Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Cum să treci cu succes de ITP: Verificări prealabile și reparații necesare pentru mașinile mai vechi de 10 ani

national.ro
itp

Durata Inspectiei Tehnice Periodice (ITP) poate varia între 1 și 3 ani, în funcție de vechimea vehiculului. Mașinile noi pot circula timp de 3 ani fără a fi necesară efectuarea ITP-ului. Pentru vehiculele fabricate înainte de 2012, este obligatorie efectuarea ITP-ului anual.

Conform legislației, vehiculele noi nu sunt obligate să efectueze inspecția tehnică decât după 3 ani de la data înmatriculării. După trecerea primului ITP, termenul pentru următoarea inspecție va fi mai scurt.

Pentru vehiculele care au o vechime de peste 12 ani, inspecția tehnică periodică (ITP) este valabilă doar timp de 12 luni, ceea ce înseamnă că trebuie să fie efectuată anual. Valabilitatea ITP-ului este înregistrată pe talonul vehiculului sub forma ZI-LUNĂ-AN.

Valabilitatea inspecției tehnice pentru autovehiculele mai vechi de 10 ani este de 2 ani. Procedura de efectuare a inspecției nu diferă de cea aplicată autovehiculelor mai noi. Cu toate acestea, există posibilitatea apariției unor probleme suplimentare legate de emisiile de noxe, sistemul de direcție, sistemul de frânare sau iluminarea. În cazul în care autovehiculul nu îndeplinește standardele minime impuse de lege, acesta nu va primi dreptul de circulație, conform romaniatv.net.

Ce ar trebui să faci înainte de a efectua ITP-ul

Înainte de efectuarea ITP, ar fi indicat să faci următoarele verificări:

  • Discurile și plăcuțele de frână trebuie să aibă o cantitate adecvată de material de fricțiune și să nu prezinte fisuri.
  • Conductele de frână trebuie să fie lipsite de porțiuni ruginite sau deteriorate.
  • Direcția să fie reglată și toate problemele să fie rezolvate (bucșă, pivot, cap de bară, etc.)
  • Anvelopele trebuie să fie conforme cu dimensiunile specificate în cartea de identitate a mașinii și să nu prezinte uzură care să depășească limita maximă admisă.
  • Caroseria și zonele de sub mașină nu ar trebui să prezinte rugină sau alte deteriorări care ar putea afecta structura vehiculului și siguranța acestuia.
  • Sistemul de iluminare trebuie verificat pentru a te asigura că toate luminile sunt în stare de funcționare, inclusiv cele pentru faza lungă și scurtă, luminile de poziție, semnalizare, lumini pentru numerele de înmatriculare, și altele.
  • Jantele și pneurile nu ar trebui să prezinte deteriorări. Adâncimea benzii de rulare a pneurilor trebuie să fie de cel puțin 2 milimetri.
  • Suprafața parbrizului nu ar trebui să prezinte crăpături.
  • Este recomandat să efectuezi schimbul de filtre și de ulei înainte de ITP pentru a reduce emisiile de noxe la niveluri minime.
  • Vehiculele care nu au un claxon funcțional, nu trec de testele ITP.
  • Kit-ul de siguranță trebuie să cuprindă următoarele elemente: o trusă de prim ajutor, care trebuie să fie omologată și să fie în termenul de valabilitate; setul de triunghiuri reflectorizante; un stingător omologat și în termenul de valabilitate; și o vestă reflectorizantă, necesară doar pentru vehiculele cu o greutate mai mare de 3,5 tone.

Defecțiuni din cazua cărora nu treci ITP-ul

Conform legii, defectele constatate la verificarea ITP se împart în:

  • Defecte minore, cum ar fi zgârieturi, crăpături fine sau îndoituri mici.
  • Defecte majore, precum probleme cu sistemul de iluminare, frânare ineficientă sau semne evidente ale unui accident.
  • Defecte periculoase, cum ar fi probleme cu sistemul de direcție, sistemul de frânare sau sistemul de iluminare nefuncțional.

Dacă un vehicul este identificat cu defecte majore, acesta nu va primi dreptul de circulație și va fi etichetat ca "RESPINS" în cadrul inspecției tehnice periodice (ITP). Proprietarul va fi obligat să reprogrameze vehiculul pentru o nouă inspecție după 30 de zile. În acest interval, proprietarul are responsabilitatea de a remedia problemele identificate; în caz contrar, vehiculul va fi din nou respins la reexaminare.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.