Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Cum a fost sabotată o afacere prosperă. Proiectul `Aeroportul Bacău` făcut praf în urma unor manevre oculte

Ziarul de Bacau
aeroport bacau

Capitalul românesc pare să fie pus la pământ în mod sistematic. Orice prinde câtuși de puțin cheag este executat apoi prin tot felul de manevre oculte și în final rezultatul e un haos care face ca totul să fie distrus. Aceasta pare să fie rețeta și în Cazul Aeroportului Bacău.

Liviu Pleșoianu aruncă 'bomba' după ședința coaliției! Tăriceanu îl salvează pe Iohannis de la suspendare: 'Sunt profund dezamăgit'

O ştire de săptamâna trecută referitoare la ajutorul de stat în valoare de 57 milioane euro aprobat de Comisia Europeană pentru Aeroportul Bacău, a trecut neobservata si mai ales necomentată. Dacă însă se sapă puțin mai adânc se va putea observa că problemele sunt mai complicate. Aeroportul Bacău este implicat în niște complicații penale în ce privește concesiunea pe 34 ani acordată Societăţii Comerciale Blue Aero SRL, societate de concesiune deţinută 100% de Blue Air Transport Aerian SA, firma lui Nelu Iordache.

Sunt puţini cei care cunosc realitatea si detaliile din spatele investiţei de 23 milioane de euro făcută de Nelu Iordache la Aeroportul din Bacău, investiţie pe care acum conducerea acestui aeroport refuză să o mai recunoască şi să acţioneze în conformitate cu legile in vigoare.

Iată ce susțin colegii de la Național în ancheta prezentată de ei și care ridică astfel multe semne de întrebare cu ce se întâmplă acolo:

Medicii lansează avertismentul: O substanță folosită zilnic crește rezistența la antibiotice

Aceasta istorie reală a investiţiei private de la Aeroportul din Bacău începe la data de 19.01.2009, între Regia Autonomă Aeroportul Internaţional George Enescu Bacău şi S.C. BLUE AIR Transport Aerian S.A. (actualmente S.C. BATA SKY IMOBILIARE S.A.), atunci când s-a încheiat Contractul de Concesiune lucrări publice “Modernizare şi operare Aeroport Bacău”, în urma unei proceduri de achiziţii publice, organizată conform O.U.G. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.

În executarea acestui contract, în temeiul art.9 pct.ii, S.C. BLUE AIR Transport Aerian S.A. a constituit o societate de proiect, S.C. BLUE AERO S.R.L., care, prin Acordul de preluare a Contractului de Concesiune lucrări publice, încheiat în data de 12 martie 2009, în baza art.9 pct.iii) din Contractul de Concesiune, s-a angajat faţă de Concedent cu aceleaşi obligaţii şi responsabilităţi pe care Concesionarul le avea în contractul de referinţă, şi care în esenţă avea ca unic obiect de activitate modernizarea şi operarea Aeroportului Bacău.

După parafarea contractului, S.C. BLUE AERO S.R.L. a început imediat activităţile de investiţii în infrastructura aeroportului, fiind efectuate cheltuieli de în valoare de peste 70 milioane de lei, adică aproximativ 16 milioane euro.

Pentru activităţile de operare aeroportuară, la data de 20.07.2009, S.C. BLUE AERO S.R.L. a preluat de la Regia Autonomă Aeroportul Internaţional Bacău bunurile mobile şi imobile preexistente, în conformitate cu Procesul verbal încheiat de părţi la acea dată.

Detalii CUTREMURĂTOARE în cazul morții soțului lui Carmen Dan: Poliția a deschis DOSAR PENAL de moarte SUSPECTĂ

În perioada 2009-2013, S.C. BLUE AERO S.R.L. ca societate de proiect a Blue Air Transport Aerian S.A. a efectuat aşadar, activităţile de investiţii şi modernizare asumate prin contract, dar şi activităţile de operare ale aeroportului. De exemplu, numai pentru pista Aeroportului Internaţional Bacău, Nelu Iordache şi firmele sale de aviaţie au cheltuit 5,7 milioane de euro doar pentru reparaţii, în proiectul de concesiune fiind prevăzute investiţii totale pentru refacerea integrală a pistei de rulare 20 milioane de euro, deci concesionarul Blue Aero se obliga să investească încă 15 milioane de euro în pistă. Apropos de investiţia în pistă, acum în iunie 2018, după anunţul legat de  ajutorul de stat în valoare de 57 milioane de euro aprobat de Comisia Europeana pentru Aeroportul din Bacău, conducerea aeroportului prin vocea Oanei Chelaru-directorul general al Aeroportului Bacău, a declarat cu o seninătate demnă de o cauză mai bună, ca din aceste 57 milioane de euro ajutor de stat, 45 milioane de euro vor fi investiti doar in pistă. Oana Chelaru, Directorul General al Aeroportului Internaţional Bacău ar trebui să răspundă ce se întâmplă cu această pistă, de ajuns să coste acum 45 milioane de euro?! O lăţeşte, o lungeşte, o face cât pista de la Aeroportul Internaţional Henri Coandă sau o pregăteşte pentru lansări de rachete spaţiale, pentru că altfel nu se justifica preţul aberant de mare de 45 milioane euro avansat de ea, prin comparaţie cu investiţia totală în refacerea pistei, prevăzută în proiectul de concesiune al Blue Aero în valoare de 20 milioane euro.

Apropos de investiţiile făcute de Nelu Iordache la Aeroportul Bacău, investiţii pe care statul roman prin Consiliul Judeţean Bacău, acum nu i le mai recunoaşte, trebuie subliniat şi faptul că, numai în platforma de îmbarcare a pasagerilor, platformă care există şi în acest moment şi e folosită la capacitate maximă, firmele lui Iordache au investit 4,7 milioane de euro, aşa cum se angajaseră prin contractul de concesiune.

În cursul anului 2012, investiţiile asumate prin contract de Blue Aero şi realizate în mare parte, s-au suspendat parţial din cauza lipsei de fonduri, fără însă a fi afectată activitatea de operare a aeroportului, activitate care a continuat sa fie asigurată normal de aceeaşi firmă- Blue Aero. În ciuda acestui fapt evident şi speculând situaţia imposibilă în care se afla  Nelu Iordache, proprietarul Blue Air,  dar şi utilizînd abuziv şi cu rea-credinţă unele prevederi din Contractul de concesiune, printr-o interpretare făcută cu rea-credinţă, la data de 04.09.2013, R.A. Aeroport Internaţional “George Enescu” Bacău a emis Notificarea de reziliere nr. 289 care viza rezilierea Contractului de concesiune din 19.01.2009.

Precizăm faptul că rezilierea acestui contract de concesiune perfect valabil s-a făcut abuziv şi ilegal, dovadă stând şi plângerea penală făcută în 2014, la DNA, de Best Insolvency, administratorul judiciar al Romstrade (firma de asfaltări a lui Nelu Iordache).

După rezilierea ilegală ( înfaptuită prin falsuri grosolane în documente), firmele lui Iordache au cerut Consiliul Judeţean Bacău, prin adresa din luna iunie 2015 să comunice, în temeiul art. 971alin.1 lit.b din H.G. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, să emita catre Blue Aero certificatul de finalizare al contractului încheiat cu CJ Bacău, ca autoritate publică, aşa cum legea prevede în mod imperativ.

Evident că Aeroportul Bacău  a refuzat să răspundă reprezentanţilor legali ai firmelor lui Nelu Iordache, drept pentru care aceştia au întreprins o nouă acţiune judecătorească împotriva reprezentanţilor statului şi ai Casei de Insolvenţă Transilvania, prin Rudolf Vizenthal. Mai exact, în data de 08.10.2013,  între RA Aeroportul Internaţional George Enescu Bacău, S.C. BATA S.A. şi S.C. BLUE AERO S.R.L. s-a încheiat un proces-verbal  de predare-primire bunuri imobile, mai exact un document prin care erau restituite Regiei Autonome bunurile preluate în data de 20.07.2009. Prin aceasta operaţiune ilicită S.C. BLUE AERO S.R.L. a fost privată de suportul material prin care realiza operarea aeroportului fiind aşadar pusă în imposibilitatea de a-şi mai continua activitatea, pagubele provocate fiind imense. Elementul material al infracţiunii propriu-zise constă în faptul că, deşi procesul verbal aparent este încheiat între Blue Aero – societatea de proiect, BATA – asociatul unic al societăţii de proiect şi RA Aeroportul International “ George Enescu” Bacau, semnăturile aplicate pe documentul în discuţie sunt date în fals şi ilegal, fără mandatare speciala din partea reprezentanţilor legali, iar consecinţa directă a acestor semnături ilegale a fost ridicarea abuzivă şi ilegală a AOC-ului (Air operator,s certificate- trad: certificat operator aerian)  pentru BLUE AERO şi concomitent, acordarea AOC-ului către RA Aeroportul Internaţional George Enescu. În acest punct, al ridicării abuzive şi ilegale a AOC-ului pentru Blue Aero şi al acordării la fel de abuzive şi ilegale a AOC-ului, în hora infracţională intră şi Armand Petrescu- directorul general al Autorităţii Aeronautice Civile (din acea perioada dar şi de acum) , Dragoş Benea –preşedintele de atunci al Consiliului Judeţean Bacău precum şi ministrul Transporturilor de la acea vreme, penelista Ramona Mănescu. Mai exact, în ciuda faptului că specialiştii de la Autoritatea Aeronautica Civilă Română ( autoritate aflată în subordinea Ministerului Transporturilor) îi comunicaseră în scris politrucului pus în fruntea Autorităţii Aeronautice Civile ca NU exista cadrul si temeiul legal pentru care să fie ridicat acest AOC (certificat de operator aerian) celor de la Blue Aero şi să fie în schimb acordat Aeroportului din Bacău, fostul steward Armand Petrescu a decis că nu contează legea şi că aceasta poate fi încălcată întrucât aşa se decisese în biroul Ramonei Mănescu, ministrul Transporturilor de la acea vreme, la o întalnire în trei între Ramona Mănescu, Dragoş Benea- preşedintele de atunci al CJ Bacău şi Armand Petrescu- directorul general de atunci si de acum al AACR. Din surse certificate, avem confirmarea că Dragoş Benea a insistat la Ramona Mănescu ca aceasta să îi ordone lui Armand Petrescu, steward-ul din fruntea Autorităţii Aeronautice Civile sa ridice ilegal AOC-ul celor de la Blue Aero şi să îl acorde la fel de ilegal celor de la Regia Autonomă Aeroportul Internaţional Bacău, invocând “starea de urgenţă, de necesitate”. Este de neînţeles care era acea “stare de urgenţă, de necesitate” clamată de fostul preşedinte al CJ Bacău, întrucât Blue Aero opera zborurile de pe Aeroportul Bacău, în perfecte condiţii de normalitate şi legalitate, chiar daca Nelu Iordache, proprietarul grupului de firme care deţinea şi Blue Aero- operatorul zborurilor de la Bacău, fusese băgat la închisoare tocmai pentru a-i fi luată cu japca “perla coroanei”, adica Blue Air, cea mai de success companie privată din aviaţia românească.

Mai trebuie spus şi faptul că, BATA SA prin Preşedintele CA, Rudolf Visental, împreună cu membrii Consiliului de administratie şi cu lichidatorul Gros Emil, şi-au sabotat societea de proiect BLUE AERO, lasând-o fără veniturile din activitatea de operare a Aeroportului dăruind în acelaşi timp aceste venituri RA Aeroportul Internaţional  George Enescu in baza unui document semnat în fals! S.C. BLUE AERO S.R.L. nu a participat ca parte la întocmirea acestui proces-verbal pentru simplul motiv că nu ar fi fost niciodată de acord cu aceasta operaţiune ilegală şi imorală.

Regia Autonomă Aeroportul International George Enescu Bacău a făcut cerere în instanţă pentru a se constata rezilierea contractului- cerere respinsa de Tribunalul Bacău, instanţa a decis trimiterea spre soluţionare a cauzei la Curtea de Arbitraj acesta din urmă fiind competentă pentru soluţionarea litigiilor din contractul de concesiune. În mod surpinzător însă, acţiunea nu a fost continuata chiar de către cei de la Aeroportul Bacău întrucât nu au achitat taxa de arbitraj.Această acţiune judecătorească este preluată în prezent de Tribunalul Giurgiu în dosarul de insolvenţă al BATA.

Evident că din această mare horă de abuzuri şi ilegalităţi comise de şi cu acordul unor instituţii ale statului roman, nu putea lipsi nici ANAF-ul, cel care în urma cererii decontului de TVA din 2012, la solicitarea lui Blue Aero SRL, dupa ce inspectorii ANAF au tergiversat un control timp de doi ani, în 2014 a soluţionat cererea de decont de TVA cu urmatoarea concluzie: “TVA exigibil, dar nedeductibil din cauza rezilierii contractului de concesiune”. Iar rezilierea contractului de concesiune invocat de cei de la ANAF s-a făcut, aşa cum am arătat şi mai sus, cu încălcari flagrante ale legii.

Reîntorcându-ne la ştirea de la începutul acestui articol, conform căreia Comisia Europeană tocmai a aprobat un ajutor de stat în valoare de 57 milioane euro chipurile pentru lucrările de modernizare la Aeroportul din Bacău, din care trei sferturi merg numai către refacerea pistei de rulare (după cum a declarat chiar directorul general al acestui aeroport) , este necesar să adresăm public următoarele întrebări instituţiilor competente:

1. De ce sunt necesare 45 milioane de euro ajutor de stat pentru refacerea pistei de la Aeroportul din Bacău, luând în considerare faptul de netăgăduit că acolo s-au cheltuit deja 5,7 milioane euro din bani privaţi pentru reparaţiile acestei piste şi că proiectul de concesiune al aceluiaşi investitor privat – Blue Aero prevedea cheltuirea a  încă 15 milioane de euro pentru refacerea integrală a pistei, nicidecum cifra fantasmagorică de 45 de milioane de euro pe care doamna Oana Chelaru directorul Aeroportului Internaţional Bacău ne-a anunţat ca are de gand să o cheltuiască în acest scop?

2. Care este motivul REAL pentru care Armand Petrescu, directorul general al Autorităţii Aeronautice Civile, a decis să  ridice ilegal AOC-ul celor de la Blue Aero şi să îl acorde la fel de ilegal celor de la Aeroportul Bacău?

3. De ce Direcţia Naţională Anticorupţie nu soluţionează în niciun fel plângerile penale făcute împotriva tuturor celor menţionaţi mai sus ca fiind participanţi direcţi şi indirecţi la constituirea unui grup infracţional al carui scop si ale carui acţiuni au condus în mod direct la distrugerea şi anularea unei investiţii private făcute într-un aeroport al statului aflat la acel moment al preluării concesiunii de către Blue Aero,  într-o stare jalnică?

4. Care este motivul REAL care stă la baza refuzului ANAF-ului de deconta TVA-ul pentru investiţiile de 23 de milioane de euro realizate de Blue Aero la Aeroportul din Bacău, investiţii existente şi de care Aeroportul din Bacău se foloseşte din plin şi în momentul de faţă?

5. De ce refuză Consiliul Judeţean Bacău să recunoască aceste investiţii în valoare de 23 milioane de euro făcute la aeroport de Nelu Iordache şi companiile lui, participând din plin la activităţile infracţionale care au condus la distrugerea şi anularea ilegală investiţiei  private de la  Aeroportului din Bacău?”, se spune în anchetă.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.