DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

După 5 luni: cum cheltuim diferit

Twitter
Haine

Tot mai multe persoane se gândesc cu nostalgie la primele două luni ale anului, atunci când cuvântul „coronavirus” era vehiculat doar de către un număr foarte mic de persoane, iar știrile din îndepărtatul Wuhan păreau ceva ce nu poate avea vreo influență asupra destinului unui român mediu.

Fiecare dintre noi a resimțit ultimele 5 luni în modul său unic. La nivel de societate, însă, apar tot mai multe studii, sondaje de opinie și barometre din care putem încerca să creionăm o imagine de ansamblu a modului în care s-a schimbat comportamentul românilor, dar și al europenilor, cu accent pe obiceiurile de consum. Pe baza mai multor surse corelate, vă oferim mai jos principalele trei tendințe.

●        Tot mai mulți români preferă cumpărăturile online

Chiar dacă în continuare procentul românilor care au făcut cumpărături online în ultimele 12 luni este aproape de 3 ori mai mic decât cel al europenilor, putem observa că acesta crește constant. În anul 2009, doar 2% dintre românii cu vârsta între 16 și 74 de ani au cumpărat online, pentru ca la ultimul sondaj Eurostat, procentul să crească de peste 11 ori, până la 23%, cu 3% mai mult decât în 2018.

Cu toate acestea, numărul persoanelor care continuă să meargă în magazinele fizice rămâne foarte mare. Această situație s-ar putea să se schimbe, dacă e să ne luăm după un recent sondaj IRES, care relevă că 15% dintre români au renunțat să meargă la cumpărături în ultimele două săptămâni din cauza îngrijorărilor legate de numărul crescând de cazuri înregistrate. Chiar și la nivel global, magazinul fizic continuă să fie principala alegere, însă un studiu PWC a arătat că 35% dintre consumatori preferă să folosească instrumentele online. Interesant este că majoritatea covârșitoare a acestora (86%) a declarat că intenționează să nu renunțe la acest obicei după depășirea crizei.

La nivelul țării noastre, lucrurile s-au schimbat, dar nu semnificativ. Înainte de pandemie, două treimi dintre consumatori își făceau cumpărăturile doar online, conform unui studiu iSense Solutions. Acest procent a scăzut la 57% în timpul stării de urgență, iar ulterior, procentul celor care au spus că vor cumpăra combinat (magazin fizic și online) a crescut de la 33% la 38%.

Chiar și cei care nu cumpără online se pare că au început să petreacă mai mult timp căutând informații despre produse și promoții pe siteuri specializate. Altfel este greu de explicat creșterea de 354% a numărului vizitatorilor pe siteul Kimbino, dedicat cataloagelor publicate de marii retaileri din România – o creștere care s-a putut observa în perioada 1 martie – 31 mai 2020, comparativ cu 1 decembrie 2019 – 29 februarie 2020.

●        Mai puține produse nealimentare, dar creștere la produse de curățenie

Imediat după declanșarea pandemiei la nivel global, s-a înregistrat o creștere a cumpărăturilor pentru produsele nealimentare, achiziția de telefoane mobile cu 45%, iar de calculatoare cu 41%, conform PWC. În timp, pentru cele mai multe categorii de produse nealimentare, cheltuielile au scăzut – îmbrăcăminte și încălțăminte -51%, iar echipamentul sportiv -46%. La nivelul țării noastre, recentul studiu iSense Solutions relevă intenții de scădere din partea consumatorilor pentru categorii nealimentare. Cele mai mari scăderi se preconizează pentru mobilă (61%), electronice și gadgeturi (47%), jocuri (33%), articole sportive (30%) și cărți (29%). Un alt sondaj mai puțin științific, dar relevant prin similitudinile cu prima sursă (Bestjobs), arată scăderi planificate declarate la haine (48%), electronice și electrocasnice (44%) și hobbyuri (33%).

Printre câștigătorii din categoria produselor nealimentare cu siguranță se numără produsele de curățenie – 12% dintre români intenționând să cumpere mai multe produse de acest fel în următorul trimestru conform iSense Solutions. Această tendință este confirmată și de un studiu întreprins recent de Frames. Peste jumătate dintre români au declarat că au folosit produse dezinfectante de mai multe ori pe zi în ultimul timp, iar 32% o dată pe zi. Cu alte cuvinte, un procent de 88% dintre români au devenit consumatori frecvenți de substanțe dezinfectante. Majoritatea acestora sunt cumpărate în magazinele mari (53%), în timp ce online sau din farmacii au preferat să cumpere un total de 38%.

Printr-o simplă căutare a cuvântului „dezinfectant” pe un site dedicat cataloagelor online ale principalelor magazine din România putem observa că acest tip de produs ocupă un loc de cinste printre ofertele verii. Prețul unui dezinfectant pentru mâini la ofertă este de aprox. 60 lei / litru, o sumă cu care este greu de crezut că s-ar fi promovat în urmă cu doar o jumătate de an.

Mai mulți vânători de promoții și respect pentru listele de cumpărături

Intenția declarată de a cheltui mai puțin pe cumpărături este confirmată de un procent mai degrabă scăzut de români care spun că vor fi mai atenți la promoții și discounturi, conform iSense – e vorba de 35%. Femeile se arată mai interesate de această tactică de a economisi (40%), în timp ce tinerii între 18 și 29 de ani se declară cel mai puțin interesați.

content-image

Sursă grafic: Kimbino.ro

Statisticile oferite de Kimbino.ro privind traficul de pe site arată o creștere procentuală a numărului de bărbați interesați să studieze ofertele speciale și promoțiile din cataloagele magazinelor. Categoria de vârstă cu cea mai însemnată creștere a căutărilor pe site este 35-44 de ani.

Creșterile semnificative de informații legate de promoții pot avea legătură cu tendința oamenilor de a-și limita cheltuielile prin liste clare de cumpărături cu care se pleacă la cumpărături. Conform iSense, 57% dintre consumatori pleacă la cumpărături deciși să respecte lista de cumpărături. Iar această listă este probabil comparată de către o parte dintre utilizatorii de internet cu ofertele din cataloagele online, pentru a stabili unde se găsesc cele mai avantajoase prețuri.

Surse:

●        Bestjobs - Sondaj efectuat în perioada 26 iunie - 2 iulie 2020 pe un eșantion de 969 de utilizatori de internet și 142 de companii mici şi medii din România

●        Eurostat - Online shopping continues to grow

●        Frames & Hygienium - Barometru de opinie, iulie 2020

●        IRES – „România - stare de spirit și climat social după 5 luni de Covid-19”, sondaj realizat prin interviuri telefonice (24 și 25 iulie)

●        iSense Solutions - ROCK (Recovery after Outbreak – Champions Kit), 2 iulie 2020

●        Kimbino – date interne de trafic

PwC - Global Consumer Insights Survey 2020/

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.