RECENZIE 'România subiect sau obiect al geopoliticii? «Lista lui Severin» pe înţelesul tuturor'

adrian severin

Orientalismul” este titlul cărţii şi termenul folosit de Edward Said pentru a descrie atitudinea eurocentristă a Occidentului faţă de Orientul Mijlociu. Autorul american de origine palestiniană relevă, în analiza sa despre relaţia dintre colonialişti şi colonizaţi, că fiecare imperiu vine cu un discurs prin care explică faptul că are o misiune să ilumineze, civilizeze şi să aducă democraţie ţărilor subdezvoltate. („Every single empire in its official discourse has said that it has a mission to enlighten, civilize, bring order and democracy, and that it uses force only as a last resort”).

Adrian Severin aduce prin cartea sa „România subiect sau obiect al geopoliticii”, în tradiţia cercetărilor post-colonialismului ale filozofului francez Michel Foucault sau ale lui Edward Said, o contribuţie remarcabilă în acest domeniu. Trist dar adevărat, diagnoza dată de Adrian Severin pentru România ar explica mai degrabă soarta unei ţări orientale sau africane, decât pe aceea a unei ţări membră UE. Similitudinile dintre cercetările post-colonialismului anilor şaizeci şi şaptezeci cu realitatea politică impusă României astăzi prin diferitele alianţe indică un grad de continuitate extrem de ridicat în aplicarea unui set de măsuri pentru subordonarea spaţiului danubiano-carpatic intereselor marilor puteri.

Prin abordarea curajoasă, autorul acestei cărţi ilustrează, cu ajutorul unor exemple convingătoare, modul prin care Occidentul a transformat România dintr-un subiect într-un obiect al geopoliticii. Metamorfoza de la un subiect în relaţiile externe, care îşi stabileşte singur şi mai ales suveran calea politică, la un simplu destinatar cu mandat de executare a unor ordine şi a planurilor unor mari puteri şi alianţe. Contribuţia valoroasă a lui Adrian Severin constă în focalizarea precisă asupra mecanismului prin care un hegemon îşi impune un plan politic prin intermediul unui fragment al elitei politicii româneşti. Rolul central al acestei verigi îl ocupă câteva ONG-uri şi decidenţi politici, cu ajutorul cărora Occidentului, pentru a-şi masca adevăratele intenţii coloniale, bine ancorate în conceptul de civilizare şi democratizare, îşi desfăşoară acţiunea de penetrare pacifică a României.

Cronică a evenimentelor politice ale ultimilor ani temeinic analizată, ar putea totodată fi un studiu de caz pentru teoriile imperialiştilor germani ai secolului al IX şi al XX-lea, de la List, von Gagern, Haushofer, sau Neumann. Atât penetrarea pacifică a hinterlandului, cât şi deghizarea colonizării în misiuni civilizatorii, folosindu-se pentru exercitarea puterii indirecte de o pătură politică coruptă, fără credibilitate şi chemare naţională, constituie baza de exploatare economică şi politică a României.

Dimensiunea de politică externă a cărţii este însăşi dată prin titlu, vizând aspectul geopolitic al ţării. Printr-o profundă cunoaştere a raţionamentului politic românesc, Adrian Severin aduce în completarea argumentelor de natura politicii externe şi exemple de stereotipuri politice, fără de care România nu s-ar fi transformat atât de uşor într-un obiect al geopoliticii. Autodenigrarea şi autodispreţul la români şi dorinţa unei autorități oneste şi responsabile sunt solul fertil pentru un asalt pseudo-moral asupra ţării, prin care forţe externe se erijează în promotori ai civilizaţiei, dezvoltării şi ai democraţiei.

Culegerea de eseuri ale autorului apărute în cursul ultimilor ani oferă cititorului prin redarea lor şi stilul plin de patos al lui Adrian Severin o veritabilă retrăire a impactului sub care au fost scrise. Capacitatea autorului de a pătrunde la un nivel capilar într-o materie de politică externă, balansând cu eleganţă şi echilibru între argumente, deschide celor interesaţi în destinul politic al României o imagine multidimensională. Extrem de atent, Adrian Severin expune prin argumente temeinice cele mai sensibile aspecte ale integrării dar şi ale dezintegrării europene, de la tensiunile franco-germane, rolul nefiresc al Germaniei în Europa, până la conflictul ucrainean. Spiritul euro-realist al autorului ne arată că este de bună credinţă în ceea ce priveşte integrarea europeană, deoarece nici cele mai sumbre laturi ale integrării europene pentru ţara sa nu l-au determinat să renunţe la ideea unei Europe cu adevărat federală.

Stilul discursiv acaparează de la prima până la ultima pagină şi este de natură să trezească în fiecare român exact ceea ce şi autorul speră să mai existe. În această trezire a neamului constă şi soluţia care asigură României un rol activ atât în alianţele militare, cât şi în UE, fără de care procesul de eroziune a statului nu va putea fi oprit. Integrarea României în NATO şi UE s-a transformat în ultimii ani dintr-o provocare de adaptare la norme şi standarde occidentale, într-un model prin care puteri externe se folosesc de mitul civilizator pentru a transforma România într-o bună zi dintr-un obiect al geopoliticii, într-o simplă regiune în care se vorbeşte şi limba română.

Adrian Severin ne-a decriptat modul prin care astăzi imperialismul reuşeşte să se strecoare din cărţile de istorie, în realitatea noastră politică prin forme seducătoare la prima vedere, chiar aducătoare de libertate şi moralitate. Autorul este mult prea generos prin raţionamentele oferite cititorului ca să ne putem permite să fim în schimb - fideli expresiei „să te fereşti de daruri greceşti” - prudenţi cu lecţiile gratuite ale Occidentului.