Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Preşedintele Curţii Constituţionale de la Chişinău: Republica Moldova rămâne un stat parlamentar

'Republica Moldova este un stat cu regim parlamentar. Chiar dacă s-a revenit la alegerile directe ale şefului statului, s-a modificat doar modalitatea de alegere a şefului statului, nu şi competenţele acestuia', a declarat miercuri, într-un interviu pentru Europa Liberă, preşedintele Curţii Constituţionale a Republicii Moldova, Alexandru Tănase.

Acesta a amintit că prin decizia din 4 martie anul curent (de a se reveni la alegerea prin vot direct a şefului statului) Curtea Constituţională nu a modificat niciuna dintre competenţele preşedintelui Republicii Moldova.

Citeşte şi: Igor Dodon promite federalizarea Republicii Moldova şi apropierea de Moscova

Prin urmare, Republica Moldova rămâne un stat parlamentar cu un şef de stat ales prin alegeri directe, a subliniat Tănase.

Preşedintele Curţii Constituţionale a Republicii Moldova a amintit că şeful statului are competenţe în două domenii majore: în politica de apărare, el fiind comandantul suprem, şi în domeniul apărării şi securităţii naţionale şeful statului are competenţe destul de importante.

De asemenea, preşedintele Republicii Moldova reprezintă statul în relaţiile externe, aminteşte Tănase, precizând totodată că şeful statului 'partajează (cu guvernul) aceste atribuţii în partea ce vizează exercitarea politicii externe la numirea ambasadorilor.'

Citeşte şi: Parlamentul European va monitoriza alegerile prezidenţiale din R. Moldova

Nu în ultimul rând, preşedintele are un rol în desemnarea premierului, dar şi aceasta este 'o competenţă a cărei exercitare depinde de o circumstanţă foarte importantă: dacă există o majoritate parlamentară sau dacă nu există'.

'Acelaşi lucru îl vom constata şi în Lituania, şi în România. Preşedintele desemnează candidatul pentru funcţia de prim-ministru, fără a ţine cont de opinia majorităţii doar în cazul în care o asemenea majoritate nu există. Sigur că şeful statului are şi alte atribuţii, legate de dizolvarea Parlamentului, dar toate aceste atribuţii la care m-am referit eu sunt inerente statutului unui preşedinte de ţară cu un regim parlamentar de guvernare', a explicat Tănase, conform agerpres.

Citeşte şi: Noi manevre militare în Transnistria cu implicarea forţelor separatiste

Potrivit preşedintelui Curţii Constituţionale de la Chişinău, indiferent dacă cineva vine în campania electorală cu 'mesaje unioniste, pro-europene, sau cu mesaje similare, doar că spre zona fostului imperiu sovietic', aceste 'mesaje sunt unele politice, pentru ca oamenii să poată să-şi contureze un punct de vedere asupra viziunilor fundamentale ale candidatului privind dezvoltarea şi locul ţării pentru viitor.

'Dar nicidecum eu nu le-aş interpreta ca proiecte de politică reală, deoarece preşedintele nu poate angaja o ţară în niciunul din aceste proiecte', a atenţionat el.

Citeşte şi: Incredibil de INDECENTĂ. Oferta Madonnei pentru fanii lui Clinton - VIDEO

Chiar dacă preşedintele poate iniţia un referendum consultativ (şi nu decizional), un asemenea exerciţiu nu va putea fi exercitat fără participarea parlamentului şi guvernului', a mai spus Alexandru Tănase.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.