Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Transportatorii români şi est-europeni sunt cei mai afectaţi iar şansele de ajustare ale Pachetului Mobilitate 1 sunt ipotetice, ATRAGE atenţia UNTRRR

agerpres.ro
coada tiruri frontiera

Şansele de ajustare ale Pachetului Mobilitate 1 de către eurodeputaţii români şi estici sunt din ce în ce mai ipotetice, cele trei dosare legislative urmând să intre în cea de-a doua lectură în Parlamentul European (PE), avertizează Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), într-un comunicat transmis miercuri Agerpres.

"(...) Pachetul Mobilitate 1 merge înainte, urmând procesul legislativ de adoptare la nivel european şi este de neoprit, statele vestice ale Alianţei Rutiere urmărind accelerarea adoptării celor trei dosare legislative extrem de restrictive pentru transportatorii români şi estici, în ciuda crizei fără precedent cu care se confruntă transporturile rutiere din UE în plină pandemie COVID-19. În cadrul reuniunii extraordinare a Comitetului de Transport şi Turism (TRAN) al Parlamentului European (PE) din 21 aprilie 2020 a fost anunţată poziţia Consiliului privind Pachetul Mobilitate 1, urmând să înceapă a doua lectură a forului european asupra celor trei dosare legislative ale Pachetului Mobilitate 1", subliniază transportatorii rutieri.

Potrivit sursei citate, pe data de 7 aprilie 2020, Consiliul şi-a adoptat poziţia cu privire la cele trei dosare ale Pachetului mobilitate 1, iar aceasta a fost anunţată oficial în plenul Parlamentului European din 17 aprilie 2020, fiind trimisă Comitetului TRAN pentru a doua lectură. După anunţarea oficială a poziţiei Consiliului privind Pachetul Mobilitate 1, Parlamentul European începe cea de-a doua lectură a Pachetului Mobilitate, procedură care durează trei luni.

Citește și: În premieră, Nelu Tătaru anunță CÂND începe școala: Cum trebuie să fie echipați profesorii și elevii

"Având în vedere procedurile europene privind a doua lectură a PE, şansele de ajustare ale Pachetului Mobilitate de către eurodeputaţii români şi estici sunt din ce în ce mai ipotetice. Termenul limită pentru depunerea de amendamente este 12/05/2020, dar în a doua lectură există restricţii suplimentare privind admisibilitatea amendamentelor, iar preşedintele TRAN, Karima Delli (Franţa), şi preşedintele Parlamentului European, David Sassoli (Italia), au drept de respingere a amendamentelor din Comisia TRAN, respectiv din plen, decizia lor fiind definitivă. Astfel, există riscul ca amendamentele depuse de Eurodeputaţii români şi estici să fie considerate ca neeligibile pentru discuţie şi anulate de către preşedinţii TRAN şi PE, provenind din ţări membre ale Alianţei Rutiere care doresc adoptarea accelerată a Pachetului Mobilitate 1", menţionează UNTRR.

Reprezentanţii Uniunii susţin că recomandările raportorilor pentru a doua lectură a dosarelor Pachetului Mobilitate 1 ar urma să fie dezbătute de membrii Comitetului TRAN la reuniunea din 28 aprilie 2020.

"Raportorii TRAN elaborează un proiect de recomandare care trebuie prezentat de comisia TRAN în plen, prin care se propune aprobarea, modificarea sau respingerea poziţiei Consiliului în primă lectură. Proiectul de recomandare include amendamentele propuse de raportor. Este improbabil ca actualii raportori TRAN, care au negociat acordul dezastruos din trialog privind Pachetul Mobilitate 1, să propună modificări favorabile transportatorilor români şi estici. Votul în TRAN privind Pachetul Mobilitate este programat pentru luna iunie 2020, iar apoi documentul ar putea fi adoptat în sesiunea plenară PE din iulie 2020. Normele din regulamentul referitor la accesul pe piaţă şi din directiva referitoare la detaşare vor deveni aplicabile la 18 luni de la intrarea în vigoare a actelor juridice. De asemenea, normele din regulamentul privind timpii de conducere şi de odihnă, precum întoarcerea acasă a şoferilor se vor aplica la 20 de zile de la publicare şi nu la 18 luni, cu excepţia termenelor speciale pentru tahografe", evidenţiază transportatorii români.

În viziunea UNTRR, cele trei dosare cuprinse în Pachetul Mobilitate 1 au fost realizate pe fondul protecţionismului în creştere al statelor membre din vestul Uniunii Europene, reunite în cadrul Alianţei Rutiere, iar transportatorii români şi est-europeni vor fi cei mai afectaţi de măsurile propuse, care vor conduce la o creştere semnificativă a costurilor lor de operare şi la restricţionarea transporturilor rutiere internaţionale operate de aceştia în cadrul UE.

"Acordul în trialog asupra Pachetului Mobilitate 1, la care s-a ajuns anul trecut, cuprinde prevederi extrem de periculoase pentru transportatorii români şi estici, propuse fără o evaluare a impactului acestora asupra pieţei de transport şi asupra mediului", precizează Uniunea.

Printre acestea se regăsesc: întoarcerea obligatorie a camioanelor la fiecare opt săptămâni, aplicarea Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere, care alături de legea specială de aplicare a normelor de detaşare la transportul rutier, va genera o creştere semnificativă a costurilor de operare pentru transportatorii români şi estici, limitând totodată transporturile rutiere internaţionale de tip cross-trade.

O altă măsură considerată de UNTRR nepotrivită se referă la întoarcerea obligatorie a şoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni, prevedere care "va avea un impact semnificativ diferit între statele membre de bază şi cele periferice, fapt recunoscut şi în evaluarea impactului, iar aplicarea acesteia la 20 de zile de la publicarea Pachetului Mobilitate 1 va afecta grav numeroase companii de transport rutier din România".

"De asemenea, semnalăm faptul că interdicţia de efectuare a perioadei de repaus săptămânal normal în cabină, în pofida studiului Comisiei Europene care recunoaşte o lipsă gravă a locurilor de parcare sigure pentru camioane pe drumurile din UE, este totodată contrară măsurilor recent adoptate de numeroase State Membre UE de a permite efectuarea repausului săptămânal normal în cabina camionului, în contextul pandemiei COVID-19", menţionează Uniunea.

În acest context, UNTRR, alături de asociaţiile profesionale din celelalte ţări afectate, au realizat numeroase demersuri adresate Parlamentului European şi Comisiei Europene împotriva adoptării Pachetului Mobilitate 1.

Recent, ministrul român al Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, alături de miniştrii transporturilor din Bulgaria, Cipru, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta şi Polonia, a transmis în data de 30 martie 2020 o scrisoare preşedinţilor Parlamentului European şi Comisiei Europene, prin care au solicitat de urgenţă suspendarea procesului legislativ privind adoptarea Pachetului Mobilitate 1, până la încetarea pandemiei şi reevaluarea situaţiei sectorului transportului rutier cu privire la posibilitatea punerii în aplicare a dispoziţiilor acestuia.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.