Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Designerul Ovidiu Buta explică SCHIMBAREA RADICALĂ impusă de pandemie în lumea modei

Fasion Premium Magazine
Ovidiu Buta

În clipa de faţă, moda nu mai are nici trecut şi nu mai are nici viitor; este strict o chestie legată de prezent, consideră stilistul Ovidiu Buta.

Ce s-a schimbat în modă? - este întrebarea la care a răspuns, într-un interviu acordat AGERPRES, Ovidiu Buta, care zilele acestea se află la Iaşi, la Romanian Creative Week, unde participă în calitate de curator al festivalului de modă Romanian Fashion Week.

El a dezvăluit care sunt tendinţele în domeniu şi cum a influenţat piaţa pandemia.

''În primul rând vom fi mult mai atenţi cu ceea ce cumpărăm, cu ceea ce consumăm în general. Moda e o zonă de consum. Suntem mai atenţi şi pentru că am înţeles şi care e valoarea banilor, cât câştigăm, cât merită să plătim, şi atunci toţi cei care creează haine s-au trezit cu un public mult mai atent la ceea ce cumpără. (...) Toate aceste mici surprize personale îi forţează pe designeri să îşi regândească produsul puţin altfel, să facă un produs care să te facă din nou să-ţi deschizi portmoneul'', spune stilistul.

Ovidiu Buta recunoaşte că a ajuns să cumpere doar lucrurile care pot să însemne ceva pentru el sau să îi schimbe starea de spirit. ''Da, consumăm în continuare modă şi tendinţe pentru că haina este al doilea înveliş al omului, este a doua casă a omului, adică nu putem să renunţăm la ea. Da, vom cumpăra, dar puţin altfel, vom cere mai mult de la haine. De fapt de la orice produs pe care îl vom achiziţiona vom cere mai mult decât înainte'', este de părere Buta.

AGERPRES: După o perioadă cam lungă, din nou la Romanian Fashion Week. Cum este această revenire?

Ovidiu Buta: Eu revin la Iaşi destul de des, dată fiind prietenia mea cu Irina Schrotter, dar revin şi pentru alte proiecte. Legat de Romanian Fashion Week mi-e greu să spun care a fost ultima întâlnire pe motiv că refuz să reţin date. Se pare că aşa nu îmbătrânesc. Pot să spun că şi pentru mine e o surpriză că revine, în special în condiţiile date. În urmă cu un an, un an şi ceva, totul părea aşa, fără miză, fără viitor sau greu de imaginat. În clipa de faţă sunt la Iaşi, am făcut două lucruri pe care mi le-am dorit toată viaţa să le fac: o expoziţie care să reflecte exact starea modei în clipa de faţă şi Romanian Fashion Week, de care mă bucur din 1999.

AGERPRES: După mai bine de un an de pandemie, care este starea modei în momentul de faţă?

Ovidiu Buta: Ca să înţelegeţi care este starea modei în momentul de faţă este suficient să vizitaţi expoziţia (de la Palatul Culturii organizată în cadrul festivalului Romanian Creative Week - n.r.), pentru că atunci când am pus lucrurile împreună am realizat că de fapt trăim un moment pe care eu ca om de modă nu l-am mai trăit niciodată. În clipa de faţă moda nu mai are nici trecut şi nu mai are nici viitor. Este strict o chestie legată de prezent. Adică are valoare doar în clipa în care vorbim acum. Mi-a plăcut să văd lucrul acesta explicat vizual de designerii care participă în expoziţie. În plus, în starea modei de acum există ceva pentru fiecare. Cred eu - tot aşa punând exponatele împreună - că simţim mai mult nevoia de creativitate decât înainte. E un mod firesc, după ce un an de zile hainele sunt doar o chestie confortabilă realizezi că îţi lipseşte ceva din viaţa ta, iar ceea ce lipseşte din viaţa ta e exact bucuria pe care ţi-o dă o haină, o culoare, o combinaţie de culori, o idee neaşteptată, iar despre asta e vorba în moda prezentului.

AGERPRES: Pandemia a schimbat viziunea noastră despre modă?

Ovidiu Buta: Cred că în perioada asta în care am stat noi cu noi, că de fapt asta s-a întâmplat, unul dintre lucrurile care ne-au făcut să ne punem nişte întrebări au fost hainele din jurul nostru. Câte avem, de ce le avem, de ce le-am cumpărat, care e legătura noastră cu hainele. Sunt nişte întrebări pe care eu mi le-am pus, ce mă face fericit, ce nu mă face fericit? Toţi ne-am organizat garderoba, să fim serioşi. Cred că în clipa de faţă cumva plecăm la drum cu un alt ochi. Ce s-a schimbat în modă? S-a schimbat pur şi simplu modul în care ea funcţionează. Adică nu vorbim neapărat de colecţii lansate cu şase luni în avans, vorbim de un sistem care exista şi înainte: lucruri pe care le vezi şi le cumperi în momentul respectiv, de mici revoluţii care vor duce la o schimbare a sistemului, dar nu atât de rapid pe cât aş fi crezut eu.

AGERPRES: Ai vorbit de schimbare. Schimbarea în ce sens?

Ovidiu Buta: În primul rând vom fi mult mai atenţi cu ceea ce cumpărăm, cu ceea ce consumăm în general. Moda e o zonă de consum. Suntem mai atenţi şi pentru că am înţeles şi care e valoarea banilor, cât câştigăm, cât merită să plătim, şi atunci toţi cei care creează haine s-au trezit cu un public mult mai atent la ceea ce cumpără. Adică nu mai cumpărăm de dragul de a cumpăra, nu mai cumpărăm lucruri pe care le avem. Toate aceste mici surprize personale îi forţează pe designeri să îşi regândească produsul puţin altfel, să facă un produs care să te facă din nou să-ţi deschizi portmoneul.

AGERPRES: După pandemia de COVID-19 va mai fi lumea dispusă să cheltuie din nou pe haine în funcţie de tendinţele modei?

Ovidiu Buta: Întotdeauna vor exista oameni pentru care ideea de a fi la modă este extrem de importantă, pentru că evoluează într-o zonă în care moda este destul de importantă cu sau fără pandemie. În acelaşi timp, şi acum vorbesc din punctul meu de vedere, am ajuns să cumpăr doar lucrurile care pot să însemne ceva pentru mine sau să îmi schimbe starea de spirit. Aceasta este schimbarea. Am remarcat-o vorbind cu diverşi oameni din zona mea că se întâmplă şi cu ei acelaşi lucru. Da, consumăm în continuare modă şi tendinţe pentru că haina este al doilea înveliş al omului, este a doua casă a omului, adică nu putem să renunţăm la ea. Da, vom cumpăra, dar puţin altfel, vom cere mai mult de la haine. De fapt de la orice produs pe care îl vom achiziţiona vom cere mai mult decât înainte.

*** În perioada 2 - 6 iunie, Iaşiul este polul creativităţii din România, fiind gazda primei ediţii a Romanian Creative Week. Evenimentul reuneşte nume sonore din domenii creative precum arhitectură, modă, film, muzică, publicitate, new media, design industrial.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.