Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Raport devastator al Protecției Consumatorilor: Sute de ilegalități la bănci și IFN-uri, amenzi de milioane de lei/ DOCUMENT

raport anpc

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a făcut public raportul controalelor realizate în sistemul bancar și cel al instituțiilor financiare nebancare (IFN), în anul 2016 și 2017.

I. Actiuni de control derulate in perioada ianuarie 2016 – iulie 2017

• În anul 2016

- In perioada 27.11.2015 – 31.03.2016, s-a desfasurat o actiune tematica de verificare a respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit de consum, cu sau fara ipoteca, de catre societatile bancare.

Vezi AICI! masurile aplicate si principalele abateri pentru 2016! (.pdf)

- Au fost incheiate 249 Procese Verbale de Constatare a Contraventiei, cu amenzi in valoare totala de 1.743.000 lei.

Au fost restituite consumatorilor sume in valoare de 1.097.773,31 lei, 112.161,29 Euro, 361.828,78 CHF si 361,13 USD, urmare a actiunilor ANPC de cercetare a reclamatiilor.

- 10.476 reclamatii instrumentate la nivel national.

• În anul 2017

- In perioada 08.05.2017 – 16.06.2017, s-a desfasurat o actiune tematica nationala de verificare a respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit, cu sau fara ipoteca, de catre institutiile financiar nebancare, incheiate in intervalul 01.02.2017 – 05.05.2017.

In cadrul operatiunii au fost verificate 40 de institutii financiare nebancare.

- Pentru abaterile constatate:

- s-au aplicat sanctiuni contraventionale, in valoare totala de 337.000 lei;

- s-au dispus masuri de remediere a deficientelor constatate in termen de 15, respectiv 30 de zile; masuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a contractelor in termen de 15, respectiv 30 de zile; masuri de incetare a practicilor comerciale incorecte; masuri de restituire a sumelor incasate fara temei legal in termen de 15 zile; masuri de corectare a oricaror neconformitati cu prevederile legale constatate in termen de 15 zile, precum si masuri de suspendare a derularii campaniilor publicitare pana la intrarea in legalitate.

Vezi AICI masurile aplicate si principalele abateri! (.pdf)

- 6.137 reclamatii instrumentate la nivel national, pana in prezent.

- La nivelul structurii centrale, au fost incheiate 57 Procese Verbale de Constatare a Contraventiei, cu amenzi in valoare totala de 489.000 le si au fost restituite, pana in prezent, consumatorilor sume in valoare de 489.155,73 lei, 20.082,93 Euro, 13.724,76 CHF si 252,23 USD, urmare a actiunilor ANPC in cercetare a reclamatiilor.

In perioada 2016-2017, au fost emise 9 Ordine in baza prevederilor Legii nr. 363/2007 privind practicile comerciale incorecte, respectiv in baza OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori prin care s-a dispus incetarea practicilor comerciale incorecte, respectiv aducerea la conformitate cu prevederile legale a contractelor.

II. Actiuni in justitie

În perioada 2016-2017 ANPC a inaintat in instanta, in baza Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori, un numar de 46 de actiuni impotriva institutiilor de credit. Hotararea instantei se va aplica tuturor contractelor de acelasi tip incheiate de respectiva institutie de credit.

Vezi AICI acțiunile în instanță! (.pdf)

III. Elaborarea legislatiei

În vederea asigurarii echilibrului intre drepturile si obligatiile partilor in cadrul contractelor privind serviciile financiare, ANPC are in permanenta in vedere asigurarea unui cadru legislativ eficient, care, pe de o parte, sa raspunda specificului pietei nationale si, pe de alta parte, sa respecte si sa transpuna in legislatia nationala actele normative elaborate la nivelul forurilor legislative europene, se arată în comunicatul ANPC.

Astfel, incepand din anul asumarii de catre ANPC, in 2008, a supravegherii pietei serviciilor financiare in scopul respectarii drepturilor consumatorilor persoane fizice, au fost intocmite reglementari specifice. Mentionam modificarile introduse, in 2008, in OG nr. 21/1992 privind drepturile consumatorilor, precum si Ordinul Presedintelui ANPC nr. 632/2009 privind unele masuri de informare a consumatorilor de catre operatorii economici care desfasoară activitati de schimb valutar, OUG nr. 113/2009 privind serviciile de plata, urmate apoi de OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, OUG nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum si actele subsecvente acesteia (Ordine ale Presedintelui ANPC).

In cazul serviciilor financiare, se aplica, de asemenea, legislatia cu caracter general precum Legea nr. 363/2007 privind practicile comerciale incorecte si Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.