Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Acuzaţii grave ale Inspecţiei Judiciare: CSM a cenzurat raportul controlului la DNA. Concluziile negative despre Kovesi, eliminate/ DOCUMENT

stiripesurse.ro
Inspectia Judiciara

Inspecţia Judiciară a contestat în parte decizia Secţiei de procurori a CSM nr. 686 din 31.10.2017, prin care s-a aprobat raportul întocmit în urma controlului dispus de ministrul Justiţiei la DNA. Plângerea IJ a fost respinsă luni ca inadmisibilă, însă documentul prin care se contestă decizia CSM cuprinde acuzaţii grave de cenzură şi încălcare a independenţei inspectorilor judiciari. Mai exact, procurorii din CSM au eliminat pur şi simplu unele precizări nefavorabile şefei DNA din raportul IJ.

Vezi AICI plângerea IJ şi aspectele eliminate de CSM din raport! (.pdf)

"În cuprinsul Hotărârii nr. 686/31.10.2017 a Secţiei pentru procurori a CSM s-au reținut următoarele aspecte referitor la observaţiile formulate prin Nota din 25.09.2017 în cadrul procedurii de avizare reglementată prin dispoziţiile art. 64 alin. 6 din Regulamentul privind normele pentru efectuarea lucrărilor de inspecţie de către Inspecţia Judiciară, publicat în M. O. nr. 802/29.11.2012, cu modificările ulterioare : „Faţă de împrejurarea că Observaţiile prezentate nu sunt de natură a imprima un caracter unitar concluziilor şi propunerilor inspectorilor judiciari, putând fi apreciate drept constatări şi concluzii proprii, diferite de cele ale inspectorilor judiciari care au efectuat în mod direct şi nemijlocit controlul, Secţia pentru procurori urmează a le respinge.

Prin definiţie, avizarea presupune exprimarea unei păreri autorizate într-o chestiune oficială.

Regulamentul privind normele pentru efectuarea lucrărilor de inspecţie de către Inspecţia Judiciară nu conţine niciun fel de prevederi în sensul ca observaţiile formulate în cadrul procedurii de avizare să fie de natură a imprima un caracter unitar concluziilor şi propunerilor inspectorilor judiciari, nefiind stipulată în sarcina conducerii direcţiei ori a Inspecţiei Judiciare vreo obligaţie în sensul armonizării eventualelor constatări, concluzii ori propuneri diferite ale inspectorilor judiciari, expuse în cuprinsul raportului de control.

(...)

Exprimarea părerii în cadrul procedurii de avizare, de către conducerea direcţiei ori a Inspecţiei Judiciare, se realizează ulterior redactării raportului de control de către inspectorii judiciari componenţi ai echipei de control, din perspectiva verificării conformităţii obiectivelor stabilite prin ordinul de control emis de inspectorul şef, cu datele şi informaţiile reţinute de inspectorii judiciari în cuprinsul raportului întocmit.

Din această perspectivă, urmare examinării Raportului de control nr. 5115/IJ/982/DIP/2017, în cadrul procedurii de avizare, prin Nota din 25.09.2017 au fost formulate cele 8 observaţii, prin menţionarea lipsurilor constatate în ceea ce priveşte îndeplinirea obiectivelor de control stabilite prin Ordinul nr. 71/3.07.2017 emis de inspectorul şef al Inspecţiei Judiciare.

Opinia formulată vizând deficienţele reţinute în îndeplinirea de către inspectorii judiciari a obiectivelor de control a fost concret motivată în cuprinsul notei de avizare, prezentându-se comparativ şi extrase din rapoarte de control întocmite anterior în lucrări având ca obiect efectuarea unor controale de aceeaşi natură.

De vreme ce observaţiile formulate vizează lipsuri constatate în ceea ce priveşte îndeplinirea de către inspectorii judiciari a unor obiective de control, în mod evident acestea nu pot fi apreciate drept constatări şi concluzii proprii, diferite de cele ale inspectorilor judiciari care au efectuat în mod direct şi nemijlocit controlul, fiind practic inexistente constatări ori concluzii ale acestora în ceea ce priveşte aspectele reţinute şi semnalate drept lipsuri în realizarea obiectivelor de control.

Faţă de cele arătate, în raport de cadrul legal şi regulamentar existent, este nelegală limitarea, în cadrul procedurii de avizare, a dreptului de exprimare, de către conducerea direcţiei de inspecţie judiciară ori a Inspecţiei Judiciare, a unei păreri asupra raportului de control numai la situaţiile în care observaţiile formulate ar fi de natură a imprima un caracter unitar concluziilor şi propunerilor inspectorilor judiciari, astfel cum s-a reţinut prin Hotărârea nr. 686/31.10.2017 a Secţiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii.

De altfel, exprimarea unei păreri în cadrul procedurii de avizare, de către directorul direcţiei de inspecţie pentru procurori şi de către inspectorul şef al inspecţiei judiciare, constituie o modalitate de manifestare a principiului independenţei acestora, ce funcţionează asemeni independenţei fiecărui inspector judiciar, iar cenzurarea, în modalitatea reţinută prin Hotărâre, a dreptului factorilor de conducere de a-şi exprima părerea în exercitarea atribuţiilor prevăzute de art. 64 alin. 6 din Regulamentul privind normele pentru efectuarea lucrărilor de inspecţie de către Inspecţia Judiciară este de natură a aduce atingere independenţei acestora.

Practic, prin respingerea acestor observaţii, Secţia pentru procurori a CSM a lipsit de eficienţă activitatea de avizare a Raportului de control", se precizează în plângerea Inspecţiei Judiciare.

Vezi şi: Concluzie uimitoare a experților: De ce este mai sănătos să NU speli cana de cafea de la birou

În plângerea Inspecţiei Judiciare se apreciază ca nelegală eliminarea unor alte prevederi din raportul controlului la DNA:

- "A apreciat oportună verificarea dosarelor celor doi procurori (Ţuluş şi Iorga Moraru - n.r.), însă în cuprinsul Hotărârii nu s-a reţinut şi cauza pentru care dosarele procurorului Moraru Iorga Mihaiela nu au putut fi verificate de către inspectorii judiciari, fiind înlăturate fără motivare constatărilor acestora."

- S-au exclus din raport precizările IJ despre repartizarea dosarelor.

- S-au exclus criticile referitoare la comunicarea defectuoasă dintre inspectorii judiciari şi procurorul şef al DNA.

- "În cuprinsul aceleiaşi Hotărâri (pg. 29 alin. 3), Secţia a observat că nu s-a transmis procurorilor verificaţi criteriul de selecţie a dosarelor, deşi acesta a fost consemnat în procese-verbale. Nu se indică însă de către Secţie ce norme legale sau regulamentare ar fi fost încălcate prin necomunicarea metodei de selecţie a dosarelor."

- "La pg. 30 alin. 1 din Hotărârea Secţiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii nr. 686/31.10.2017 se reţine comunicarea deficitară între inspectorii judiciari şi conducerea Inspecţiei Judiciare, care ar fi imprimat un caracter neunitar Raportului de control. În fapt, inspectorii Elena Rădescu, Mihaela Focică şi Cornelia Prisacariu nu au comunicat nimic conducerii Inspecţiei Judiciare, referatele/notele ori procesele-verbale întocmite de aceştia nefiind aduse la cunoştinţa conducerii pe parcursul verificărilor, ci doar în parte la momentul predării Raportului de control, astfel încât o comunicare deficitară poate fi reţinută doar pentru aceşti trei inspectori judiciari."

- "Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii apreciază oportună înlăturarea din cuprinsul Raportului de control a menţiunilor de la pg. 171 paragraful 3, privind o posibilă repartizare neechilibrată a cauzelor. Aceasta reprezintă în fapt o constatare motivată a inspectorilor judiciari, inserată în cuprinsul Raportului de control, care ar putea, eventual, să nu fie însuşită de către Secţie, dar nicidecum înlăturată din Raport."

- "Secţia pentru procurori apreciază că se impune înlăturarea din cuprinsul Raportului de control nr. 5115/IJ/982/DIP/2017 al Inspecţiei Judiciare, a situaţiilor de fapt constatate de unii inspectori judiciari, întrucât acestea fac obiectul unor sesizări disciplinare aflate pe rolul Inspecţiei Judiciare. Însăşi Secţia numeşte aspectele reţinute ca fiind situaţii de fapt. Ca atare, Secţia pentru procurori a CSM nu se poate substitui inspectorilor judiciari care au constatat aceste situaţii de fapt, prin activitatea efectivă de control desfăşurată timp de 6 săptămâni la entitatea verificată."

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.