Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Tot ce trebuie să știi despre emiterea Certificatului de Urbanism

certificat de urbanism
certificat de urbanism

Certificatul de urbanism este documentul de bază, care, împreună cu de autorizația de construire, permite realizarea sau reabilitarea unei construcții (în condițiile legii).

Primul pas oficial al procesului de autorizare a lucrărilor sau modificărilor unei construcții este obținerea certificatul de urbanism.

Este vorba despre un document de informare prin care administrația publică locală (primăria), în conformitate cu planurile urbanistice și regulamentele în vigoare, oferă solicitantului informații privind regimul juridic, economic și tehnic al terenurilor și construcțiilor existente la data solicitării, cerințele urbanistice ce trebuie îndeplinite de proiectul de construire, în funcție de specificul amplasamentului, precum și lista cu avizele de construire și acordurile legale, necesare în vederea autorizării, relatează adevarul.

„Eliberarea certificatului de urbanism este obligatorie pentru adjudecarea prin licitaţie a lucrărilor de proiectare şi de execuţie a lucrărilor publice şi pentru legalizarea actelor de înstrăinare, partajare sau comasare a bunurilor imobile. În cazul vânzării sau cumpărării de imobile certificatul de urbanism cuprinde informaţii privind consecinţele urbanistice ale operaţiunii juridice, solicitarea certificatului de urbanism fiind în acest caz facultativă”. arată reglementările în vigoare.

Documentul este emis de Direcția de Urbanism din cadrul primăriei pe raza căreia se află terenul respectiv (sau construcția). Dacă localitatea nu are serviciu propriu de urbanism, certificatul respectiv se poate solicita și obține de la Consiliul Județean.

Certificatul de urbanism se eliberează la cererea oricărui solicitant

Certificatul de urbanism se eliberează însă nu doar la solicitarea titularului, ci la cererea oricărui solicitant, persoană fizică sau juridică, care poate fi interesat în cunoaşterea datelor şi a reglementărilor cărora îi este supus respectivul bun imobil.

Unele firme, precum cele de proiectare, dar nu numai, pot obține pentru clienții lor certificatul de urbanism (online), contra unor tarife care pot diferi de taxa propriu-zisă percepută de administrația locală.

Important de știut este că procedura obținerii certificatului de urbanism nu e chiar una de speriat (cu unele excepții).

Indifereant dacă solicitarea se face fizic sau online, documentele necesare sunt aceleași:

1. Extras din planul cadastral de ortofotoplan (eliberat de Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară).

2. Extras de carte funciară pentru informare, actualizat la zi (eliberat de Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară); pentru imobilele neînscrise în evidenţele de cadastru şi publicitate imobiliară, se prezintă plan de încadrare în zonă, eliberat de Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.

3. Dovada titlului asupra terenului și a construcţiilor (act de dobândire a imobilului, copie).

4. Documentația de carte funciară a imobilului - plan de încadrare zonă, plan de amplasament şi delimitare a imobilului - două exemplare.

5. Cerere tip pentru emiterea certificatului de urbanism, completată integral.

La toate acestea se adaugă elementele de identificare care definesc și descriu scopul certificatului de urbanism (construire clădire: regim de înălţime, materiale, destinaţii propuse, etc.; construire racorduri; executare construcţii propuse).

Taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism se calculează în fucție de suprafață, în baza unui tabel de valori, și diferă în mediul urban față de cel rural (taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism pentru o zona rurală este de doar 50% din taxa stabilită pentru mediul urban).

De specificat că, potrivit Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată cu modificările și completările ulterioare, în situația în care solicitantul optează pentru obținerea avizelor și acordurilor prin intermediul Comisiei pentru acord unic (C.A.U.), taxele și tarifele pentru emiterea avizelor și acordurilor cerute prin certificatul de urbanism se suportă de solicitant. Cuantumurile taxelor sunt stabilite de emitenții avizelor și acordurilor, care se calculează potrivit reglementărilor legale specifice fiecărui domeniu de avizare și se comunica emitenților de autorizații de construire/desființare.

Dupa obtinerea avizelor, autoritatea publica emite acordul unic pe baza propunerii C.A.U., in baza caruia se achita taxele aferente avizelor/acordurilor emise si se continuă procedura de autorizare.

Procedura pas cu pas

În momentul în care are toate documentele necesare, solicitantul le poate depune fizic sau online la autoritatea emitentă pentru obținerea certificatului de urbanism.

Concret, iată cum se procedează, de exemplu, la Primăria Pitești (care are afișată pe site lista documentelor și formularelor necesare obținerii certificatului de urbanism).

„Actele pot fi depuse la Centrul de informare pentru cetățeni. Taxa se calculează aici, în cazul în care vin cu documentele aici. Dacă vor să depună online, pot să facă și acest lucru. Trebuie să aibă toate actele necesare. Le scanează, le trimit pe e-mailul Primariei și vor primi înapoi ce taxă au de plătit. Ca exemplu, pentru 1. 000 mp se plătește 24 de lei. La tot ce este peste 1.000 mp, se adaugă 0,01 lei pe fiecare metru pătrat. La aceasta se mai adaugă o taxă de 26 de lei (pentru analizarea în comisia specializată) și o taxă de formular de autorizație. Omul primește înapoi ce are de plătit și contul. Achită ce are de plătit, ne trimite chitanța și primește documentația”, explică, pentru „Adevărul”, Cristina Munteanu, șef Birou Relații Mass-media din cadrul Primăriei Pitești.

Cât este valabil un certificat de urbanism

Certificatul de urbanism se eliberează în termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrării cererii. Durata de valabilitate a certificatului de urbanism se stabileşte de către emitent, conform legii, în raport cu importanţa zonei şi a investiţiei.

Emiterea de certificate de urbanism incomplete, cu date eronate sau cu nerespectarea prevederilor cuprinse în documentaţiile de urbanism aprobate atrage răspunderea disciplinară, administrativă, contravenţională, civilă sau penală, după caz, potrivit legii.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.