Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

România în centrul unui mega-proiect energetic european. Ungaria, Slovacia, Ucraina si alte state vor putea primi gaze

FGSZ Földgázszálló
gaze naturale conducte

Oficiul de Reglementare a Energiei și Utilităților Publice din Ungaria așteaptă investigații suplimentare pentru o serie de proiecte de conducte de gaze care sunt incluse în cea mai recentă actualizare a propunerii de dezvoltare pe 10 ani a operatorului national de transport gaze naturale din Ungaria (FGSZ Földgázszátó Zrt). Unul dintre ele, și poate cel mai important, referitor la importurile din România, s-ar putea să fie acum pe drumul cel bun.

Licitația de capacitate extinsă va începe la ora 9.00 pe 1 iulie, în cadrul căreia operatorii sistemelor de transport al gazelor naturale din Ungaria și România vor evalua cererea pieței pentru creșterea importurilor de gaze din România la punctul de trecere a frontierei Csanádpalota. În cazul unei cereri suficient de mare (rezervarea de capacitate), operatorul de sistem național, FGSZ Földgázszálló Zrt., ar crea condițiile tehnice pentru importuri mai mari. Aceasta a fost intenția operatorului şi până acum, proiectul fiind inclus în cea mai recentă actualizare a planului său de dezvoltare pe zece ani. Cu toate acestea, planul are nevoie de undă verde, relatează Világgazdaság citat de Rador Radio România.

MEKH vrea să vadă costurile investiției și motivarea acestora

Elementele planului pot fi implementate doar cu aprobarea Oficiului de Reglementare a Energiei și Utilităților Publice din Ungaria (MEKH). Cu toate acestea, pe baza propunerii de dezvoltare pe zece ani, MEKH nu și-a dat binecuvântarea pentru extinderea de la Csanádpalota, deoarece în opinia sa cerințele mai mari ale pieței nu erau suficient de justificate. În același timp, ar fi o investiție destul de costisitoare dacă s-ar realiza cele două mari dintre cele trei niveluri de capacitate oferite de FGSZ. În acest caz, pe lângă extinderea stației de compresoare în momentul în care compania ar instala un al treilea compresor de înaltă performanță, de 5,7 megawați, lângă cei doi existente, ar trebui să fie construită o conductă între Algyő, județul Csongrád, și Városföld, județul Bács-Kiskun. Capacitatea disponibilă în prezent este de 3,28 gigawați per oră (GWh), iar condițiile tehnice pentru aceasta sunt date. (FGSZ alocă doar o parte din posibila capacitate excedentară în licitație pe termen lung.)

Pe baza nevoilor pieței evaluate în vara anului 2023 a fost lansată o așa-numită procedură incrementală, în care sunt prezentate următoarele capacități tehnice sporite pentru livrările româno-ungare care vor necesita investiții pentru a satisface nevoile în cazul succesului licitației din 1 iulie: 3,72 GWh/h – asigurarea acestuia necesită cea mai mică investiție,  5,47 GWh/h, respectiv 6,64 GWh/h.

Avizul MEKH este necesar și pentru anunțarea licitației, după care anunțul poate fi considerat definitiv. Investiţiile necesare pot fi realizate doar în cazul unui rezultat pozitiv al alocării obligatorii a capacității la 1 iulie 2024. (pe 1 mai FGSZ și-a informat clienții despre detaliile licitației.)

În propunerea de dezvoltare, managerul de sistem a ținut cont, potrivit deciziei MEKH, de faptul că dacă gazele naturale nu ajung în Ungaria de la punctele de trecere a frontierei cu cea mai mare capacitate din Ucraina și Serbia, care vor fi acele puncte de trecere a frontierei prin care se poate asigura gaz suplimentar de origine nerusă pentru Ungaria. Managerul de sistem a analizat, de asemenea, că, în acest caz, importurile din România ar putea fi crescute prin diverse dezvoltări, astfel încât să devină disponibile surse alternative pe ruta greco-turco-bulgaro-română.

Există mai multe condiţii

Dar asta nu este tot. Pe baza așteptărilor MEKH, FGSZ trebuie să examineze și modul în care importurile mai mari din România vor afecta instalațiile de gaze interne. Capacitatea de stocare a rezervoarelor de gaze naturale trebuie evaluată presupunând că gazul sosește din sud (din România și Serbia) și pleacă la capacitate maximă spre Ucraina, Slovacia și Croația.

Conform informațiilor primite de la FGSZ, pe baza angajamentelor actuale privind capacitatea traficului pe sistem și a evaluării orientative a cererii lansate în vara anului 2023, au apărut și apar cereri în creștere de transport sud-nord atât în Ungaria, cât și în regiune mai largă. Inițiativele regionale denumite Coridorul Vertical și Inelul de Solidaritate își propun să servească aceste nevoi, în cadrul cărora operatorii de sisteme de transport din ţările vecine depuni eforturi de mult timp pentru armonizarea dezvoltărilor și proceselor necesare extinderii capacităților. FGSZ este implicată în aceste inițiative la două puncte de trecere a frontierei din Ungaria: extinderea capacității pe direcția Ungaria-Slovacia a fost finalizată cu succes în februarie 2024 (capacitățile au crescut cu 50% fără dezvoltare datorită optimizării comune a operatorilor de sistem), în timp ce pe direcția România-Ungaria - după aprobarea MEKH - totul este gata pentru desfăşurarea licitaţiei din 1 iulie 2024. Pe 2 mai, un portal important de analiză a realizat un rezumat al acțiunilor curente ale operatorilor de sistem de gaze din regiune.

Direcția principală de transport de gaze naturale s-a schimbat

La întrebarea ziarului "Világhgazdaság" privind creșterea importurilor din România, expertul pe piața energiei József Balogh a răspuns:

Istoria capacității de frontieră de gaze naturale româno-ungare nu este cu mult mai simplă decât relația istorică complicată dintre cele două țări. Sistemul ungar de gaze din anii 1970 (prima livrare rusească în 1975) a fost construit pe ipoteza că direcția principală de livrare va fi întotdeauna de la est la vest. Cincizeci de ani mai târziu, știm că acest lucru nu este neapărat adevărat: cele mai importante puncte de transfer de import de gaze naturale din Ungaria se află în prezent la granița de sud. În ordinea importanței: Serbia (Turkish Stream), România și Croația. Oferta extinsă, capacitatea obligatorie de frontieră pentru transportul din România în Ungaria, publicată la 1 mai, se referă exact la ordinea de mai sus. Dacă comercianții se abonează la această direcție, adică se angajează să cumpere capacitate de import românească pe termen lung, atunci România va deveni a doua cea mai importantă sursă de aprovizionare cu gaze a Ungariei. Aceasta este o schimbare revoluționară, mai ales dacă ținem cont că înainte de octombrie 2010 (predarea legăturii Szeged - Arad) nu exista gazoduct între cele două țări.

Întrebare este, cine și cât de mult mai crede că câmpul Deep Neptun din România va începe cu adevărat să producă cel târziu în 2027. Când universitatea caută exemple de reglare autodistructivă a energiei, atunci Deep Neptun va fi cu siguranță în fruntea listei. Politicienii români au tot sucit reglementările locale după propriile așteptări corupte și distorsionate până când ExxonMobil, după ce a investit 1,5 miliarde de euro, a abandonat întreaga dezvoltare în 2019.

A urmat o situaţie inventată care a durat ani de zile (adică nu s-a întâmplat nimic), când  Deep Neptun a fost ţinut în viaţă doar de celălalt partener, OMV Petrom. După care RomGaz, deținută de stat, a preluat (la presiunii politice liniștite) rolul ExxonMobil, în 2022. Dacă comercianții vor crede că duo-ul RomGaz - OMV Petrom va începe cu adevărat să producă zăcământul Deep Neptun în 2027, atunci apelul de extindere a capacității care tocmai a fost anunțat va fi suprasubscris. Acesta nu este primul apel pentru extinderea capacității la granița româno-ungară. Învăţând din trecut, cei doi manageri de sistem (FGSZ și TransGaz) solicită oferte şi pentru cele trei tipuri de cantități de capacitate de frontieră, având încredere că unul dintre ele va avea, în final, succes.

Este vorba despre un apel foarte important pentru extinderea capacității: dacă comercianții angajează cel puțin una dintre cele trei capacităţi oferite, atunci cea mai importantă sursă de import pentru industria ungară de gaze naturale va fi transferată, dacă nu pentru totdeauna, dar pentru aproximativ cincizeci de ani, de la granița de est (Beregsurány) spre sud (Kiskundorozsma și Csanádpalota).

Întrebarea este cine plătește feribotul

Propunerea de zece ani a FGSZ conține proiecte adaptate nevoilor actuale și viitoare ale jucătorilor de pe piața gazelor. Dintre acestea, MEKH le aprobă pe cele pe care le consideră justificate sau pe care le consideră necesare din considerente economice naționale. Un bun exemplu în acest din urmă a fost înființarea interconexiunii ungaro-slovace într-un context în care necesitatea conexiunii nu a fost susținută de evaluarea preliminară a cererii (procedura Open Season).

Pe lângă realizarea investiţiei, miza deciziei MEKH este, cine va plăti proiectul.

Dacă un proiect este implementat datorită aprobării MEKH, atunci cheltuielile companiei sunt împărțite de utilizatorii de gaze naturale prin taxa de utilizare a sistemului.

Aprobarea primită de la MEKH mai înseamnă că respectivul proiect servește în cele din urmă intereselor economiei și ale populației. Prin urmare, şi atunci când MEKH respinge o astfel de cerere, are în vedere interesele utilizatorilor și ale populației.

În principiu, traficul de gaze naturale la granița ungaro-slovacă ar putea crește

Dacă cantitatea de gaze provenită din Slovacia ar crește la peste 800.000 de metri cubi pe oră, iar cantitatea livrată acolo ar creşte la peste 600 de metri cubi pe oră în funcție de nevoi, atunci compania FGSZ este obligată să obțină aprobarea planurilor pentru investițiile necesare de către MEKH, în mod excepţional, se precizează în decizia MEKH. Creșterea capacității de frontieră pe partea Balassagyarmat necesită și o decizie de dezvoltare, deoarece presupune extinderea stației de compresoare de la Szada, judeţul Pesta. (În cazul unei presiuni mai mari, extinderea poate să nu fie posibilă, suprataxa aferentă trebuie să fie convenită de FGSZ și operatorul de sistem slovac Eustream.)

Dacă cererea de exporturi către Slovacia ar crește, atunci pe lângă extinderea de la Szada, ar putea fi nevoie și de un nou compresor de la Dorog, județul Komárom-Esztergom. În același timp, compania nu are în prezent planuri de extindere a acestei capacități.

Direcția de livrare către Ucraina rămâne în acutalitate

FGSZ analizează condițiile pentru exportul de gaze către Ucraina. Însă în centrul atenţiei sale nu se află extinderea, ci încheierea acordurilor necesare și pregătirea dezvoltărilor pentru oferta de capacități neîntreruptibile, care în prezent sunt furnizate doar ca soluție pilot, ca capacități permanente neîntreruptibile. MEKH este de acord cu acest lucru, dar consideră că sunt necesare negocieri suplimentare cu privire la detalii tehnice și de calitate care nu au fost încă clarificate.

Realizarea unor proiecte de gaz și hidrogen se lasă aşteptată

În schimb, MEKH nu a aprobat (și a solicitat o investigație suplimentară a investițiilor) nici extinderea stației de compresoare de la Szada, nici înființarea celei de la Dorog, nici montarea unei linii de legătură sloveno-ungare cu o capacitate de 20.000 sau 190.000 de metri cubi pe oră.

Construcția a opt coridoare cu hidrogen a fost, de asemenea, amânată, dar nu definitiv, fiind necesare investigaţii suplimentare. De altfel, aceste coridoare ar crea o conexiune la conducta de hidrogen cu toate țările vecine, cu excepția Serbiei. Este adevărat că aceste proiecte au fost recomandate doar condiționat de însuși managerul de sistem.

Ungaria ar putea avea un coridor de gaze naturale nord-sud

FGSZ a examinat și investițiile pe care încă nu le-a recomandat pentru implementare, dar pe care MEKH  le-a acceptat totuşi, prin propunerea unor investigaţii suplimentare. Printre acestea, trei se referă la perioda de după oprirea importurilor din Ucraina:

În acest context ar trebui înființată o conductă de la punctul de transfer al gazelor din Kiskunrodozsma, care aduce gazul rusesc din Serbia, până la Városföld, adică până la centrul rețelei de gaze a țării.

Városföld ar trebui să fie conectat la centrul de gaze de la Vecsés, judeţul Pesta, printr-o altă conductă. Astfel s-a crea un coridor - întrucât conducta din Slovacia ajunge și în Vecsés - care traversează Ungaria în direcția nord-sud și este conectat la alte elemente principale ale rețelei naționale.

FGSZ ar participa la proiectul internațional Eastring, care ar aduce gaze naturale în Ungaria de Est din sud și ar duce mai departe în Slovacia și dincolo de Slovacia. Ucraina ar fi fericită dacă Eastring ar trece și pe teritoriul ucrainean.

Această listă, care a fost examinată de FGSZ, dar nu a fost încă recomandată pentru adoptare, include încă două idei care nu mai au legătură cu Ucraina. MEKH a fost de acord cu prima, dar nu şi cu cea a doua. Prima se referă la achiziționarea de cromatografe adecvate pentru măsurarea conținutului de hidrogen al gazelor naturale, iar a doua la o dezvoltare care ar fi necesară din cauza abandonării conductei de transport Budaörs-Budatétény.

MEKH sprijină investiţiile privind protecția climei din planul de dezvoltare pe 10 ani. Cu toate acestea, nu le enumeră, ci indică că le va examina pe fiecare într-o decizie separată.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.