Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

De ce e periculoasă ideea unei materii școlare pentru combaterea 'fenomenului fake news'

The Stream
fake news

Un deputat a depus la sfârșitul lunii decembrie un proiect de lege care prevede introducerea unei noi discipline obligatorii în învățământul preuniversitar – care are ca scop combaterea „fenomenului fake news”.

Trei întrebări:

1. Ce este acela un fake news? Include și situația trecerii sub tăcere a unor evenimente grave care contrazic narațiunea (eufemism pentru propaganda) oficială – vezi cazul incidentelor de Anul Nou din Koln de acum trei ani? Sau prezentarea informațiilor într-o terminologie din start infamantă pentru una din perspectivele posibile (spre pildă, utilizarea frauduloasă a unor etichete precum extrema dreaptă, iliberal, pentru opțiuni politice legitime)?

Este, de exemplu, informația vehiculată de Andrei Pleșu, Andrei Cornea, Mihaela Miroiu etc și de alți intelectuali și jurnaliști de frunte, că întrebarea de la Referendumul pentru Căsătorie ar fi ascuns o intenție necurată a Guvernului, ba chiar o „mișcare de subminare a intereselor naționale ale statului român" (!) – altfel spus, că la Referendum s-ar fi votat altceva decât ridicarea la nivel constituțional a definiției Căsătoriei între un bărbat și o femeie – un fake news?

2. Dacă da, cum poate o disciplină predată la gimnaziu sau la liceu să ajute la combaterea fenomenului fake news, când oameni precum Andrei Pleșu, Andrei Cornea etc etc, care se numără printre elitele intelectuale ale societății românești, sunt atât de vulnerabili în fața acestui fenomen? Sau, mai rău, contribuie (intenționat?) la propagarea de știri false?

3. Disciplina va contribui și la combaterea știrilor false lansate de tabăra celor care propun (sau impun) disciplina – sau doar la combaterea „știrilor false” lansate de oponenții lor ideologici? Altfel spus, orice afirmă cei care se află de „partea bună a istoriei” va fi, aprioric și fără verificare, „de încredere”, în vreme ce lucrurile pe care le spun, de pildă, conservatorii, creștinii, cei care nu au norocul de a se afla „de partea bună” va fi, aprioric și fără verificare, „fake news”?

Pentru că trucul de a masca cenzura și controlul libertății de exprimare sub un nume fals și pompos nu este deloc unul nou. Sloganul comuniștilor americani din vremea lui Stalin nu era „Dictatura proletariatului” – era „Pace, locuri de muncă și democrație”. La fel, nici „neoliberalii” de azi nu vor spune că vor să cenzureze libertatea de exprimare a oponenților ideologici – vor spune că vor să „combată fenomenul fake news”.

Altfel, de când disciplinele din învățământul preuniversitar sunt introduse prin proiect de lege? Bine că nu stabilim și întreaga programă școlară prin proiect de lege – sau ar trebui poate să o stabilim?

___

Comentariu de Cătălin Sturza, invitat

COMENTARIUL ESTE ASUMAT DE AUTOR
ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.