Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

3.000 de acţiuni de control ale Protecţiei Consumatorilor în 2023, cu 500 mai multe decât în 2022

captura YouTube
ANPC controale

Comisarii de la Protecţia Consumatorilor au efectuat, în anul 2023, cu 500 mai multe acţiuni de control decât în 2022, adică 3.085, faţă de 2.561, valoarea amenzilor încasate fiind de aproape trei ori mai mare, aproape 900.000 de euro, a informat vineri, în conferinţă de presă, comisarul şef al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Bihor, Giani Bura, în raportul prezentat chiar de Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor.

"Angajaţii instituţiei noastre au realizat 3085 de acţiuni de control, în 2023, comparativ cu 2.561, în anul 2022, fiind încasată, din amenzi, o sumă de aproape 900.000 de euro, adică 4,5 milioane de lei, în timp ce în anul 2022, s-a încasat doar 1,6 milioane de lei. Din totalul încasărilor din 2023, cea mai mare sumă a fost realizată din sancţiunile aplicate în supermarketuri (508 amenzi, 1,6 milioane de lei)", a declarat, în conferinţă de presă, Giani Bura.

Potrivit acestuia, două activităţi noi au intrat în anul 2023 în responsabilităţile comisarilor de la Protecţia Consumatorului, anume controlul voluntar la operatorii economici şi verificările automarfarelor cu mărfuri second-hand la frontiera cu Ungaria.

Controlul voluntar la operatorii economici este un proiect al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), prin care agenţii economici pot să solicite un control la propria firmă, pentru a constata deficienţe şi a oferi recomandări. Au fost în jur de 30 de controale de acest tip, în anul 2023.

"Feed-back-ul este bun, pentru că nu se sancţionează, avem un contact direct cu operatorul, care poate beneficia de o discuţie foarte liberă şi cu consiliere privind anumite aspecte. Am avut în jur de 30 de asemenea acţiuni, dar avem şi cereri de consiliere, în creştere, mai ales pentru ordinul 201 al ANPC privind valoarea nutriţională, care este obligatorie pe produse alimentare şi în meniurile celor din Horeca, dar şi pentru evidenţierea celor 16 alergeni", a precizat Giani Bura.

Verificările automarfarelor cu mărfuri second-hand la frontieră a demarat în vara lui 2023, alături de poliţiştii de frontieră şi comisarii Gărzii de Mediu. Din cele 213 acţiuni de verificare în PTF Borş II, 190 de transporturi au fost respinse de la frontieră şi interzisă intrarea în ţară. Valoarea totală a bunurilor respinse este de circa şase milioane de lei.

"Ce este foarte important este că trebuie să aibă documente de curăţare, de dezinfecţie şi dezinsecţie. Nu ne impresionează doar trei documente ci şi faptic, pentru ca lucrurile să fie aplicate. Degeaba are certificat de curăţare, dacă produsele sunt murdare", a precizat Giani Bura. Potrivit acestuia, în acest scop se lucrează zilnic în vamă cu 8 - 10 angajaţi.

Pe lângă aspectele de mai sus, comisarii au desfăşurat acţiuni intense de verificare în supermarketurile din judeţ, 392 de controale, având de anul trecut şi permisiunea de a face cunoscute numele şi locaţia celor cu deficienţe. Au fost aplicate 569 sancţiuni contravenţionale, 61 avertismente şi 508 amenzi in valoare totală încasată de 1.582.250 lei.

Deşi reclamaţiile au scăzut ca număr de la 2.307 în 2022, la 2.038 în anul 2023, s-a constatat o creştere a reclamaţiilor pe servicii şi produse nealimentare comercializate online (1.748).

"Mesajul meu către consumatori este să fie foarte atenţi la site-uri, să aibă date de contact, termeni şi condiţii de returnare, să vadă unde are sediu societatea comercială şi dacă nu au aceste date esenţiale, cu număr de telefon, adresă de email, să refuze să achiziţioneze produsele online de pe aceste site-uri", a precizat Giani Bura.

În cazul reclamaţiilor privind cumpărături dintr-o altă ţară europeană, există Centrul european al consumatorilor, care poate veni în ajutorul consumatorilor, a adăugat el.

Nu în cele din urmă, informarea cetăţenilor a fost un alt obiectiv important din anul trecut, mult mai evidentă şi mai consistentă decât în anii anteriori.

Comisarul şef Giani Bura a prezentat, în încheiere, sediul renovat al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Bihor, lucrările ample de reabilitare interioară şi exterioară fiind realizate în vara anului 2023, cu fonduri de 270.000 de lei, de la ANPC. Instituţia ocupă etajul I al clădirii din strada Evreilor Deportaţi nr. 4A, din Oradea.

Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor este dedicată celebrării şi, mai ales, promovării acestor drepturi, garantate prin lege. Începând din 1983, când a fost sărbătorită pentru prima dată această zi, în fiecare an, în întreaga lume, au loc manifestări care aduc în conştiinţa publică importanţa cunoaşterii şi protejării drepturilor noastre, ale tuturor, în calitate de consumatori.

În fiecare an, Consumers International, ca organizaţie internaţională a asociaţiilor de consumatori, este preocupată ca "15 Martie - Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor" să aibă ca dezbatere o temă globală unică, de actualitate pentru consumatori. Tema din anul 2024 a campaniei dedicată evenimentului este "Inteligenţa artificială corectă şi responsabilă pentru consumatori".

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.