Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Războiul vaccinurilor: Marea manipulare

Mai mulţi influenceri şi bloggeri francezi şi germani au primit oferte financiare pentru a denigra vaccinul Pfizer. Campania urma să fie centrată pe mesajul mincinos că rata mortalității în rândul vaccinaților anti-Covid cu produsul Pfizer ar fi de trei ori mai mare decât la cei vaccinați cu AstraZeneca. Tentantele propuneri au fost trimise de o agenţie de comunicare cu sediul la Londra, dar cu fondator şi angajaţi ruşi.

Producătorul anglo-suedez AstraZeneca a negat vehement orice implicare. Tentativa de manipulare a coincis cu începerea procesului pe care i l-a intentat Comisia Europeană, pentru neonorarea obligaţiilor contractuale. Iar antreprenorul rus ce a pus bazele agenţiei de comunicare a anunţat că s-a retras din companie în octombrie 2019. Rămâne, însă, argumentaţia similară celei folosite de propaganda rusă. Spre exemplu, contul Twitter pentru promovarea Sputnik V insistă, de câteva luni, că mortalitatea cauzată de vaccinul Pfizer-BioNTech ar fi triplă celei provocate de AstraZeneca. Evident, vaccinul rusesc e prezentat ca fiind varianta cea mai puţin periculoasă.

„Toate elementele converg spre Moscova”, conchide site-ul de investigaţii francez Fact&Furious, iar „Le Figaro” trece în revistă managementul de origine rusă al holdingului din care face parte agenţia de comunicare Fazze, cea care a contactat, în numele unui client ce ţinea să rămână necunoscut, o serie de populari umorişti, bloggeri şi youtuberi promotori de cunoştinţe ştiinţifice.

”V is for Victory”?

La rândul său, publicul anglofon este deja, de câteva luni, ţinta unei intense campanii de promovare a Sputnik V pe reţelele sociale, inclusiv prin jocul-concurs „V is for Victory”, premiat cu vacanţe în Rusia, vacanțe care ar urma să includă şi vaccinarea anti-Covid. E doar unul din elementele ofensivei asupra publicului occidental, finanţată – după cum indică „Le Figaro” – de fondul suveran de stat al Rusiei, cel care a asigurat şi costurile pentru fabricarea Sputnik V, vaccin neautorizat deocamdată în UE.

”Abordarea agresivă a Rusiei este unică în privința vaccinurilor anti-Covid19”, remarcă, de la Bruxelles, ”Politico”. ”Wall Street Journal” acuză, citând oficiali americani, implicarea agențiilor ruse de informații în campania de subminare a încrederii în vaccinul Pfizer. Iar unitatea de comunicare strategică a Serviciului European de Acțiune Externă atenționează, într-un raport oficial, asupra strategiilor de stat ale Rusiei și Chinei de a combina publicitatea agresivă pentru vaccinurile proprii și dezinformarea privind produsele și strategiile occidentale de vaccinare.

În acest timp, Rusia se confruntă, în plan intern, cu efectul de bumerang al campaniei anti-vaccinare pe care o duce la nivel internațional: numai 11% din ruși au fost vaccinați cu minim o doză, la jumătate faţă de România şi mult sub media UE (39%) și sub ritmul SUA (50%).

Horia Blidaru

 

COMENTARIUL ESTE ASUMAT DE AUTOR
ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.