Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Dragnea, `pluri-potent` când venea vorba de controlarea palierelor în afacerile nelegale ale Tel Drum - Controla și funcționarii și afaceriștii el fiind liantul

bugetul.ro
liviu dragnea

Procurorii DNA arată în rechizitoriul din mega-dosarul de corupție al fostului lider al PSD Liviu Dragnea privind afacerile derulate de societatea Tel Drum că acesta ar fi fost liantul dintre paliere infracționale care se ocupau de mașinațiunea cu valențe penale, respectiv cel care unea mediul de afaceri cu zona funcționarilor, astfel fiind posibilă câștigarea pe bandă rulantă a licitațiilor și contractelor pentru lucrări publice.

Cocnret, procuroarea DNA Alexandra Lăncrănjan, cea care l-a anchetat și deferit justiției pe Liviu Dragnea și apropiații acestuia în mega-dosarul Tel Drum explică detaliat forma Grupului Infracțional Organizat și rafinat de Dragnea pe parcursul anilor începând încă din anul 2001.

„În sarcina inculpatului Liviu Nicolae Dragnea s-a reținut săvârșirea infracțiunilor de constituirea unui grup infracțional organizat, faptă prev și ped de art 367 alin. (1) și (2) din C. pen. cu aplicarea dispozițiilor art 5 alin. (1) C. pen., abuz în serviciu, faptă prev și ped de art 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297 alin. (1) C. pen. și art. 309 C. pen. cu aplicarea dispozițiilor art. 77 lit a) din C. pen. și ale art. 5 alin. (1) C. pen., participație improprie în forma instigării la săvârșirea fără vinovăție a infracțiunii de folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Uniunii Europene sau din bugetele administrate de aceasta ori in numele ei, faptă prev și ped de art 52 alin. (3) C. pen. rap la 47 C. pen. rap la art 181 alin. (1) și (3) din Legea nr. 78/2000 cu aplicarea dispozițiilor art 5 alin. (1) C. pen. și abuz în serviciu, faptă prev și ped de art 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297 alin. (1) C. pen. și art. 309 C. pen. cu aplicarea dispozițiilor art. 77 lit a) din C. pen. și ale art. 5 alin. (1) C. pen., toate cu aplicarea dispozițiilor art 38 alin. (1) C. pen. cu aplicarea dispozițiilor art 5 alin. (1) C. pen. constând în aceea că:

Infracțiunea de constituire a unui grup infracțional organizat

În cursul anului 2001, după obținerea funcției de președinte al consiliului județean Teleorman, Liviu Nicolae Dragnea a inițiat în calitate de lider constituirea unui grup infracțional organizat, structurat pe două paliere, respectiv un palier format din funcționari publici și un palier format din persoane din zona mediului de afaceri privat, structură care a funcționat până în noiembrie 2017 cu scopul obținerii, în mod fraudulos, a fondurilor publice, naționale și din bugetul Uniunii Europene prin comiterea unor infracțiuni care se circumscriu elementelor de tipicitate ale infracțiunilor de abuz în serviciu, folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Uniunii Europene sau din bugetele administrate de aceasta ori în numele ei, evaziune fiscală, spălarea banilor și folosirea, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații dacă sunt săvârșite în scopul obținerii de foloase necuvenite.

Principiul de funcționare al grupului presupunea că Liviu Nicolae Dragnea controlează și decide pe ambele paliere, funcționarii publici acționând în interesul mediului privat, în detrimentul interesului public.

Pentru funcționarea grupului a fost necesară privatizarea SC Tel Drum SA, transferarea acestei persoane juridice din proprietatea Consiliului Județean Teleorman, prin persoane interpuse, în patrimoniul lui Liviu Nicolae Dragnea, achiziționarea în patrimoniul Consiliului Județean Teleorman, atât din fonduri ale acestei unități administrative teritoriale cât și prin obținerea unui credit bancar, a trenului reciclator stabilizator la rece in situ care a fost închiriat și apoi înstrăinat către SC Tel Drum SA după privatizare și acordarea în perioada 2002-2005 a lucrărilor de reabilitare și întreținere a structurii rutiere aflate în administrarea Consiliului Județean Teleorman, către Tel Drum SA, fără a exista o procedură concurențială de atribuire deși societatea comercială devenise persoană juridică cu capital privat

Membrii care au constituit grupul la momentul inițial au fost: Liviu Nicolae Dragnea, președintele Consiliului Județean Teleorman, care era liderul grupului; ( ), apropiat al numitului Liviu Nicolae Dragnea și persoană care a devenit scriptic acționar majoritar al Tel Drum SA și care a acționat și ca un interpus al numitului Liviu Nicolae Dragnea în administrarea societății comerciale;

( ), la momentul inițial persoană cu funcție de conducere în Tel Drum SA care a facilitat privatizarea societății iar ulterior acționar al societății, Mugur Bățăuș și Victor Piperea, funcționari în cadrul Consiliului Județean Teleorman care au participat inițial la privatizarea Tel Drum SA iar ulterior s-au ocupat de proiectele finanțate din fonduri publice și asigurarea cadrului necesar câștigării acestor proiecte de către Tel Drum SA, acestora adăugându-li-se ( ) și ( ), oamenii de încredere ai lui Liviu Nicolae Dragnea care erau folosiți pentru orice comision.

Ulterior au fost cooptați în conducerea SC Tel Drum SA doi prieteni și foști colegi ai lui Liviu Nicolae Dragnea, respectiv ( ) și ( ), care preiau scriptic acțiunile deținute de ( ) dar nu se implică în activitatea societății.

În 2007 aderă la grupul infracțional organizat ( ), persoană din anturajul politic și cu care Liviu Nicolae Dragnea avea relații de amiciție care preia gestionarea activității curente a SC Tel Drum SA și care devine ulterior și acționar scriptic.

Totodată, având în vedere lărgirea sferei de influență, la grupul infracțional organizat aderă persoane care nu sunt direct în structura SC Tel Drum SA ci controlează alte societăți comerciale și asigură suportul necesar funcționării societății principale, aceste persoane fiind ( ) și ( ). Ceea ce este comun celor două persoane este subordonarea atât față de liderul grupului, Liviu Nicolae Dragnea cât și față de persoanele care asigură conducerea SC Tel Drum SA.

În cadrul grupului infracțional organizat Liviu Nicolae Dragnea conduce structura infracțională, fiind singurul care leagă palierul administrației publice de mediul de afaceri. Acesta deține de facto SC Tel Drum SA și stabilește modificările în conducerea formală a societății. Liviu Nicolae Dragnea exercită un control strict asupra activității celorlalți membri ai grupului infracțional organizat și asupra autorității publice pe care o conduce, orice decizie fiind luată cu informarea acestuia și acordul său. Acesta asigură acordarea contractelor finanțate din fonduri publice, la nivelul județului Teleorman către SC Tel Drum SA și celelalte persoane juridice deținute de grupul infracțional organizat, spre exemplu SC ( ) SRL, SC ( ) SRL sau SC ( ) (....) SA. (....) .

( ) a funcționat ca interpus al lui Liviu Nicolae Dragnea, prima sa atribuție în cadrul grupului infracțional organizat fiind de a prelua scriptic SC Tel Drum SA.

Acesta transmite către ceilalți membri ai grupului infracțional organizat problemele pe care trebuie să le rezolve în interesul formațiunii politice din care face parte alături de Liviu Nicolae Dragnea precum și lucrările care constituie o prioritate din punct de vedere al capitalului electoral. ( ) controlează

o parte din societățile comerciale utilizate de grupul infracțional organizat dar în același timp păstrează o parte din acțiunile de la SC Tel Drum SA, fiind omul de încredere al lui Liviu Nicolae Dragnea, aspect ce reiese și din faptul că mediază conflicte între ceilalți membri. Acesta furnizează fonduri obținute din activitatea grupului infracțional organizat către formațiunea politică din care face parte Liviu Nicolae Dragnea. În plus, utilizează societățile comerciale în vederea satisfacerii necesităților curente ale grupului infracțional organizat, fie pentru reglarea situațiilor financiare, furnizarea utilajelor, participarea la activități lucrative precum executarea contractelor de deszăpezire acordate către SC Tel Drum SA.

Rolul lui ( ) în cadrul grupului infracțional organizat a fost în primul rând unul eminamente tehnic încă de la constituire, acesta ajutând la preluarea SC Tel Drum SA. ( )

controlează și gestionează partea tehnică a activității, i se furnizează cu precădere informațiile nepublice privind contractele de lucrări, pune la punct detaliile privind obiectivele de investiții cu funcționarii publici, se ocupă de executarea lucrărilor, negociază cu societățile partenere, stabilește care dintre societățile controlate de grupul infracțional organizat se interpune în lucrările publice și modul în care participă acestea la licitații sau în asocieri, controlează o parte din societățile din sfera de influență a grupului infracțional organizat, este o sursă de încredere pentru Liviu Nicolae Dragnea, în mod direct sau prin intermediul (....)ui acestuia, ( ), furnizând informații și date cu

privire la ceea ce se întâmplă în SC Tel Drum SA și la divergențele dintre ceilalți membri ai grupului infracțional organizat, precum și date despre situația grupului. De asemenea, acesta satisface toate solicitările care privesc îmbunătățirile construcțiilor utilizate de familia Dragnea.

( ) și ( ) îndeplinesc rolul de ”om bun la toate” pentru Liviu Nicolae Dragnea. Aceștia ocupă diferite funcții în aparatul administrației publice, controlează o parte din societățile grupului infracțional organizat, fac diferite comisioane cotidiene pentru familia Dragnea. ( ) preia în numele lui Liviu Nicolae Dragnea acțiuni în diferite societăți de interes, găsește oamenii potiviți pentru ocuparea funcțiilor în afacerile controlate de Liviu Nicolae Dragnea, are activități de șofer, îi face rost de diferite bunuri, are afaceri directe cu SC Tel Drum SA. ( ) controlează o parte din societățile comerciale ale grupului infracțional organizat, obține fonduri publice prin aceste societăți, este interfața lui Liviu Nicolae Dragnea stabilind întâlniri, facilitând audiențe, transmite mesajele lui Liviu Nicolae Dragnea către terți, se ocupă de organizarea activităților recreative ale acestuia, remite sume de bani către ceilalți membri ai familiei Dragnea.

( ) gestionează activitatea curentă a SC Tel Drum SA, cunoscând în amănunt întinderea activității grupului infracțional organizat și gestionând societățile comerciale pe care le foloseau, ocupându-se de înființarea lor, furnizarea de fonduri, modificările în structura acționariatului, cui i se plăteau banii, ce contracte încheiau, dând indicații celorlalți membri ai grupului infracțional organizat cu privire la ce trebuie să execute, discută cu partenerii de afaceri și încheie înțelegeri cu aceștia, în special cu alți operatori economici care doreau contracte în zona de influență a grupului infracțional organizat, utilizează informațiile nepublice pentru identificarea oamenilor potriviți să ocupe diferite funcții publice, se ocupă de acoperirea cheltuielilor generate de activitatea politică și asigură transferul beneficiilor către membrii grupului infracțional organizat.

( ) a interpus societățile pe care le-a înființat sau le-a preluat în lucrările publice atunci când nu era oportun pentru SC Tel Drum SA să participe, era subordonat conducerii societății principale și îndeplinea servicii pentru aceștia, ajuta la reglarea situației comerciale atunci când era necesar și folosea SC ( ) SRL pentru obținerea, în mod fraudulos, cu ajutorul celorlalți membrii ai grupului infracțional organizat, de contracte finanțate din fonduri publice, furniza facturi sau alte documente necesare pentru a păstra aparența legalității procedurilor de stabilire a prețurilor și îndeplinirii condițiilor în procedurile de atribuire, în acest sens fiind trimis în judecată în dosarul 440/P/2017 al Direcției Naționale Anticorupție.

În ceea ce privește rolul pe care ( ) îl avea în cadrul grupului infracțional organizat acesta se ocupa în mod direct de o parte dintre societățile controlate de grup, furniza, prin donații, fonduri pentru formațiunea politică din care Liviu Nicolae Dragnea făcea parte, rezolva problemele grupului infracțional organizat atunci când erau înființate societăți noi, se schimbau structuri de conducere sau existau probleme de comunicare, era principalul liant și furnizor de informații pentru Liviu Nicolae Dragnea, prin intermediul lui ( ), având un cuvânt de spus în modificările din conducerea societății și ajuta la transferul beneficiilor către membrii grupului infracțional organizat prin intermediul societăților comerciale controlate. De asemenea, atunci când se decidea ca societatea ( ) să participe la licitații în locul SC Tel Drum SA persoana care se ocupa de îndeplinirea acestor sarcini era ( )”, se arată în rechizitoriul transmis instanței de judecată.

Funcționarii lui Dragnea

„SC Tel Drum SA era principala societate comercială din grupul infracțional organizat, capitalizată masiv și care era folosită pentru participarea la licitații publice și obținerea contractelor de lucrări, pentru distribuirea capitalului către celelalte societăți comerciale și membrii grupului infracțional organizat, funcționa ca garant pentru firmele controlate de grup, furniza bunuri și servicii pentru acestea, achiziționa bunuri mobile și imobile care erau folosite de membrii persoane fizice din grupul infracțional organizat și transfera dreptul de proprietate asupra bunurilor mobile și imobile către aceiași membri.

Funcționarii publici Bățăuș Mugur și Piperea Victor au asigurat inițial preluarea SC Tel Drum Sa și achiziționarea și înstrăinarea utilajului de reciclare, controlau cele 2 departamente din Consiliul Județean Teleorman care se ocupau de investiții, întocmeau toate documentele necesare pentru licitațiile publice, controlau toate elementele tehnice necesare, readctau documentele pentru licitațiile publice, numeau membrii comisiilor, întocmeau drafturile de hotărâri de consiliu județean, rezolvau toate aspectele problematice ce puteau să apară în direcționarea fondurilor publice către societățile controlate de grupul infracțional organizat, furnizau informații nepublice către ceilalți membri ai grupului infracțional organizat, modificau documentele tehnice atunci când acestea nu erau favorabile câștigării licitațiilor de către SC Tel Drum SA.

Activitatea infracțională a fost concepută în etape, în funcție de structura unității administrativ teritoriale, a societăților controlate de membrii grupului infracțional organizat și de funcțiile și influența pe care aceștia le-au dobândit, creșterea activității și dimensiunii grupului necesitând crearea și implicarea în activitatea infracțională a unui număr mare de societăți comerciale astfel încât să poată fi interpuse în procedurile de atribuire a contractelor publice, să fie utilizate pentru crearea de circuite comerciale și financiare și asigurarea transferului beneficiilor materiale către membrii grupului infracțional organizat, acestea fiind gestionate de ( ).

Modul de acțiune al grupului infracțional organizat a presupus asigurarea câștigării de către SC Tel Drum SA a contractelor de lucrări finanțate din fonduri publice, în special în cazul Consiliului Județean Teleorman, prin folosirea influenței de care se bucurau membrii grupului infracțional organizat și funcțiilor ocupate de unii dintre aceștia, prin furnizarea informațiilor confidențiale privind licitațiile publice înainte de momentul publicării anunțurilor și prin inserarea condițiilor restrictive în caietele de sarcini, utilajul pe care Consiliul Județean Teleorman l-a înstrăinat către SC Tel Drum SA fiind unul dintre criteriile de calificare în cazul lucrărilor de

reabilitare a drumurilor județene. Activitatea grupului a presupus obținerea în mod preferențial și fraudulos de finanțări din bugetul national, prin intermediul inculpatului Liviu Dragnea Nicolae și obținerea în mod nelegal de fonduri din bugetul Uniunii Europene prin furnizarea de documente false și inexacte, atât în cazul în care beneficiarul fondurilor era într-o primă etapă unitatea administrativ teritorială (care ulterior direcționa fondurile către Tel Drum SA) cât și în cazul în care beneficiarul fondurilor era în mod direct una dintre societățile comerciale controlate de membrii grupului infracțional organizat. Tot în scopul pentru care a fost constituit grupul infracțional organizat membrii acestuia au derulat activități ilicite care constau în facilitarea și intermedierea numirilor unor persoane fizice în funcții din cadrul administrației centrale, prin intermediul membrilor grupului infracțional organizat care administra SC Tel Drum SA, furnizarea de fonduri pentru formațiunea politică din care Liviu Nicolae Dragnea face parte, prin donații ale membrilor grupului infracțional organizat și ale societăților controlate de aceștia. Prin prisma influenței pe care Liviu Nicolae Dragnea o avea la nivelul administrației centrale și în sfera politică a fost asigurat accesul la informații confidențiale/nepublice din cadrul instituțiilor administrației centrale și furnizarea de documente cu caracter confidențial către membrii grupului infracțional organizat din mediul privat.

Datorită modalității de concepere a activității infracționale, grupul infracțional organizat a funcționat și s-a extins în funcție de structura Consiliului Județean Teleorman, persoană juridică care administra fondurile publice și în funcție de structura societății comerciale care era utilizată pentru obținerea în mod fraudulos a acestor fonduri, pe perioada de existență a grupului infracțional organizat atribuțiile de serviciu ale membrilor grupului fiind exercitate în beneficiul persoanei juridice și în beneficiul membrilor grupului infracțional organizat. Structura grupului a permis o interacțiune ușoară între membrii acestuia, fiind de foarte multe ori disimulată prin prisma atribuțiilor de serviciu ale acestora, inculpații Mugur Bățăuș și Victor Piperea conducând direcții din cadrul Consiliului Județean Teleorman și fiind subordonați numitului Liviu Dragnea iar reprezentanții din mediul privat putând cu ușurință să interacționeze deoarece aveau întotdeauna contracte în curs de executare.

Pe durata de existență a grupului infracțional organizat mai multe persoane din cadrul instituțiilor publice și din sfera comercială privată au efectuat activități care se circumscriu actelor de ajutor pentru grupul infracțional organizat.

Totodată, pe perioada de derulare a activității grupului infracțional organizat, membrii acestuia au beneficiat de informații nepublice din cadrul instituțiilor la nivel local și central, precum note de fundamentare și caiete de sarcini pentru licitații viitoare ce se aflau în procedură 29

de avizare internă (cum este cazul Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale), corespondență între unitățile administrativ teritoriale și Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene (în cadrul obiectivelor ce se doreau a fi finanțate din PNDL), liste privind proiectele depuse pentru finanțare, documente solicitate de autoritățile judiciare de la instituțiile publice în cursul urmăririi penale (cum este cazul ANCPI), documente identificate cu ocazia perchezițiilor domiciliare efectuate la sediile persoanelor juridice de drept privat. În plus, conform înscrisurilor ridicate cu ocazia perchezițiilor domiciliare, membrii grupului infracțional organizat, propuneau și facilitau numirea în funcții publice a persoanelor cu care aveau relații apropiate. (( )

Membrii grupului infracțional organizat au avut avantaje patrimoniale și nepatrimoniale directe din activitatea ilicită, în primul rând faptul că obțin fonduri cu aparență licită deoarece banii din contractele obținute fraudulos se transferă cu ușurință între persoanele juridice. Prin multitudinea de persoane juridice interconectate și controlate de membrii grupului infracțional organizat aceștia asigură transferul de bani către persoanele fizice fie prin dividende, fie cu titlu de salariu.

Grupul infracțional organizat oferă și alte beneficii, în cazul funcționarilor publici le asigură continuitate în funcțiile de conducere în cadrul instituțiilor publice, influență în rândul celorlalți funcționari și suplimentarea veniturilor prin activități în beneficiul societăților comerciale controlate de membrii grupului infracțional organizat”, se mai arată în dosar.

Curgeau banii în conturile familiei Dragnea

„( ), ( ), ( ), ( ) și ( ) au obținut contracte preferențiale prin intermediul societăților comerciale și beneficii patrimoniale directe, transferate fie sub formă de dividende și drepturi salariale fie sub formă de bunuri mobile și imobile pe care le utilizează dar care figurează în patrimoniul societăților comerciale Liviu Nicolae Dragnea, în mod direct sau prin persoane apropiate lui (( ), fosta (soție )) a obținut sume de bani sau bunuri mobile și imobile pe care le utilizează, precum și diverse servicii în interes personal, al familiei sale sau al formațiunii politice din care face parte, respectiv donații de la membrii grupului infracțional organizat și de la societățile controlate de aceștia către filiala ( ) Teleorman (circa 2,5 milioane de lei în anul 2009), transferul părților sociale din mai multe societăți care sunt controlate de membrii grupului infracțional organizat către (....) său, sume periodice către (....) său cu titlu de salariu de la ( ) SRL,(....) 2010 SRL, ( ) și dividende încasate de acesta de la(....) 2010 SRL și ( ), sume periodice cu titlu de chirie încasate personal de Liviu Nicolae Dragnea și de fosta (....) de la SC Hotel (....) SA (atât pentru spațiul comercial deținut de Liviu Nicolea Dragnea în perioada 2009-2012 cât și pentru imobilul hotel deținut de fosta (....) a acestuia și ulterior de Liviu Nicolae Dragnea), prețul unor vânzări de bunuri imobile de către Liviu Nicolae Dragnea către societățile controlate de membrii grupului infracțional organizat (la valori supraevaluate cum este cazul tranzacției cu ( ) din anul 2011), folosirea de bunuri mobile de către (....) său (autoturismul deținut de ( ) SRL și a cărui îmbunătățire tehnică a fost achitată de Tel Drum SA) sau folosirea de bunuri imobile tot de către acesta (imobilul din Turnu Măgurele proprietate a Tel Drum SA).

Tot prin intermediul grupului infracțional organizat Liviu Nicolae Dragnea putea utiliza locurile de pescuit și domeniile de vânătoare pentru derularea diferitelor activități recreative cu persoane din zona de influență politică dar acestea erau totodată locuri în care membrii grupului infracțional organizat se puteau întâlni chiar în perioada în care erau acordate contracte publice”, ami arată magistratul de anchetă.

Abuzul lui Dragnea

„Infracțiunea de abuz în serviciu raportată la proiectul ”Reabilitare DJ 701, limita - Dâmbovița Gratia - Poeni - Siliștea - Scurtu Mare - Slăvești - Ciolănești - Zabreasca - Dobrotești, km 44+ 240- 104 + 890 (55.450 km) SMIS 1099”

În perioada 2008-2009 împreună cu inculpatul Mugur Bățăuș și cu ajutorul inculpaților Piperea Victor, ( ) și ( ), în exercitarea atribuțiilor de serviciu, în calitate de președinte al

Consiliului Județean Teleorman, ulterior obținerii finanțării pentru proiectul "Reabilitare DJ 701, limita - Dâmbovița Gratia - Poeni - Siliștea - Scurtu Mare - Slăvești - Ciolănești - Zabreasca - Dobrotești, km 44+ 240- 104 + 890 (55.450 km) SMIS 1099”, cu intenție, cunoscând faptul că documentația tehnică a fost modificată, că lungimea drumului este inexactă și că SC Tel Drum SA a beneficiat de informații nepublice cu privire la procedura de atribuire a contractului de lucrări, Liviu Nicolae Dragnea, prin încălcarea dispozițiilor art 103 alin. (2) și art 104 alin. (4) și (6) din legea nr 215/2001 (în forma în vigoare la data săvârșirii faptei), art 3 alin. (2), art 22 alin. (1) rap la art 21 alin. (2), art 23 alin. (1) art 44 alin. (1) și (4) și art 45 din legea nr. 273/2006 (în forma în vigoare la data săvârșirii faptei), cunoscând caracterul nelegal al acțiunilor sale a emis și semnat hotărâri și dispoziții, respectiv hotărârea nr. (....)31.10.2008, hotărârea nr. (....)31.10.2008 și dispoziția nr. (....) 08.05.2009, acte indispensabile pentru derularea procedurii de atribuire a contractului de lucrări în proiectul ”Reabilitare DJ 701, limita - Dâmbovița Gratia - Poeni - Siliștea - Scurtu Mare - Slăvești - Ciolănești - Zabreasca - Dobrotești, km 44+ 240- 104 + 890 (55.450 km) SMIS 1099” deoarece prin aceste acte s-au aprobat indicatorii financiari și obținerea fondurilor necesare, s-a demarat procedura de achiziție publică, s-au numit și au funcționat colectivul de întocmire a documentației și comisia de evaluare, în plus a determinat colectivul de specialiști format din (....), (....) și (....), care au acționat fără vinovăție, să introducă în documentația de atribuire, cu încălcarea dispozițiilor art 2 lit a), b), f), art 25 alin. (1), art 35 alin. (2) și (5) și art 38 alin. (1) din OUG nr. 34/2006, condiții restrictive prin impunerea executării balastului stabilizat la rece in situ și prin obligația de a deține un tren reciclator stabilizator la rece in situ și comisia de evaluare, cu excepția președintelui comisiei Mugur Bățăuș care a acționat cu intenție, compusă din (....), care au acționat fără vinovăție, să evalueze ofertele pe baza documentației sus-amintite și cu încălcarea dispozițiilor art 2 lit a), b), f), art 25 alin. (1), art 35 alin. (2) și (5) și art 38 alin. (1) din OUG nr. 34/2006 să întocmească procesele verbale nr. (....)și raportul procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică nr. (....)30.07.2009 desemnând câștigător al licitației publice pe SC Tel Drum SA și în acest mod cauzând un prejudiciu bugetului public în cuantum de 25.600.927 lei (diferența dintre prețul ofertat de Tel Drum SA și prețul cel mai mic ofertat), această sumă constituind un beneficiu necuvenit pentru firma câștigătoare SC Tel Drum SA care a încheiat acordul contractual nr. (....) /30.10.2009”, notează DNA referitor la această faptă pretins comisă de ex-șeful CJ Teleorman.

Dragnea a știut mereu că săvârșește infracțiuni

„Infracțiunea de participație improprie în forma instigării la săvârșirea fără vinovăție a infracțiunii de folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Uniunii Europene sau din bugetele administrate de aceasta ori in numele ei.

În anul 2009, în calitate de reprezentant al Consiliului Județean Teleorman, cu ajutorul inculpaților Mugur Bățăuș și Marin Predescu, pe perioada derulării proiectului ”Reabilitarea drumului județean DJ 506 Cervenia Vitănești Băbăița km 17+40- km 58+000”, cu intenție, a executat acte de instigare și acte de complicitate determinând astfel funcționarul desemnat din cadrul consiliului județean Teleorman, (....), să depună la data de 17.06.2009, la ADR Sud Muntenia, fără vinovăție, documente false și inexacte, respectiv proiectul tehnic al (....) SA în care au fost modificate fraudulos, după predarea lui în data de 23.03.2009 la Consiliul Județean Teleorman, memoriul tehnic partea scrisă, profilul transversal tip, listele de cantități și consumuri, anexa 3 suprastructură, devizul general, centralizatoarele, devizul financiar, confidențialul, planșele desenate profil transversal PTT1, PTT02, PTT03, design tehnic și plan de execuție, caiete de sarcini, prin inserarea metodei de stabilizare a balastului in situ (în vederea favorizării SC Tel 32

Drum SA prin asigurarea câștigării contractului de lucrări), falsificarea semnăturii și ștampilei verificatorului de proiect, modificarea elementelor cantitative și creșterea costului proiectului de la 12.775.270 euro la 14.132.923 euro și hotărârea consiliului județean Teleorman nr. (...) 11.06.2009 semnată de Liviu Nicolae Dragnea prin care s-a aprobat documentația tehnică și indicatorii tehnico-economici în baza proiectului falsificat, prin aceste acțiuni obținându-se, pe nedrept, finanțarea de 62.482.442, 49 lei (din care 6.930.138 euro din bugetul UE), inculpatul Liviu Nicolae Dragnea semnând contractul de finanțare la data de 15.10.2009. Inculpatul Liviu Nicolae Dragnea, utilizând influența sa în cadrul grupului infracțional în calitate de lider al grupului și funcția de președinte al Consiliului Județean Teleorman, a stabilit și a fost de acord cu modificarea documentației tehnice astfel încât să prevadă stabilizarea balastului in situ și să fie mărită valoarea proiectului, transmiterea și asigurarea îndeplinirii acestor activități fiind în sarcina inculpaților Mugur Bățăuș și Marin Predescu, a stabilit și a fost de acord cu furnizarea informațiilor confidențiale și participarea inculpatului ( ) la prezentarea proiectului tehnic apoi a emis și semnat hotărârea nr. (...) din data de 11.06.2009 a Consiliului Județean Teleorman prin care a modificat hotărârea nr. (..) 27.02.2008 de aprobare a proiectului "Reabilitarea DJ 506 Cervenia - Vitănești - Băbăița, km 17+400 - km 58+000 (40,600)” consemnând valoarea stabilită prin proiectul tehnic și a emis și semnat hotărârea nr. (...) din data de 11.06.2009 a Consiliului Județean Teleorman prin care s-a aprobat documentația tehnică pentru obiectivul ”Reabilitarea DJ 506 Cervenia - Vitănești - Băbăița, km 17+400 - km 58+000 (40,600)” în faza proiect tehnic și s-au aprobat indicatorii tehnico-economici pentru acel obiectiv deși cunoștea că aceste documente sunt false.

Infracțiunea de abuz în serviciu raportată la proiectul ”Reabilitarea drumului județean DJ 506 Cervenia Vitănești Băbăița km 17+40- km 58+000”

În perioada 2009-2010, cu ajutorul inculpaților Mugur Bățăuș, Predescu Marin, ( ) și ( ), în exercitarea atribuțiilor de serviciu, în calitate de președinte al Consiliului Județean Teleorman, ulterior obținerii finanțării pentru proiectul ”Reabilitarea drumului județean DJ 506 Cervenia Vitănești Băbăița km 17+40- km 58+000”, cu intenție, cunoscând faptul că documentația tehnică și valoarea proiectului au fost modificate fraudulos și că SC Tel Drum SA a beneficiat de informații nepublice cu privire la procedura de atribuire a contractului de lucrări, inculpatul Liviu Nicolae Dragnea, prin încălcarea dispozițiilor art 103 alin. (2) și art 104 alin. (4) și (6) din legea nr 215/2001 (în forma în vigoare la data săvârșirii faptei), art 3 alin. (2), art 22 alin. (1) rap la art 21 alin. (2), art 23 alin. (1) art 44 alin. (1) și (4) și art 45 din legea nr. 273/2006 (în forma în vigoare la data săvârșirii faptei), cunoscând caracterul nelegal al acțiunilor sale, a emis și semnat hotărâri și dispoziții, respectiv hotărârea nr. (....)11.06.2009, hotărârea nr. (....)11.06.2009, dispoziția nr. (....)22.03.2010, dispoziția nr. (....).03.2010, dispoziția nr. (....)/31.03.2010, dispoziția (....)31.03.2010, acte indispensabile pentru derularea procedurii de atribuire a contractului de lucrări în proiectul "Reabilitarea drumului județean DJ 506 Cervenia Vitănești Băbăița km 17+40- km 58+000” deoarece prin acestea s-au aprobat indicatorii financiari și obținerea fondurilor necesare, s-a demarat procedura de achiziție publică, s-au numit și au funcționat colectivul de întocmire a documentației și comisia de evaluare, a determinat colectivul de specialiști format din (....), care au acționat fără vinovăție, să introducă în documentația de atribuire, cu încălcarea dispozițiilor art 2 lit a), b), f), art 25 alin. (1), art 35 alin. (2) și (5) și art 38 alin. (1) din OUG nr. 34/2006, condiții restrictive prin impunerea executării balastului stabilizat la rece in situ și prin obligația de a deține un tren reciclator stabilizator la rece in situ și a determinat comisia de evaluare, compusă din (....), care a acționat fără vinovăție, să evalueze ofertele pe baza documentației sus-amintite și cu încălcarea dispozițiilor art 2 lit a), b), f), art 25 alin. (1), art 35 alin. (2) și (5) și art 38 alin. (1) din OUG nr. 34/2006 să întocmească procesele verbale nr. (....), raportul intermediar al procedurii și raportul procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică nr. 5724/07.06.2010 desemnând câștigător al licitației publice pe SC Tel Drum SA și cauzând un prejudiciu bugetului public în cuantum de 5.742.872,19 lei (diferența dintre devizul real prevăzut în proiect și devizul modificat), această sumă constituind un beneficiu necuvenit pentru firma câștigătoare SC Tel Drum SA”, se mai arată în rechizitoriul ajuns pe masa judecătorilor de la Tribunalul București.

Mega dosarul Tel Drum

În 17 octombrie anchetatorii de la DNA au stabilit trimiterea în judecată a celor anhcetați în mega-dosarul de corupție, Tel Drum, respectiv:

LIVIU NICOLAE DRAGNEA, la data faptelor președintele Consiliului Județean Teleorman, pentru săvârșirea infracțiunilor de:

- constituirea unui grup infracțional organizat,

- abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit (două fapte),

- instigare la săvârșirea fără vinovăție a infracțiunii de folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene, comisă în forma participației improprii,

MUGUR BĂȚĂUȘ, la data faptelor funcționar în cadrul Consiliului Județean Teleorman, pentru săvârșirea infracțiunilor de:

- constituirea unui grup infracțional organizat,

- abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

- complicitate la săvârșirea fără vinovăție a infracțiunii de folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene, comisă în forma participației improprii,

- complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

VICTOR PIPEREA, la data faptelor funcționar în cadrul Consiliului Județean Teleorman, pentru săvârșirea infracțiunilor de:

- constituirea unui grup infracțional organizat,

- complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

MARIN PREDESCU, la data faptelor funcționar în cadrul Consiliului Județean Teleorman, pentru săvârșirea infracțiunilor de:

- complicitate la săvârșirea fără vinovăție a infracțiunii de folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene, comisă în forma participației improprie,

- complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

SC TEL DRUM SA, pentru săvârșirea infracțiunilor de:

- constituirea unui grup infracțional organizat,

- evaziune fiscală, în formă continuată,

- complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit (două fapte).

Persoană fizică, apropiată a primului menționat, acționar majoritar (scriptic) al SC Tel Drum SA, pentru săvârșirea infracțiunii de constituirea unui grup infracțional organizat,

Persoană fizică, la data faptei asociat și administrator al unor societăți comerciale, pentru săvârșirea infracțiunii de constituirea unui grup infracțional organizat,

Persoană fizică, la data faptei reprezentant al unei societăți comerciale, pentru săvârșirea infracțiunii de constituirea unui grup infracțional organizat,

Persoană fizică, la data faptelor reprezentant al SC Tel Drum SA, pentru săvârșirea infracțiunilor de:

- constituirea unui grup infracțional organizat,

- complicitate la două infracțiuni de abuz în serviciu, cu obținere de foloase pentru sine sau pentru altul,

Persoană fizică, la data faptelor reprezentant al SC Tel Drum SA, pentru săvârșirea infracțiunilor:

- constituirea unui grup infracțional organizat,

- evaziune fiscală, în formă continuată,

- complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit (două fapte),

În rechizitoriul transmis Tribunalului bucurești anchetatorii notează că inculpatul Liviu Nicolae Dragnea, președinte al Consiliului Județean Teleorman, ar fi inițiat un grup infracțional organizat din care ar fi făcut parte funcționari din administrația locală, administratori/reprezentanți ai firmei SC Tel Drum SA și ai altor societăți comerciale.

Grupul ar fi acționat în perioada 2001-2017 în scopul de a obține, în mod fraudulos, sume importante din contractele finanțate din fonduri publice (naționale și europene), prin infracțiuni de abuz în serviciu, de fraudare a fondurilor europene, de evaziune fiscală și folosirea de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații.

Sub coordonarea și decizia inculpatului Liviu Nicolae Dragnea, în cadrul grupului, funcționarii publici ar fi acționat în interesul unor societăți private. Pentru funcționarea grupului ar fi fost necesară privatizarea SC Tel Drum SA, trecerea ei din proprietatea Consiliului Județean Teleorman, prin persoane interpuse, în patrimoniul lui Liviu Nicolae Dragnea, achiziționarea din fonduri publice a unui utilaj special de asfaltare și atribuirea, în mod discreționar, a contractelor de reabilitare a drumurilor din județ către Tel Drum SA.

SC Tel Drum SA ar fi fost principala societate comercială din grup, capitalizată masiv și folosită la obținerea contractelor de lucrări, pentru distribuirea capitalului către celelalte societăți comerciale și membrii grupului, pentru achiziționarea de bunuri mobile și imobile care sunt utilizate de membrii grupului, precum și pentru a transfera dreptul de proprietate asupra bunurilor mobile și imobile către aceiași membri.

Una dintre infracțiunile săvârșite în scopul pentru care a fost constituit grupul ar fi constat în adjudecarea nelegală, de către firma Tel Drum SA, a unui contract de reabilitare a 55 km de drum județean din Teleorman, DJ 701, în valoare de 114.263.011 lei, dintre care suma de 13.772.603 euro provenea din fonduri europene. În acest context, în calitate de reprezentant al Consiliului Județean Teleorman, inculpatul Liviu Nicolae Dragnea ar fi emis și semnat hotărâri și dispoziții, cu încălcarea legii, acte indispensabile pentru procedura de atribuire a contractului care, între altele, au inclus o condiție restrictivă ce avantaja SC Tel Drum SA.

Cu ajutorul altor două persoane din grup, respectiv inculpații Mugur Bățăuș și Victor Piperea, acesta s-ar fi asigurat că firma Tel Drum beneficiază de date confidențiale ce au avantajat-o la obținerea contractului și că în documentele pentru licitație au fost incluse condițiile restrictive, inclusiv cerința ca metoda obligatorie de stabilizare a balastului să fie varianta la rece in situ.

În mod similar, în calitate de reprezentant al Consiliului Județean Teleorman, inculpatul Liviu Nicolae Dragnea ar fi făcut demersuri și ar fi contribuit la adjudecarea, de către firma Tel Drum SA, a unui contract de reabilitare a peste 50 km din DJ 506, un alt drum județean din Teleorman, în valoare de 62.482.442 lei, dintre care suma de 6.930.138 euro provenea din fonduri europene.

În vederea finanțării acestui proiect și asigurării câștigării licitației de către SC Tel Drum SA, inculpatul Liviu Nicolae Dragnea, cu ajutorul a doi funcționari publici, Mugur Bățăuș și Predescu Marin, ar fi obținut modificarea ilegală a proiectului tehnic, prin introducerea de condiții restrictive (cerința ca metoda obligatorie de stabilizare a balastului să fie varianta la rece in situ) și majorarea devizului lucrărilor aferente contractului de reabilitare a drumului. De asemenea, cu ajutorul celorlalți doi anterior menționați, l-ar fi determinat pe funcționarul desemnat cu predarea documentelor să folosească înscrisuri false și inexacte la organismul intermediar ADR Sud Muntenia, obținând astfel în mod injust finanțarea.

Cu referire la cele două contracte de reabilitare drumuri județene din Teleorman, prejudiciul creat în dauna bugetului public ar fi de:

- 25.600.927 lei privind contractul DJ 701 (diferența dintre prețul ofertat de Tel Drum SA și prețul cel mai mic ofertat) ,

- 5.742.872 lei contractul DJ 506 (diferența dintre devizul real prevăzut în proiect și devizul modificat).

Însumate, cele două valori reprezintă prejudiciu în dauna bugetului de stat și concomitent beneficiu necuvenit pentru firma câștigătoare SC Tel Drum SA, respectiv 31.343.799 lei.

În ceea ce privește infracțiunea ce aduce atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene raportat la proiectul ”Reabilitarea drumului județean DJ 506, paguba reținută reprezintă întreaga valoare a proiectului, respectiv 62.482.442 lei.

În plus, în vederea sustragerii de la plata obligațiilor fiscale, SC Tel Drum SA, prin reprezentantul său, ar fi simulat, cu ajutorul unor firme cu comportament de tip fantomă, operațiuni comerciale fictive pe care le-a înregistrat în documentele contabile în perioada 2010-2012. În acest fel, SC Tel Drum SA s-ar fi sustras de la plata sumei totale de 1.229.388 lei, reprezentând TVA și impozit pe profit.

Ministerul Dezvoltării Regionale prin Administrația Publice și Fondurilor Europene, precum și Ministerul Finanțelor – Agenția Națională de Administrare Fiscală s-au constituit părți civile în cauză. Consiliul Județean Teleorman nu s-a constituit parte civilă în procesul penal.

Pentru recuperarea prejudiciilor, în cauză s-au dispus măsuri asigurătorii.

Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului București, cu propunere de a se menține măsurile asiguratorii.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.