peste 50 de texte dramatice originale, în limbile punjabi şi urdu şi este autorul a numeroase adaptări după piese de Bertolt Brecht.

A fost producător pentru televiziunea pakistaneză, în al cărui comitet director a activat. A fost închis de trei ori, sub diverse guverne militare, ca opozant la dictaturii militare şi adoptat, ca prizonier de conştiinţă, de către Amnesty International.

În renumita închisoare Mianwali a început să scrie piese de weekend, produse de către şi pentru prizonieri.

Ulterior, a ocupat postul de coordonator al campaniilor internaţionale şi de ofiţer de comunicare pentru zona Asia- Pacific pentru Amnesty International.

A fost bursier al Getty Research Institute, International Pen, USA şi National Endowment for Democracy. Este membru al reţelei Theatre Without Borders.

Piesele lui Shahid Nadeem sunt apreciate pentru subiectele lor puternic relevante social, uneori subiecte-tabu, precum extremismul religios, violenţa împotriva femeilor, discriminarea minorităţilor, libertatea de expresie, climatul, pacea, sufismul. Multe din textele lui vorbesc despre problemele împărţirii Asiei de Sud şi despre moştenirea culturală comună a regiunii. Nadeem îmbină ingenios temele contemporane, politice şi sociale, cu forme tradiţionale, cu zestrea populară, producând un teatru care place şi, în aceeaşi măsură, stimulează intelectual. Muzica face parte integrantă din spectacolele lui.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.