Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Noua lege a învățământului preuniversitar: Cum se schimbă finanțarea școlilor

Primaria Sectorului 4
scoala banci

Proiectele noilor legi ale educației sunt în mare parte finalizată, ultima variantă a acestora fiind publicată vineri în exclusivitate de STIRIPESURSE.RO.

Potrivit proiectului noii legi a învățământului preuniversitar, vor fi alocate minimum 15% din cheltuielile bugetului general consolidat (ansamblul tuturor bugetelor instituțiilor centrale și locale) pentru educație, față de procentul de 6% prevăzut în actuala legislație, care nu a fost însă atins niciodată.

Potrivit proiectului, principalele modificări în finanțarea școlilor sunt următoarele:

Creşteri ale finantării, prin costul standard per beneficiar primar, acordate în acord cu prioritătile stabilite în lege:

  • - Coeficienţi de finantare suplimentară per beneficiar primar pentru şcolile sub efectiv, stabiliti de UFIP;
  • - Coeficienti de corectie pentru numărul mic de elevi în UAT, izolare lingvistică, severitatea dezavantajelor, lirnba de predare şi alti factori, stabiliti de UFIP;
  • - Creşterea cu 75% a costului standard pentru beneficiarii primari cu CES, în functie de nivelul de sprijin;
  • - Creşterea cu 100% a costului standard pentru a beneficiarilor primari din „Școala din spital".
  • - Creşterea cu 25% a costului standard pentru beneficiarii primari din unităţile de invătământ care fac parte din consorții şcolare sau consorții de invăţământ dual, constituite din unități de Invățământ din mediul urban şi rural.
  • - Alocarea a 20% din finantarea de bază pentru „bunuri şi servicii" şi formarea profesională.

Unităţile de invăţămănt din localităţi defavorizate vor fl sprijinite:

  • - Creşterea cu 25% a costului standard pentru beneficiarii primari din unităţi de învăţământ considerate a fi defavorizate.
  • - Administrarea acelor unităţi ce nu pot fi susţinute financiar de autoritătile locale va putea fi preluată de consiliile judeţene pe o perioadă de minim 5 ani.

Mecanismele de finanţare a unităţilor de invăţământ preuniversitar vor fi clarificate:

  • - Particularităţile şi complexitatea sisternutui de învăţământ preuniversitar au fost cuprinse prin cele trei instrumente de finantare: finanţarea de bază, finanţarea complementară şi finanţarea specială;
  • - Au fost incluse mai multe tipuri de cheltuieli susținute prin finanțarea complementară (ex: reactivi laborator, cărti etc.);
  • - A fost clarificată finanţarea unităţilor de învăţământ din structura/ subordinea instituţiilor de învăţământ superior.
  • - Finantarea unităţilor de educaţie extraşcolară se va realiza în baza unui plan de activităţi.
  • - Finanţarea unităţilor de invăţământ particulare: Acestea vor primi personalitate juridică din momentul primirii autorizării.

Susţinerea elevilor capabili de performanțe înalte va avea în vedere un cadru instituțional suport, însoțit de o coordonare metodologică adecvată, astfel:

  • - Elevii capabili de performanţe înalte vor fi sprijiniţi atât în unităţi de invăţământ, cât şi în centre judeţene de excelenţă (cu personalitate juridică).
  • - Coordonarea metodologică va fi realizată de Centrul Naţional pentru Excelenţă.

Stimularea și recompensarea elevilor capabili de performanțe înalte se va face prin următoarele metode:

  • - Olimpicii internaţionati se vor putea înscrie în liceu direct, fără examen de admitere, în cadrul filierei unde au obţinut rezultatele de la olimpiadă.
  • - Olimpicii vor beneficia de burse speciale.
  • - Elevii capabili de performanţe înalte pot pronnova 2 ani de studii într-un an școlar.

Susţinerea invătământului pentru elevii români din afara granitelor țării, prin „Școala românească din afara granițelor țării": Ministerul Educaţiei, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, poate organiza unităţi de Invăţământ de tip „scoală românească din afara graniţetor ţării", cu predare în limba română, pe lângă oficiile diplomatice precum şi cursuri de limbă, cultură şi civilizaţie românească, în conformitate cu legislaţia statului respectiv.

Se înființează 0 structură dedicată elevilor români din afara granișelor:

  • - Centrul National Românesc pentru invătământ la Distanță (CNRID) va putea susţine programe specifice adresate elevilor etnici români din afara graniţelor.
  • - CNRID va putea organiza programe de limbă, cultură 5i civilizaţie românească, precum 51 alte programe educaţionale de interes general cetăţenilor români şi străini.
  • - Sunt adoptate măsuri care să faciliteze reintegrarea elevilor care revin în ţară - aceştia se vor putea înscrie la un examen naţional de bacalaureat special.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.