DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

"Taxa pe stâlp" scumpește călătoria cu metroul

metrou cartele
 
"Bugetul pe anul 2014 a fost construit dezechilibrat, întrucât subvenţia alocată Metrorex prin legea bugetului de stat reprezintă circa 65% din necesarul fundamentat şi solicitat de Metrorex. În aceste condiţii, este evident faptul că bugetul a fost construit dezechilibrat, ţinând seama şi de anumite cheltuieli care au intervenit şi care nu au fost prevăzute în 2013 şi 2014. Spun asta pentru că a apărut Ordonanţa de Urgenţă 102/2013 prin care se impozitează clădirile speciale cu 1,5% (n.r. - taxa pe stâlpi). Asta reprezintă aproape 50 milioane lei drept cheltuială pentru Metrorex, pentru că este vorba de întreg patrimoniul public, tot ce înseamnă staţii, tunele. Această cheltuială de 50 milioane lei noi nu am avut-o anul trecut. În plus, nivelul subvenţiei este mult mai mic decât s-a solicitat. Este la nivelul anului 2013 rectificat. În 2013 subvenţia a reprezentat 85% din nivelul necesar. Adică, faţă de 406 milioane lei, cât ar fi fost necesar, am primit 349 milioane lei, iar acest buget a fost rectificat, prin Ordonanţa 99, la finele lunii octombrie a anului trecut, fiind diminuat bugetul cu 20,5 milioane lei. Mai exact, am ajuns anul trecut la un buget de 328.138.000 lei. Anul trecut am avut o pierdere de circa 55 milioane lei. Subvenţia pentru anul acesta este 328.444.000 lei, la nivelul celei rectificate de anul trecut", a declarat, pentru B365.ro, Marin Aldea, director Managementul Operaţiunilor, în cadrul Metrorex. Potrivit acestuia, pierderea de anul trecut a fost generată de două componente: nivelul redus al subvenţiilor, dar şi faptul că nu s-au majorat tarifele de călătorie cu metroul, deşi această măsură s-a luat în calcul la construirea echilibrată a bugetului. "Majorarea tarifelor era prevăzută în buget începând cu luna mai 2013, Metrorex făcând toate demersurile necesare. Situaţia a tot fost analizată şi până la urmă nu au fost aprobate majorările de tarife, deşi au fost parcurse toate etapele legale şi se îndeplineau toate condiţiile prevăzute de OUG 57/2011 cu privire la aprobarea tarifelor de călătorie cu metroul. Pentru anul acesta, pe lângă faptul că subvenţia este la acest nivel, Metrorex trebuie să plătească şi o datorie, ca urmare a renegocierii contractului cu ALSTOM, societatea care asigură mentenanţa trenurilor. Renegocierea s-a finalizat în 2011, s-au obţinut, ca urmare a unui memorandum aprobat de Guvernul României, rezultate destul de bune, în sensul că restul de plată, până în anul 2019, a fost diminuat cu circa 30%. Atunci am obţinut circa 80 milioane lei, n-am mai plătit penalităţi, n-am mai majorat tarifele. S-a încheiat un act adiţional, dar în anumite condiţii: noi aveam o datorie restantă de plată pe 2009 şi 2010, în valoare de circa 165 milioane lei. Compania Metrorex a fost nevoită să contracteze un credit comercial de valoarea respectivă, pe care l-a luat în condiţii avantajoase de la CEC, cu o perioadă de graţie de 2 ani. Începând cu anul 2014, pe o perioadă de trei ani, va trebui să rambursăm circa 55 milioane lei anual din creditul de la CEC. Acest credit nu intră în bugetul de venituri şi cheltuieli. Ar trebui ca Metrorex să aibă lichidităţile necesare ca să fie alocaţi direct banii pentru acest credit", a mai explicat Marin Aldea. Directorul care se ocupă de Managementul Operaţiunilor, în cadrul Metrorex, spune că, în prezent, costul mediu al unei călătorii cu metroul este de 1 leu, în timp ce costul real al călătoriei este de 4 lei. Pentru că un asemenea preţ depăşeşte cu mult nivelul de suportabilitate, subvenţia necesară de la bugetul de stat ar trebui să fie, potrivit lui Marin Aldea, cu peste 10 procente mai mare decât cea pe care o are prevăzută compania în acest an. "Pentru ca noi să nu mai avem nevoie de subvenţii de la stat, cum ne sugerează foarte multe organisme internaţionale, deşi în ţările europene toate companiile de transport în subteran sunt subvenţionate între 50%-80%, iar noi am ajuns acum la o subvenţie de 50%, ar trebui ca preţul unei călătorii cu metroul să fie de 4 lei. În anii trecuţi, când subvenţia a fost de 60%-62%, societatea a încheiat exerciţiile financiare fără pierderi. Cum a scăzut subvenţia brusc cu 10%, se simte, nu mai ai cum să aduci diferenţa de venituri, indiferent ce măsuri organizatorice ai lua, mai ales că şi cheltuielile cu energia au crescut. Ori, dacă pui un tarif mediu de 4 lei pe călătorie, asta înseamnă să înmulţeşti preţurile tuturor titlurilor de călătorie cu 4 şi nu e suportabil aşa ceva şi nici nu se practică nici în Europa, nici în lume. La metroul de la Tokyo, într-adevăr, sunt două companii care operează pe vreo 20 şi ceva de magistrale şi 200 de staţii. Compania cea mai mare e privată, n-a mai ajustat tarifele din 1996 şi e pe profit, dar, pe lângă transportul cu metroul, se ocupă de dezvoltări imobiliare, de la magazine, supermarketuri şi până la malluri în subteran", a punctat Marin Aldea. Directorul general al Metrorex, Aurel Radu, spune că, pentru a face faţă veniturilor extrem de mici, până acum s-au redus la maximum cheltuielile, până la limita siguranţei traficului. Însă, principala sursă de venit a Metrorexului este tichetul de călătorie şi s-a luat deja în calcul această măsură încă de la alcătuirea bugetului echilibrat de anul trecut, chiar dacă nici până acum nu s-a luat o decizie. Totuşi, din ultimele semnale pe care le-a primit, Radu spune că majorarea tarifelor s-ar putea decide, şi la nivelul ministerului de resort, în perioada imediat următoare. Schimbarea miniștrililor liberali și a secretarilor de stat va aduce, însă, cel mai probabil, o întârziere în acest sens. "Domnul secretar de stat în Ministerul Transporturilor ne-a spus totuşi că zilele acestea se va lua o decizie în privinţa majorării tarifelor de călătorie cu metroul, pentru că noi avem pierderi de aproximativ 5 milioane lei, numai din neajustarea tarifelor. Majorarea tarifelor de călătorie cu metroul are o mare componentă socială. Este un disconfort financiar, dar trebuie să luăm măsura asta. Într-adevăr avem cele mai mici preţuri din Europa. Am stat la discuţii cu ambasadorul din Japonia şi nu înţelegea cum este posibil să meargă cu 2 lei în toate cele 51 de staţii ale metroului din Bucureşti, pentru că la ei tarifarea e zonală, se taxează şi la intrare şi la ieşire, în funcţie de distanţa parcursă cu metroul şi poţi ajunge astfel să plăteşti, pentru o călătorie, 5 euro. Călătorii trebuie să înţeleagă că banii din majorarea tarifelor nu îi deturnăm prin alte părţi, ci îi băgăm în investiţii", a declarat Aurel Radu, pentru B365.ro. "Metroul bucureştean este în plină expansiune. Gestionăm o serie întreagă de proiecte de mare anvergură, Magistrala 5, cu două componente foarte importante Universitate - Drumul Taberei şi Universitate - Pantelimon, extensia Magistralei 4, de la Parc Bazilescu până la Străuleşti, cu două staţii şi un depou, avem şi Magistrala 6 în perspectivă, este în faza de proiectare, aprobare, avem în plan achiziţii de trenuri noi. Asemenea proiecte necesită o finanţare constantă şi destul de substanţială. Noi ne zbatem, am intrat pe Programul Operaţional Sectorial - Transporturi şi am obţinut finanţare pentru Magistrala 5, şi încercăm să obţinem finanţare şi pentru celelalte proiecte, nu numai pentru magistralele astea", a conchis directorul Managementului Operaţiunilor, în cadrul Metrorex. Cât vor costa călătoriile cu metroul, după scumpire Tarifele pentru călătoria cu metroul se vor scumpi cu 25%-33%, preţul cartelei pentru două călătorii urmând să crească de la 4 la 5 lei, al celei cu 10 călătorii de la 15 lei la 20 lei, iar pentru un abonament lunar cu 62 de călătorii pasagerii vor scoate din buzunar 65 lei, de la 50 lei în prezent. Click pe imagine pentru rezoluţie maximă "Bugetul de venituri şi cheltuieli al S.C. Metrorex S.A. pe anul 2013, a fost construit echilibrat fără pierderi, cu încadrarea în strategia bugetar - fiscală a Ministerului Transporturilor şi în ţintele stabilite în relaţia cu Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială şi Comisia Europeană în condiţiile aplicării măsurii privind ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul începând cu luna mai 2013. Trebuie precizat că ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul se realizează în conformitate cu legislaţia în vigoare: Ordonanţa de Urgenţă nr. 57/2011 pentru abrogarea unor poziţii din anexa la Ordonanţa de Urgenţă nr.36/2001 privind regimul preţurilor şi tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei, precum şi pentru aprobarea unor măsuri cu privire la ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul şi de transport feroviar, tarifele de călătorie cu metroul şi de transport feroviar de călători vor fi ajustate prin Ordin al Ministrului Transporturilor, în condiţiile legii. Odată cu ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul compania Metrorex are în vedere şi asigurarea de răspundere civilă generală pentru prejudicii produse călătorilor în caz de accidente / incidente feroviare. Menţionăm că: · la nivelul anului 2013 raportul dintre subvenţia necesară pentru acoperirea cheltuielilor de întreţinere şi reparaţii la instalaţiile din metrou şi la materialul rulant în scopul asigurării serviciului public de transport călători cu metroul în condiţii de siguranţă şi confort şi subvenţia alocată depăşeşte 137%, având un deficit de finanţare de circa 54 milioane lei; · prin comparaţie cu alte administraţii de metrou preţul actual la călătoria cu metroul din Bucureşti este de circa 45 euro cenţi faţă de alte administraţii de metrou în care preţul cel mai scăzut la călătoria cu metroul este peste 1 euro / călătorie (exemplu: Budapesta – 1 euro, Roma – 1 euro, Paris- 1,7 euro, Viena - 2 euro, Madrid – 2 euro, Berlin – 2,10 euro, Amsterdam- 2,7 euro, Londra – 5 euro, Sofia – 0,51 euro)", au anunţat reprezentanţii Metrorex, într-un comunicat de presă remis anterior B365.ro.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.